Decizie controversată în Nicaragua: Un grup din Hong Kong vrea să construiască un canal navigabil ca alternativă la Panama

Un grup înregistrat în Hong Kong a primit avizul autorităţilor din Nicaragua pentru construirea unui canal navigabil de 286 kilometri care să conecteze Atlanticul de Pacific traversând teritoriul statului central-american, proiect estimat la 40 miliarde de dolari.

269 afișări
Imaginea articolului Decizie controversată în Nicaragua: Un grup din Hong Kong vrea să construiască un canal navigabil ca alternativă la Panama

Decizie controversată în Nicaragua: Un grup din Hong Kong vrea să construiască un canal navigabil ca alternativă la Panama (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

Adunarea Naţională din Nicaragua, unde coaliţia de stânga a preşedintelui Daniel Ortega deţine majoritatea, a decis cu 61 de voturi "pentru" şi 25 "împotrivă" să acorde proiectul în concesiune pe 50 de ani companiei HKND Group, înregistrată în Hong Kong, pentru a efectua studiile necesare şi pentru a realiza canalul, în pofida opoziţiei activiştilor de mediu şi semnelor de întrebare referitoare la viabilitatea economică a afacerii.

HKND este o companie înfiinţată recent în Hong Kong, condusă de omul de afaceri Wang Jing (40 de ani), care este de asemenea director general la Beijing Xinwei, o companie de telecomunicaţii de mărime medie din China, potrivit Financial Times (FT).

Susţinătorii planului susţin că realizarea proiectului va transforma economia săracă a statului central-american.

Proiectul nu cuprinde în acest moment informaţii financiare detaliate şi nici traseul vizat pentru canalul navigabil.

"Una dintre bogăţiile cele mai mari ale ţării este poziţia geografică. De aceea această idee a existat întotdeauna. Datele arată că transportul maritim este în creştere continuă, iar această evoluţie face ca proiectul să fie fezabil. Opoziţia faţă de proiect nu este un act patriotic", a declarat un congresman în timpul dezbaterilor din adunarea naţională.

Opozanţii susţin că proiectul reprezintă "o fantezie" propusă de preşedintele Ortega drept leac pentru toate problemele ţării.

"Marii chinezi nu au nici capitalul, nici experienţa pentru o lucrare atât de mare. Nu există precedent", a afirmat liderul opoziţiei.

Canalul ar trebui cu siguranţă să treacă prin Lacul Nicaragua, cea mai importantă sursă de apă proaspătă a ţării. Astfel, eventualul impact asupra mediului ar fi foarte grav.

Latura economică a proiectului poate fi de asemenea pusă sub semnul întrebării. Canalul Panama se apropie de finalizarea unui proiect de extindere prin care îşi va dubla capacitatea, investiţie de 5 miliarde de dolari. În acelaşi timp, topirea gheţarilor de pe Inelul Arctic ar putea deschide o rută nordică de transport maritim ca alternativă la traversarea Americilor printr-un canal navigabil.

HKND a anunţat că a contractat compania de consultanţă McKinsey pentru a efectua analizele necesare, iar studiile tehnice iniţiale vor fi realizate de grupul China Railway Construction Corp.

Nicaragua a mai încercat construirea unui canal navigabil, însă planul a eşuat în două rânduri, la începutul secolului XX şi în anul 2006.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici