Zonele „Terminator” sunt acele regiuni cu temperatură potrivită, între prea cald şi prea rece, care ar putea găzdui viaţă extraterestră, spun cercetătorii.

Imaginea articolului Exoplanetele îndepărtate ar putea adăposti viaţă în „zone terminator”, unde ziua se întâlneşte cu noaptea

Exoplanetele îndepărtate ar putea adăposti viaţă în zone „terminator”, unde ziua se întâlneşte cu noaptea

„Zonele terminator” de pe exoplanetele îndepărtate, sau zonele în care partea „de zi” a planetei se întâlneşte cu partea „de noapte”, ar putea găzdui viaţă extraterestră, arată un nou studiu publicat în The Astrophysical Journal.

Astronomii de la Universitatea din California, Irvine (UCI), SUA, descriu „zona terminator” ca fiind linia de demarcaţie dintre partea de zi şi cea de noapte a planetei, care are o parte care se află întotdeauna cu faţa spre steaua sa şi o parte care este întotdeauna întunecată.

„Aceste planete au o parte de zi permanentă şi o parte de noapte permanentă”, a declarat Ana Lobo, cercetătoare postdoctorandă în cadrul Departamentului de Fizică şi Astronomie al UCI, care a condus noul studiu.

Existând în jurul stelelor pitice

Lobo a adăugat că astfel de planete sunt deosebit de comune deoarece există în jurul unor stele care reprezintă aproximativ 70% din stelele văzute pe cerul nopţii - aşa-numitele stele pitice M, care sunt relativ mai puţin luminoase decât Soarele nostru.

„Vrei să găseşti o planetă care să se afle în punctul ideal de temperatură potrivită pentru a avea apă în stare lichidă”, a spus Lobo, deoarece apa lichidă, din câte ştiu oamenii de ştiinţă, este un factor esenţial pentru viaţă. Aceasta este o planetă în care partea de zi poate fi foarte fierbinte, mult dincolo de a putea susţine viaţa, iar partea de noapte va fi îngheţată, potenţial acoperită de gheaţă. Ar putea exista gheţari masiv în partea de noapte", a spus Lobo.

Lobo, alături de Aomawa Shields, profesoară de Fizică şi astronomie la UCI, au modelat climatul exoplanetelor „terminator” cu ajutorul unui software utilizat în mod obişnuit pentru a modela climatul propriei noastre planete, dar cu câteva ajustări, inclusiv încetinirea rotaţiei planetare.

Lobo a adăugat că unul dintre elementele cheie ale descoperirii a fost identificarea exactă a tipului de planetă din zona terminator care poate aveaapă lichidă. În cazul în care planeta este acoperită în mare parte de apă, atunci apa care se află în faţa stelei, a constatat echipa, s-ar evapora probabil şi ar acoperi întreaga planetă cu un strat gros de vapori. Dar dacă există suprafaţă solidă, acest efect nu ar trebui să apară.

„Aceste posibilităţi de habitabilitate noi şi exotice pe care echipa noastră le descoperă nu mai sunt de domeniul SF-ului”, a mai spus Shields.

Climate locuibile?

Studiul consideră că este pentru prima dată când astronomii au reuşit să demonstreze că astfel de planete pot susţine climate locuibile în această regiune terminală.

Din punct de vedere istoric, cercetătorii au studiat mai ales exoplanetele acoperite de oceane, care ar putea găzdui viaţă. Cu toate acestea, acest studiu ar putea mări opţiunile pe care le au de ales astronomii.

"Încercăm să atragem atenţia asupra unor planete cu mai puţina apă, care, în ciuda faptului că nu au oceane extinse, ar putea avea lacuri sau alte corpuri mai mici de apă lichidă, iar aceste climate ar putea fi de fapt foarte promiţătoare”, a mai punctat Lobo. „Explorând aceste stări climatice exotice, ne creştem şansele de a găsi şi de a identifica în mod corespunzător o planetă locuibilă în viitorul apropiat”, a conchis cercetătoarea.