2010 în muzică: anul în care toată lumea a cântat pop

Anul 2010 poate fi caracterizat printr-o revenire în forţă a stilului pop, artişti precum Lady Gaga, Ke$ha, Justin Bieber şi Black Eyed Peas dominând categoric topurile Billboard, atât în clasamentul single-urilor, cât şi în cel al albumelor.

457 afișări
Imaginea articolului 2010 în muzică: anul în care toată lumea a cântat pop

Lady Gaga (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Imaginaţi-vă că este 1 ianuarie 2010 şi o persoană înzestrată cu darul clarviziunii face următoarele predicţii pentru anul care stă să înceapă:

- Ke$ha, cântăreaţa care a surprins în 2009 cu hitul "TiK ToK", nu va fi doar o apariţie meteorică şi nu va cădea în uitare. Ea va lansa, în 2010, două albume şi va ajunge cu trei single-uri în Top 10 din Billboard Hot 100.

- Lady Gaga va purta o rochie din bucăţi de carne crudă, le va arăta degetul mijlociu spectatorilor (şi fotografilor) de pe Yankee Stadium din New York şi va scoate din gură, într-unul dintre videoclipurile ei, un şirag de mătănii, însă niciunul dintre aceste gesturi nu vor fi la fel de "entertaining" şi pline de succes ca muzica ei.

- "Biebermania" nu numai că nu va da niciun semn că va scădea în intensitate, ci îi va cuprinde şi pe membrii Recording Academy, care îl vor nominaliza pe adolescentul canadian Justin Bieber la premiile Grammy.

- Distribuţia serialului de televiziune "Glee", difuzat de postul Fox şi devenit un veritabil fenomen în SUA, va doborî vechiul record stabilit de trupa The Beatles în ceea ce priveşte formaţiile cu cele mai multe piese intrate într-un singur an în topul Billboard Hot 100.

- B.o.B., un rapper care cântă şi la chitară, şi Bruno Mars, un cântăreţ din Hawaii specializat în stilul doo-wop, se vor ajuta reciproc pentru a deveni celebri, printr-un duet mai mult decât lacrimogen.

Într-un an în care unele predicţii ale specialiştilor din industrie, precum "vânzările digitale vor continua să crească" şi "turneele pot susţine o economie slabă", au fost infirmate, nimeni nu poate fi considerat vinovat că nu a putut să prevadă maniera copleşitoare în care stilul pop a preluat controlul asupra industriei muzicale. Căci a fost vorba, fără îndoială, de o preluare în forţă a controlului.

Şapte dintre cel mai bine vândute 10 albume ale anului aparţin unor artişti pop. Prin comparaţie, doar patru albume pop s-au regăsit în Top 10 din 2009 şi doar două albume pop au fost prezente în acelaşi top în 2005. Astfel, în Top 10 din clasamentul celor mai bine vândute albume ale anului se regăsesc "I Dreamed a Dream" (Susan Boyle), "The Fame" (Lady Gaga), "My World" şi "My World 2.0" (Justin Bieber) şi "The E.N.D." (Black Eyed Peas). Dacă se extinde definiţia stilului pop şi asupra muzicii interpretate de Taylor Swift şi Lady Antebellum - al căror stil country-pop a fost adoptat imediat de radiourile care transmit cu precădere muzică pop -, dar şi asupra noului stil adoptat de rapperul Eminem, al cărui album ""Recovery" conţine multe piese aflate la graniţa dintre pop şi hip-hop, atunci se poate spune că nouă dintre cele mai bine vândute 10 albume ale anului reflectă într-un mod veridic dominaţia stilului pop asupra muzicii actuale - singura excepţie din Top 10 este albumul "My Christmas" lansat de tenorul italian Andrea Bocelli.

Faptul că artiştii care au ocupat în 2010 primele două poziţii în topul Billboard al celor mai bine vândute albume ale anului - Lady Gaga şi Taylor Swift - nu provin din zona R&B şi hip-hop este de asemenea un aspect relevant. Este pentru prima oară când niciunul dintre primii doi artişti ai anului nu provine din această zonă, după 1997, când LeAnn Rimes şi Spice Girls au ocupat prima, respectiv a doua poziţie.

Însă cel mai frapant aspect este felul în care piesele pop bazate pe ritmuri create pe sintetizatoare şi computere au dominat Billboard Hot 100 în 2010. Dintre cele 15 piese care au ajuns No. 1 în acest top în 2010, doar şase nu se încadrează în descrierea de mai sus: "Not Afraid" şi "Love The Way You Lie" (Eminem), "Rude Boy" şi "What's My Name" (Rihanna), "Nothin' On You" (B.o.B. featuring Bruno Mars) şi "Just The Way You Are" (Bruno Mars).

O veste bună pentru casele de discuri americane este faptul că "explozia" din 2010 a stilului pop a trecut peste Atlantic, contribuind decisiv la dominaţia artiştilor americani în topurile europene în ceea ce priveşte clasamentele single-urilor.

Artiştii americani nu au avut acelaşi succes în clasamentele albumelor, în principal din cauza preferinţei evidente a multora dintre ei pentru lansările de single-uri, în locul clasicelor lansări de materiale discografice. Pentru a remedia oarecum această situaţie, producătorii americani de muzică îi îndeamnă pe artiştii din ţara lor să susţină mai multe turnee în Europa.

Aceste diferenţe au fost evidente în topurile Billboard în ceea ce priveşte vânzările de single-uri şi de albume, pe toate cele patru mari pieţe muzicale europene: Marea Britanie, Germania, Franţa şi Italia.

În Marea Britanie, cea mai mare piaţă muzicală din Europa, cel mai bine vândute trei single-uri ale anului au fost "Bad Romance" (Lady Gaga), "Meet Me Halfway" (Black Eyed Peas) şi "Love The Way You Are' (Eminem featuring Rihanna). Artiştii internaţionali (aproape toţi americani) au reprezentat 80% din totalul cântăreţilor ajunşi în Top 20. Deşi materialul discografic "The Fame" al cântăreţei americane Lady Gaga a ocupat prima poziţie în topul albumelor, în Top 10 se regăsesc cinci artişti britanici (Paolo Nutini, Florence & the Machine, Mumford & Sons, Plan B şi JLS). Potrivit datelor de care dispune Billboard, divergenţa dintre dominaţia artiştilor americani în topul single-urilor şi prestaţia lor destul de palidă în topul albumelor s-a resimţit şi pe celelalte trei pieţe muzicale europene majore.

În Germania, artiştii internaţionali (predominant nord-americani) au deţinut 75% din totalul celor mai bine vândute piese intrate în Top 20, în frunte cu piesa "I Like" lansată de Keri Hilson şi care a ajuns pe locul al doilea, însă ei au totalizat doar 55% din totalul celor mai bine vândute albume din Top 20, dominat în 2010 de trupa rock germană Unheilig. În Germania, neputinţa cântăreţilor americani de transforma vânzările spectaculoase ale single-urilor lor într-un succes care să se manifeste şi în topul albumelor poate fi explicată prin faptul că în această ţară, cumpărătorii adulţi sunt aceia care impun tendinţa în topul albumelor, spre deosebire de America de Nord, unde cei mai mulţi dintre cumpărătorii de muzică sunt adolescenţi.

În Franţa, artiştii internaţionali au totalizat 70% din pisele cel mai bine vândute în 2010 şi care au intrat în Top 20, însă acest procent a fost de doar 40% în topul albumelor, în ciuda faptului că prima poziţie a acestui clasament a revenit albumului "The E.N.D." al trupei americane Black Eyed Peas. Cel mai bine vândut single al anului a fost "J'Aimerais Tellement" şi i-a aparţinut cântăreţei franceze Jena Lee.

În Italia, artiştii internaţionali s-au aflat la originea a 65% din totalul celor mai bine vândute single-uri intrate în Top 20, însă au reprezentat doar 25% din totalul celor mai bine vândute albume ale anului, în acest top "This Is It" al lui Michael Jackson ocupând poziţia a doua, după albumul "Trakcs 2" al italianului Vasco Rossi.

Deşi cântăreţele americane precum Katy Perry şi Ke$ha au apărut în mod repetat în topul single-urilor din toate cele patru mari pieţe muzicale europene, hiturile lansate de acestea nu au reprezentat o garanţie în ceea ce priveşte vânzările albumelor lor. Nici "Teenage Dream" al cântăreţei Katy Perry, nici "Animal" al cântăreţei Ke$ha nu au reuşit să intre în topul celor mai bine vândute 20 de albume din niciuna dintre cele patru ţări specificate, spre deosebire de nume mai puţin cunoscute în lume, precum Ich + Ich (Germania), Les Pretres (Franţa) şi Ligabue (Italia).

Reprezentanţii industriei muzicale din aceste ţări le sugerează artiştilor americani să îşi facă mai mult timp pentru a cânta în cadrul unor emisiuni de televiziune din Europa şi să susţină mai multe concerte, inclusiv în oraşele mai mici de pe bătrânul continent.

TURNEE - ÎNCASĂRI - SPECTATORI

O privire asupra clasamentului celor mai profitabile turnee din 2010 arată că pasionaţii de muzică live au dorit să vadă numeroşi muzicieni în concert în acest an. Şapte artişti din clasamentul celor mai profitabile 25 de turnee ale anului au depăşit pragul de un milion de spectatori, iar trupa Bon Jovi s-a situat în fruntea topului celor mai populare turnee din 2010 cu 1,5 milioane de spectatori, potrivit Billboard Boxscore.

În privinţa încasărilor, patru turnee au depăşit pragul de 100 de milioane de dolari.

Din 1986 şi până în prezent, doar două trupe au reuşit să ocupe prima poziţie în acest prestigios clasament anual al celor mai populare turnee de două ori într-un interval de trei ani - The Rolling Stones (1998 şi 1999), respectiv Grateful Dead (1991 şi 1993).

Pentru a doua oară în ultimii trei ani, Bon Jovi a fost desemnată de revista Billboard drept trupa cu cele mai mari încasări obţinute din concertele susţinute în ultimele 12 luni. Reuşita din acest an, coroborată cu performanţa similară din 2008, demonstrează faptul că celebra trupă americană a ajuns la un nivel de vârf în ceea ce priveşte profitabilitatea concertelor sale, la 26 de ani după ce şi-a lansat albumul de debut.

Potrivit Billboard Boxscore, Bon Jovi a ocupat prima poziţie în clasamentul "Top 25 Tours", graţie celor 69 de concerte susţinute în cadrul turneului mondial "The Circle Tour", în perioada 20 noiembrie 2009 - 28 noiembrie 2010, care au generat încasări de 146,5 milioane de dolari şi care au fost urmărite de peste 1,5 milioane de spectatori.

În topul din acest an, pe locurile următoare s-au clasat, în ordine, trupa U2 (131,5 milioane de dolari din 22 de concerte şi 1,3 milioane de spectatori), AC/DC (122,6 milioane de dolari din 28 de concerte şi 1,1 milioane de spectatori), Lady Gaga (116,2 milioane de dolari din 122 de concerte şi 1,3 milioane de spectatori), Black Eyed Peas (81,5 milioane de dolari din 82 de concerte şi 1,2 milioane de spectatori), James Taylor & Carole King (62,3 milioane de dolari din 54 de concerte şi 693.000 de spectatori), Eagles (62,1 milioane de dolari din 40 de concerte şi 587.000 de spectatori), Metallica (61,9 milioane de dolari din 33 de concerte şi 700.000 de spectatori), Dave Matthews Band (61,2 milioane de dolari din 57 de concerte şi 1,05 milioane de spectatori) şi Paul McCartney (55,7 milioane de dolari din 21 de concerte şi 394.000 de spectatori).

Material de Florin Badescu, florin.badescu@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici