Festivalurile, o soluţie salvatoare pentru muzicienii cu vânzări slabe de discuri

Muzicienii au descoperit un nou "filon de aur" care le permite să îşi acopere pierderile de venituri cauzate de scăderea dramatică a vânzărilor de discuri, participând la marile festivaluri muzicale, precum celebrul Rock in Rio.

20 afișări
Imaginea articolului Festivalurile, o soluţie salvatoare pentru muzicienii cu vânzări slabe de discuri

Festivalurile, o soluţie salvatoare pentru muzicienii cu vânzări slabe de discuri (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Organizat timp de cinci seri, între 4 şi 14 iunie, la Arganda del Rey, în apropiere de Madrid, la ediţia din acest an a festivalului participă nume grele din industria muzicală - Metallica, Bon Jovi, Shakira, Rihanna şi Miley Cyrus.

Organizatorii aşteaptă un total de 320.000 de spectatori, comparativ cu 290.000 prezenţi la ediţia precedentă, din 2008, în ciuda crizei economice care a lovit în plin economia Spaniei.

Acest festival este o adevărată "mană cerească" pentru artişti, deoarece în perioada concertelor "veniturile sunt asigurate, graţie mai ales activităţilor de merchandising", a declarat Gary Bongiovani, preşedintele Pollstar, o companie cu sediul în California, care furnizează pe internet informaţii despre concerte şi turnee. Acest lucru se întâmplă cu atât mai mult cu cât pe plan mondial vânzările de discuri scad vertiginos, fiind concurate puternic de descărcările de muzică de pe internet, care sunt adeseori ilegale.

Potrivit revistei Billboard, vânzările de bilete la concerte, pe plan mondial, totalizau 1,4 miliarde de euro în anul 2000. Această cifră s-a dublat în 2009, în timp ce vânzările de discuri au scăzut cu 65% în aceeaşi perioadă.

"În urmă cu 20 de ani, artiştii plecau în turnee pentru a vinde discuri. Astăzi, ei pleacă în turnee pentru a câştiga bani şi pentru a vinde, eventual, câteva discuri în plus", a adăugat Gary Bongiovani, potrivit căruia, business-ul din industria concertistică "a progresat considerabil".

Importanţa crescândă a veniturilor generate de concerte a determinat-o chiar şi pe o artistă precum Madonna să îşi părăseasca casa de discuri, Warner Music, pentru a semna un acord exclusiv cu Live Nation, cel mai mare promotor de concerte pe plan mondial.

Pentru a atrage tot mai mulţi spectatori, marile festivaluri, precum Rock in Rio, înfiinţat în 1985, în Brazilia, şi-au multiplicat activităţile conexe propuse spectatorilor şi au început să semene tot mai mult cu nişte imense parcuri de distracţie.

"Rock in Rio este mai mult un parc tematic decât un festival muzical", recunoaşte fondatorul său, brazilianul Roberto Medina, într-un interviu acordat cotidianului spaniol El Pais.

Amenajat pe o suprafaţă de 200.000 de kilometri pătraţi, "oraşul rock-ului", aşa cum a fost denumit de organizatori", vizează clientela familială. "Rock in Rio" din Madrid propune spectatorilor ca mijloace de divertisment o roată imensă, diverse atracţii, restaurante, magazine cu suveniruri şi focuri de artificii.

Un mare lanţ de magazine spaniol organizează în fiecare zi o defilare de modă la care spectatorii pot să participe în calitate de manechine.

Pentru a promova o anumită marcă de prezervative, doi actori deghizaţi în John Lennon şi Yoko Ono recreează la Rock in Rio celebra scenă "bed-in" a cuplului britanic, filmată şi fotografiată la Hotelul Hilton din Amsterdam în anii '70, invitându-i pe spectatori să li se alăture.

"Aici poţi face foarte multe lucruri", a declarat Javi Amaro, un madrilen în vârstă de 23 de ani. După ce a făcut surf pe o placă mecanică şi a participat la o sesiune de karaoke, tânărul spaniol a asistat la concertul susţinut de cântăreaţa columbiană Shakira.

Biletul de intrare costă 69 de euro. Organizatorii festivalului vând şi bilete VIP, care permit, pentru 275 de euro, vizualizarea concertelor de pe o esplanadă special amenajată, cu aer condiţionat, dar şi accesul în culisele scenei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici