Vânzătorii de ceasuri elvețieni, puternic afectați de tarifele lui Trump

Publicat: 08 07. 2025, 10:22
Pictures must credit: Sotheby’s Hollywood icon Sylvester Stallone is selling off part of his watch collection —and it includes an ultra rare Patek Philippe expected to fetch up to $5 million USD. The 77-year=old Academy Award-winning director, actor, writer, and producer is auctioning off 11 pieces. The highlight is his Swiss-made Patek Philippe Grandmaster Chime, the world’s most complicated wristwatch. Sly’s one has never been taken out of its packaging and comes with a personalised wooden presentation case complete with extras. Widely considered a ‘holy grail’ amongst the watch community, Sly’s Grandmaster Chime is further distinguished as the first example to ever appear at auction. He said: “The one thing that is pervasive throughout all these watches, is that they attract me emotionally. It’s not about keeping time, it’s about keeping in step with where you are in life. “ Picture supplied by JLPPA

Industria elvețiană a ceasurilor a exportat anul trecut produse în valoare de 26 de miliarde de franci elvețieni. Acum se confruntă cu o dublă lovitură: cererea scăzută din China și incertitudinea comercială cu SUA, informează Reuters.

Trump a anunțat în aprilie că va impune Elveției un tarif de 31%, mult peste rata de 20% propusă pentru UE. Apoi a suspendat măsura pentru 90 de zile, menținând o taxă de 10%, și a prelungit termenul până la 1 august.

„Este evident că acest lucru a frânat foarte mult”, spune Ken May, managerul unui magazin Hublot din Lucerna. Colegii săi confirmă: străzile sunt mai goale, iar clienții care vin sunt mai atenți cu banii.

Grendelstrasse din Lucerna, strada principală a ceasurilor de lux, găzduiește magazine de la Rolex la Patek Philippe. Ceasurile costă de la câteva sute de franci la peste 500.000 de franci. La Patek Philippe, cei mai bogați clienți pot cumpăra ceasuri de aproape 4 milioane de franci.

„Totul este puțin mai lent decât anul trecut”, recunoaște Michael Haas, managerul unui magazin Breitling. „Suntem într-o afacere de lux și acesta este primul domeniu în care oamenii fac economii când lucrurile devin dificile”.

Francul elvețian supraevaluat din cauza incertitudinii comerciale a făcut ceasurile și mai scumpe pentru turiștii străini. Exporturile unitare au scăzut cu aproape 5% în primele cinci luni ale anului.
Industria se pregătește pentru cele mai scăzute volume de export de la pandemie.

„Trebuie să deschidem alte piețe”, spune Yves Bugmann, președintele Federației Industriei Ceasornicarilor Elvețieni.