• Cel mai vechi arbore genealogic a fost realizat pe baza unor oase umane dintr-un mormânt din Marea Britanie;
  • Cavoul are o vechime de 5.700 de ani;
  • Au fost dezvăluite dovezi ale poligamiei dar şi ale poliandriei.
Imaginea articolului Inedit. A fost realizat cel mai vechi arbore genealogic din lume pe baza analizelor ADN extras din oase umane

Sursa foto: bbc.com

Oamenii de ştiinţă au realizat cel mai vechi arbore genealogic din lume din oase umane îngropate într-un mormânt vechi de 5.700 de ani din Cotswolds, Marea Britanie. Analiza ADN-ului a arătat că oamenii îngropaţi acolo erau din cinci generaţii dintr-o familie extinsă.

Majoritatea celor găsiţi în mormânt erau descendenţi din patru femei care aveau toate copii cu acelaşi bărbat.

Persoanele au fost îngropate în diferite părţi ale mormântului, pe baza matriarhatului din prima generaţie din care proveneau. Acest lucru sugerează, de fapt, că femeile din prima generaţie au ocupat un loc semnificativ din punct de vedere social în amintirea acelei comunităţi.

Mormântul neolitic, sau „cairn”, de la Hazleton North în Gloucestershire are două camere în formă de L: una orientată spre nord şi cealaltă spre sud. Profesorul David Reich, de la Harvard Medical School din Boston, cel ce a şi condus cercetarea ADN-ului, a explicat pentru BBC: „două dintre femei, împreună cu copiii lor de până la a cincea generaţie, se găsesc în camera de sud; apoi, celelalte două femei şi copiii lor sunt în principal în camera de nord – deşi unele dintre ele trec în camera de sud ceva mai târziu în timpul vieţii’’.

Mormântul datează dintr-o perioadă importantă, imediat după ce agricultura a ajuns în Marea Britanie cu ajutorul celor ai căror strămoşi s-au răspândit - cu câteva mii de ani mai devreme - prin Europa, din Anatolia (Turcia modernă) şi Marea Egee.

Lucrarea îi va ajuta pe cercetători să înţeleagă dinamica familiei în rândul acestor oameni din epoca de piatră, dar şi să înveţe mai multe despre cultura lor. „Sperăm că acesta va fi primul dintre multe astfel de studii”, a mai precizat profesorul Reich.

Iñigo Olalde, de la University of the Basque County, Spania, care a fost geneticianul principal pentru studiu şi co-primul autor al acestuia, a declarat: „Conservarea excelentă a ADN-ului în mormânt şi utilizarea celor mai noi tehnologii în recuperarea ADN-ului antic ne-a permis să descoperim cel mai vechi arbore genealogic reconstruit vreodată şi să-l analizăm pentru a înţelege ceva profund despre structura socială a acestor grupuri antice.”

Autor: Cezara Mîndrescu