Documente obţinute şi analizate de mai multe publicaţii europene arată cum îşi asigură Putin următorul mandat de preşedinte: reţele de propagandă, monitorizarea cetăţenilor ruşi şi plătirea cu milioane de dolari a unor formatori ruşi de opinie care să influenţeze votanţii

Publicaţia Delfi, din Estonia, a obţinut o serie de documente din Administraţia Prezidenţială a Rusiei, care arată cum îşi asigură Putin un nou mandat de preşedinte prin operaţiuni de propagandă, război informaţional şi plătirea unor formatori de opinie cu milioane de dolari pentru a influenţa poporul rus să-l realeagă preşedinte.

391 afișări
Imaginea articolului Documente obţinute şi analizate de mai multe publicaţii europene arată cum îşi asigură Putin următorul mandat de preşedinte: reţele de propagandă, monitorizarea cetăţenilor ruşi şi plătirea cu milioane de dolari a unor formatori ruşi de opinie care să influenţeze votanţii

Documentele obţinute de Delfi au fost  analizate de mai multe publicaţii internaţionale: Frontstory.pl (Polonia), Expressen (Suedia), Meduza şi IStories (publicaţii independente din Rusia), Paper Trail Media, Der Spiegel şi ZDF (Germania), Der Standard (Austria) şi Tamedia (Elveţia).

În aceste documente, activităţile întreprinse  de Kremlin pentru a-i asigura lui Putin un nou mandat sunt denumite „război informaţional”, deşi acestea sunt îndreptate spre propriul popor. Bugetul plănuit pentru aceste acţiuni – împărţite pe trei categorii: alegerile prezidenţiale, războiul informaţional şi zonele ocupate din Ucraina – ajunge la 1,1 miliarde de dolari, din care 631 de milioane sunt alocate războiului informaţional.  De asemenea, sume mari de bani sunt îndreptate spre zonele ocupate din Ucraina, unde Kremlin vrea să „câştige”  loialitatea populaţiei. Documentele obţinute din Administraţia Prezidenţială a Rusiei sunt documentele deţinute de la blocul politic intern condus de  Serghei Kirienko, omul care l-a pus pe Putin la şefia FSB în anii 1990.

În documente, se arată cum unul dintre cei mai cunoscuţi propagandişti ai Kremlinului, Soloviov Vladimir, a primit de la bugetul de stat al Rusiei, în 2023, suma de peste 15 milioane de dolari, pentru acest an fiindu-i alocate peste 30 de milioane de dolari. Documentele aratau şi că urma o întâlnire între Soloviov şi preşedintele Putin, în acest scop. Potrivit bugetului public al Rusiei pe 2024, compania deţinută de Soloviov a primit peste 15 milioane de dolari de la Kremlin. Totodată, şi  Maria Lvova Belova, acuzată de deportarea copiilor ucraineni în Rusia şi căutată de Curtea Penală Internaţională, va primi în 2024 suma de peste 420.000 de dolari pentru a-i folosi la „scoaterea copiilor din zona operaţiunii militare speciale”.

Ca parte a planurilor de război informaţional/ideologic, Kremlinul se va folosi de zecile de ONG-uri create şi controlate de Kremlin pentru a promova propaganda regimului. Unul dintre acestea este IRI (Институт развития интернета), care ar fi primit anul trecut peste 220 de milioane de dolari, iar anul acesta va primi 180 de milioane de dolari pentru a „restabili identitatea civică şi spirituală şi valorile morale” precum şi pentru a „susţine şi disemina conţinutul guvernamental alături de noi linii tematice”.

Mai exact, în documente sunt incluse câteva propuneri în acest sens, precum filmele şi spectacolele de teatru, care ar putea influenţa ruşii să voteze realegerea lui Putin. Încă din octombrie anul trecut, lunar are loc premierea unui film care reflectă interesele naţionale şi culturale, precum şi valorile tradiţionale, iar în februarie şi martie vor fi prezentate filme care promovează noii „eroi ai Rusiei”. Unul dintre aceste filme este „Callsign: Passenger”, care este despre „un tânăr voluntar rus, care decide să meargă în războiul din Ucraina pentru a scrie despre evenimentele tragice din istoria rusească”.

Un alt exemplu în acest sens este un serial, GDR (German Democratic Republic), lansat pe pagina de streaming rusească Wink, care prezintă un spion sovietic aflat în centrul intrigilor lumii şi conducând serviciile de informaţii, având în mâinile sale viitorul Germaniei de Est. Trăsăturile protagonistului ar fi create pornind de la Vladimir Putin. Platforme precum VKontakte şi Yandex ar trebui, potrivit documentelor, să promoveze aceste proiecte culturale gratis.

Un alt proiect presupune folosirea ANO  Dialog, un alt ONG, condus de  Vladimir Tabak, pentru a eficientiza propaganda Kremlinului pe internet. Este identificat internetul ca principalul canal de comunicare al Kremlinului (luând locul televiziunii) şi ca având o singură misiune: războiul informaţional.

Îndoctrinarea noii elite

AN Dialog îşi desfăşoară activitatea pe trei direcţii, se arată în documente: tehnologie politică, PR al statului şi marketing pe social media. PR statului ar trebui să însoţească fiecare cetăţean rus pe tot parcursul vieţii: de la grădiniţă şi şcoală, până la muzee, librării, activităţi sportive etc. Astfel, Administraţia lui Putin va aloca peste 740 de milioane de dolari pe proiecte precum „Global Youth Festival”, „International Exhibition Russia” sau alte programe educaţionale, inclusiv o tabără patriotică pentru copii, în Pskov. Mark Galeotti, analist în politici ruseşti şi autor, susţine că acestea nu sunt dedicate unui eveniment specific (ca alegerile prezidenţiale), ci pregătesc îndoctrinarea „noii elite ruseşti”.

Suma de 3,9 milioane de dolari a fost alocată de administraţia rusească desfăşurării de sondaje electorale pentru alegerile prezidenţiale şi alte 6,4 milioane pentru cercetări sociologice şi sondaje în teritoriile ocupate din Ucraina. Un expert în domeniu şi cunoscător al politicilor ruseşti a declarat pentru Delfi că aceste cercetări sociologice au scopul de a vedea cum ar vota ruşii şi câţi l-ar susţine pe Putin pentru a putea, ulterior, „rezolva” problemele înainte de alegeri.

O altă modalitate de influenţare a votanţilor înainte de alegeri este desfăşurarea de seminare şi workshop-uri de către diverşi formatori de opinie ruşi, care să prezinte scurte clipuri propagandistice, la televiziunile naţionale, despre diverse subiecte. Unul dintre aceste subiecte este Donbas, iar clipurile au scopul justificării acţiunilor ilegale din teritoriul ucrainean.

Documentele arată şi cum plănuieşte Kremlinul să integreze teritoriile ucrainene ocupate în Rusia. Este dedicată suma de 2,6 milioane de dolari partidului rusesc de la putere, Rusia Unită, pentru a „susţine regiunile”. Din această sumă, 790.000 de dolari sunt alocaţi pentru Doneţk, 660.000 pentru Herson şi 575.000 pentru Lugansk şi Zaporojie. Sunt prezentate şi modalităţile prin care Rusia încearcă să priveze ucrainenii din aceste teritorii ilegal ocupate de informaţii venind dinspre Vest.

Un alt proiect al Kremlinului este ASBI, acronimul de la „Automated System of Internet Security” ((автоматизированная система безопасности Интернета), un sistem de blocare şi controlare a informaţiilor cu privire la alegerile prezidenţiale, în teritoriile ocupate. Obiectivul ASBI este „interzicerea răspândirii informaţiilor interzise, blocarea conţinutului interzis în noile teritorii, asigurarea funcţionării segmentelor ruseşti de Internet şi rezistenţa în faţa atacurilor şi ameninţărilor externe”. ONG-ul CISM este un alt instrument folosit de Rusia pentru a monitoriza generaţiile tinere din teritoriile ocupate, în special prin monitorizarea reţelelor sociale.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici