Informaţii americane cu privire la zborul avionului Malaysia Airlines orientează căutările către Oceanul Indian. Avionul ar fi deviat INTENŢIONAT de la traiectorie

Căutările avionului aparţinând companiei Malaysia Airlines au fost extinse la nivelul Oceanului Indian vineri, după ce Casa Albă a citat "informaţii noi" care sugerează că Boeingul 777 a continuat să zboare mai multe ore după ce a dispărut de pe radare în urmă cu şase zile. O informaţie obţinută de agenţia Reuters susţine că datele de pe radarul militar sugerează că avionul a "deviat deliberat câteva sute de mile de la curs" către Insulele indiene Andaman.

7479 afişări
Imaginea articolului Informaţii americane cu privire la zborul avionului Malaysia Airlines orientează căutările către Oceanul Indian. Avionul ar fi deviat INTENŢIONAT de la traiectorie

Informaţii americane cu privire la zborul avionului Malaysia Airlines orientează căutările către Oceanul Indian (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

UPDATE 14:40 Datele de pe radarul militar sugerează că avionul dispărut a deviat intenţionat de la traiectorie

O informaţie obţinută de agenţia Reuters susţine că datele de pe radarul militar sugerează că avionul Malaysia Airlines dispărut a "deviat deliberat câteva sute de mile de la curs" către Insulele indiene Andaman, "amplificând suspiciunile privind o neregulă".

Reuters citează surse anonime şi nu precizează ce radar militar este la originea informaţiei, însă afirmă că cel care pilota avionul a urmărit nişte coordonate clare, care ar fi dus avionul în Insulele Andaman, relatează CNN.

Radarul nu a surprins avionul deasupra Insulelor Andaman, ci doar pe o rută cunoscută ce duce către această zonă, afirmă Reuters.

Experţii în aviaţie au declarat că este posibil, deşi este extrem de improbabil, ca cineva să fi deturnat avionul şi să fi aterizat fără a fi depistat.

Dar Dennis Giles, editor la cotidianul Andaman Chronicle, a declarat că nu este posibil ca un avion aşa de mare să fi aterizat în arhipelag fără să atragă atenţia.

Autorităţile indiene deţin toate cele patru piste de aterizare din regiune, a declarat el. "Nu există nicio posibilitate, niciuna, ca un avion aşa de mare să fie vină pe insulele Andaman sau Nicobel şi să aterizeze", a declarat el.

Guvernul malaysian susţine că nu poate confirma informaţia.

Un oficial american a declarat joi pentru CNN că "există o probabilitate semnificativă" ca avionul să fie pe fundul Oceanului Indian.

James Kallstrom, din cadrul FBI, a declarat că este posibil ca avionul să fi aterizat, deşi a adăugat că sunt necesare mai multe informaţii pentru a ajunge la o concluzie definitivă. El s-a referit la zona de căutare foarte vastă. "Nu este ceva suprarealist. Adică aşa ceva se poate întâmpla", a afirmat el.

UPDATE 11:09 - Vietnamul a retrogradat nivelul operaţiunilor de căutare a MH370 de la "urgent la normal"

Vietnamul a retrogradat de la "urgent la normal" nivelul operaţiunilor de căutare a Boeingului 777 al Malaysia Airlines pe care le efectuează, după apariţia unor informaţii noi potrivit cărora avionul ar fi putut să zboare mai multe ore după ultimul contact, a anunţat un oficial.

Din acest motiv, Vietnamul a mobilizat vineri trei avioane, în contextul în care joi erau mobilizate cinci avioane, a precizat Nguyen Ngoc Son, un purtător de cuvânt al Comitetului pentru căutare şi salvare.

"Din câte înţeleg, pe baza unor informaţii noi, nu neapărat concludente, dar noi, zona de căutare va fi extinsă la Oceanul Indian", a declarat Jay Carney, un purtător de cuvânt al Casei Albe.

Mai multe publicaţii americane, care citează oficiali de rang înalt, afirmă că avionul de tip Boeing 777 a continuat să transmită un semnal automat, timp de mai multe ore, după ce a dispărut de pe radare. Sistemele de transmisie au încercat cu regularitate să se conecteze la unul sau mai mulţi sateliţi, potrivit acestor surse.

Marina americană a trimis o navă şi un avion în această regiune, a declarat pentru AFP un oficial din cadrul US Navy sub protecţia anonimatului.

"USS Kidd tranzitează Strâmtoarea Malacca în drum spre Oceanul Indian", a declarat joi oficialul, referindu-se la unul dintre cele două distrugătoare americane care participă la căutări, alături de USS Pinckney. Cele două nave erau mobilizate, până în prezent, în Golful Thailandei.

După aproape o săptămână de la dispariţie, misterul continuă să învăluie zborul MH370 care asigura o legătură Kuala Lumpur-Beijing, cu 239 de persoane la bord.

"Nu-mi amintesc de vreun alt caz de acest tip, în care să fi dispus de atât de puţine indicii cu privire la ceea ce s-a întâmplat", a declarat Ravikumar Madavaram, un expert în domeniul aerospaţial din cadrul firmei de consultanţă Frost & Sullivan Asia Pacific.

Căutările s-au concentrat iniţial asupra Mării de Sud a Chinei, la est de Malaysia, pe ruta avionului. Ultima poziţie cunoscută este undeva la jumătatea drumului, între coastele Malaeziei şi Vietnamului.

De la o tablă de şah la un teren de fotbal

Odată cu extinderea către Oceanul Indian, al treilea ca mărime în lume şi cu o adâncime medie de 3.900 de metri, zona căutărilor este imensă.

Este ca şi cum ai trece de la "o tablă de şah la un teren de fotbal", a declarat pentru CNN comandantul Flotei a VII-a americane William Marks. Marina americană continuă să opereze sub coordonarea Malaeziei, a adăugat militarul.

Guvernul malaezian este la curent cu informaţii provenind de la Casa Albă şi din presa americană şi le examinează, a declarat pentru AFP un conducător al operaţiunilor, care nu a vrut să comenteze inainte.

Lipsa indiciilor despre situaţia avionului şi modul de gestionare, considerat confuz, al crizei au provocat furie şi tristeţe în Malaezia şi China, 153 de chinezi aflându-se la bord.

Guvernul malaezian a subliniat asupra naturii "excepţionale" a acestei dispariţii, pistele - care s-au dovedit toate false până joi - concentrându-se rând pe rând către estul sau către vestul Malaeziei.

Avionul s-a "evaporat" după o oră de la decolare, la ora 0.40, de la Kuala Lumpur, sâmbătă. Condiţiile meteorologice erau bune şi nu a fost primit niciun mesaj de ajutor.

"Ultimele date au fost transmise de către avion la ora 1.07 şi arătau că totul era normal", a declarat joi ministrul malaezian al Transporturilor Hishammuddin Hussein.

Piste false, informaţii contradictorii şi zvonuri dintre cele mai nebuneşti au marcat căutările avionului de tip Boieng 777, a cărui dispariţie misterioasă derutează atât experţi, cât şi autorităţi.

O dezactivare manuală?

Încercările de explicare merg de la o explozie la bord şi până la o deturnare, trecând prin probleme tehnice grave, o lovitură de rachetă sau faptul că pilotul s-a sinucis. Pe de altă parte, avionul de tip Boeing 777 este considerat unul dintre cele mai sigure avioane din lume.

"Circulă atât de multe poveşti. În această (vineri) dimineaţa, un bărbat mi-a spus că avionul a aterizat în Africa", declară un malaezian, Subramaniam Gurusamy, în vârstă de 60 de ani, al cărui fiu se afla la bord. "Cum să le explic nepoţilor că nimeni nu ştie unde este tatăl lor?", continuă el.

Dacă avionul a continuat efectiv să zboare timp de patru ore, el a parcurs aproximativ 2.200 de mile suplimentare şi a atins Oceanul Indian, Pakistanul sau Marea Arabiei, ţinând cont de viteza de croazieră.

Gerry Soejatman, un analist în sectorul aviaţiei, se îndoieşte că Boeingul a putut să zboare în spaţiul aerian al Oceanului Indian atât de mult timp fără să apară pe ecrane radar, dat fiind numărul radarelor militare mobilizate în această regiune de către Malaezia, India, Thailanda şi Indonezia.

Potrivit postului american ABC, sistemul de înregistrare a datelor şi transponderul - aparatul care permite semnalarea poziţiei în zbor către radare de la sol şi către alte avioane aflate în apropiere - au încetat să funcţioneze la un interval de 14 minute.

ABC avansează ideea că acest interval indică o dezactivare manuală a celor două sisteme.

Însă Gerry Soejatman este circumspect şi în această privinţă. "Am avut cazuri în care a izbucnit un incendiu în carlingă, iar sistemele s-au oprit unul după altul", notează el. Un interval de timp scurs între cele două opriri nu arată că oprirea a fost efectuată în mod intenţionat, adaugă el.

Dacă avionul s-a prăbuşit în mare, este vorba despre cea mai gravă catastrofă în care este implicat un avion de linie din 2001, când un accident în care a fost implicat un avion de tip A300 aparţinând companiei American Airlines s-a soldat cu 265 de morţi, în Statele Unite.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici