The New York Times povesteşte într-o carte electronică despre relaţiile sale agitate cu WikiLeaks

The New York Times a anunţat miercuri că va publica lunea viitoare o carte în format electronic despre WikiLeaks, cu 27 de noi documente confidenţiale, dar şi o selecţie dintre cele deja publicate, un portret al fondatorului acestui site, Julian Assange, şi câteva eseuri.

31 afişări
Imaginea articolului The New York Times povesteşte într-o carte electronică despre relaţiile sale agitate cu WikiLeaks

The New York Times povesteşte într-o carte electronică despre relaţiile sale agitate cu WikiLeaks (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Cartea, intitulată "Open Secrets: WikiLeaks, War and American Diplomacy" (Secrete dezvăluite: WikiLeaks, războiul şi diplomaţia americană) povesteşte despre relaţiile tumultoase ale cotidianului cu Assange.

Aceasta va conţine şi un portret al tânărului soldat Bradley Manning, suspectat că a fost sursa lui Assange. Arestat în mai 2010, el este suspectat de "transfer de documente clasificate" "unei surse neautorizate".

De asemenea, cartea va conţine un eseu al directorului publicaţiei, Bill Keller. Un fragment din acest eseu a fost postat online încă de joi, după publicarea sa în suplimentul duminical The New York Times Magazine. În el se relatează "cum The Times a ajuns să publice aceste documente (şi) de ce a ales să o facă, povestind rolul esenţial jucat de cotidian pentru publicarea poveştii WikiLeaks".

Într-un mesaj postat pe Twitter, WikiLeaks a reproşat cotidianului american că a comis "o calomnie, arogându-şi rolul principal. Faptele sunt false de la început şi până la sfârşit. O zi sumbră pentru jurnalismul american".

Keller povesteşte cum a fost contactat de redactorul-şef al cotidianului britanic The Guardian, Alan Rusbridger care, în iunie, l-a convins pe Assange să asocieze cotidianul newyorkez la publicarea documentelor militare asupra Irakului şi Afganistanului, obţinute de WikiLeaks.

Evocând dificultăţile practice în tratarea, trierea şi analizarea unui vast lot de documente secrete, Keller precizează că "deşi acest lucru era şi aşa destul de complicat, proiectul implica, în plus, o sursă care se ascundea, manipulatoare şi volatilă", dar şi "oficiali guvernamentali care, uneori, păreau că nu pot să se hotărască între a discuta cu noi sau a ne aresta".

Keller a precizat că Assange nu a dezvăluit niciodată cine era sursa documentelor şi că nu a cerut niciodată ca publicaţia "să semneze ceva sau să plătească vreo sumă".

"Tot timpul l-am considerat pe Assange drept sursă, şi nu un partener sau un colaborator, dar în mod evident este o persoană care îşi urmăreşte propriile obiective". Potrivit lui Keller, Assange "dispreţuieşte în mod deschis administraţia americană şi este convins că este urmărit".

În timp, relaţiile cotidianului cu acesta au devenit "ostile", mai ales după publicarea unui portret prea puţin flatant, în octombrie.

Totodată, Keller povesteşte în detaliu toate eforturile depuse de cotidian pentru a scoate din documentele publicate orice referire care ar fi putut pune în pericol persoane citate, uneori cu ajutorul oficialilor americani.

El dă asigurări că este pregătit să se opună oricărei încercări de judecare a lui Assange, pentru publicarea acestor documente, în numele libertăţii de exprimare.

"Eu nu îl consider pe Assange partener şi aş ezita să calific drept jurnalism ceea ce face WikiLeaks, dar te ia cu frig când te gândeşti că administraţia ar putea să urmărească în justiţie WikiLeaks pentru publicarea de secrete", scrie el.

Cartea în format electronic (e-book) urmează să fie disponibilă "în principalele librării electronice" la preţul de 5,99 de dolari.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici