Chiar dacă declarațiile recente ale emisarilor ruși vorbeau despre o revenire a companiilor occidentale în Rusia, în vara acestui an, realitatea economică arată contrariul. Inditex, gigantul spaniol din industria modei, fost lider pe piața rusă de fashion, a exclus orice întoarcere în viitorul apropiat: „Condițiile pentru o revenire în Rusia cu siguranță nu sunt întrunite”, a declarat directorul executiv Óscar García Maceiras, pentru Financial Times, adăugând că un mediu favorabil „nu este cel actual”, fără îndoială.
Inditex, aflată printre cei mai mari retaileri de modă din lume, a fost una dintre cele mai importante prezențe străine în Rusia, cu peste 500 de magazine și o cotă de 8,5% din profitul global înainte de război. Cel mai cunoscut brand al său este Zara, alături de care se regăsesc și alte mărci populare, precum Bershka, Stradivarius, Pull&Bear, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home sau Uterqüe, integrată în Massimo Dutti.
Compania și-a vândut operațiunile din Rusia pentru o sumă „nesemnificativă”, în anul 2023, către grupul Daher, controlat de o familie libaneză. Potrivit termenilor acordului, dacă Inditex ar dori să revină, ar putea prelua imediat franciza înapoi.
După retragerea Zara din Rusia, brandul libanez Maag a preluat magazinele, spațiile și chiar modelul de afaceri lăsat în urmă de Zara, lucrând cu aceiași furnizori. Inditex nu se simte amenințat de noul brand, iar șeful său a vorbit conciliant despre aceste similitudini: „Este o industrie cu tendințe globale. Avem furnizori care lucrează pentru noi. Nu căutăm exclusivitate, așa că ei lucrează și pentru alți actori din industrie.”
Guvernul rus pare tot mai puțin interesat să atragă înapoi investitorii occidentali, în contrast cu mesajele anterioare transmise de oficialii de la Moscova, care dădeau de înțeles că revenirea companiilor străine ar fi iminentă, încă din această vară. „Nu am primit nicio solicitare de la companiile care au plecat. În schimb, vedem zeci de cereri de retragere oficială din partea celor care sunt încă aici”, a precizat recent adjunctul ministrului rus de finanțe, Ivan Cebescov.
În paralel, climatul investițional din Rusia continuă să se deterioreze. În urmă cu câteva zile, un tribunal de arbitraj din Moscova a aprobat naționalizarea forțată a aeroportului Domodedovo, unul dintre cele mai mari din țară. Acesta este cel mai semnificativ activ preluat de stat până acum, într-o tendință ascendentă de exproprieri.
Aeroportul Domodedovo a fost singurul mare aeroport rusesc aflat în proprietate privată, controlat aproape integral de miliardarul Dmitri Kamenshchik, prin East Line Group. Deși Kamenshchik este cetățean rus, el ar fi primit și cetățenia Emiratelor Arabe Unite, precum și a Turciei. În argumentația folosită pentru naționalizarea forțată, statul rus a invocat faptul că activul strategic era controlat de persoane cu cetățenie străină sau multiplă, considerat a fi un risc pentru securitatea națională.
Legislatorii ruși au propus o lege care permite firmelor locale să anuleze unilateral contractele semnate înainte de război cu firmele occidentale dacă activele vizate au ajuns între timp să valoreze semnificativ mai mult decât prețul convenit inițial. În aceste condiții, având în vedere situația politică și economică dificilă, pentru multe companii occidentale revenirea în Rusia rămâne nu doar improbabilă, ci strategic indezirabilă.