"Cap sau pajură" - un procedeu de alegere nu chiar atât de imparţial

"Cap sau pajură", jocul considerat imparţial, folosit pentru tranşarea multor chestiuni, nu este chiar neutru, moneda putând fi manipulată de persoana care o aruncă, potrivit unui studiu publicat în Canada.

6225 afișări
Imaginea articolului "Cap sau pajură" - un procedeu de alegere nu chiar atât de imparţial

"Cap sau pajură" - un procedeu de alegere nu chiar atât de imparţial

Matthew Clark şi Brian Westberberg au declarat pentru publicaţia Canadian Medical Association Journal (CMAJ) că le-au cerut celor 13 medici internişti de la clinica St. Paul afiliată Universităţii British Columbia, din oraşul Vancouver, să arunce în sus o monedă, de 300 de ori, cu intenţia ca aceasta să cadă cu faţa orientată în sus.

În opinia lor, toţi participanţii, care au beneficiat de un scurt instructaj în ceea ce priveşte maniera de lansare a monedei, au reuşit să obţină mai multe rezultate de "cap" decât de "pajură". În cazul a şapte dintre ei, preponderenţa rezultatului "cap" era "semnificativă", iar cel mai bun dintre ei a avut un procentaj de reuşită de 68%.

"Acest studiu arată că, atunci când participanţii primesc instrucţiuni simple despre lansarea unei monede şi când dispun de câteva minute pentru a se antrena, mai mult de jumătate dintre ei pot să influenţeze rezultatul aruncării, în proporţie semnificativă", au declarat autorii.

Potrivit unui alt studiu, este suficient ca moneda să fie lansată cu faţa în sus pentru a avea mai multe şanse ca ea să cadă în aceeaşi poziţie.

Printre celelalte articole publicate în CMAJ se numără "Influenţa ploii asupra rezultatelor examenelor universitare", "Şansele de oprire a unui atac al zombilor" şi "Impactul numelor maladiilor asupra publicului", autorii acestor materiale precizând că, de exemplu, "ciuma neagră" este mult mai eficientă decât "H1N1" pentru mobilizarea populaţiei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici