• Într-o regiune minieră din Australia, oamenii de ştiinţă au descoperit o "minune a evoluţiei", un miriapod orb remarcabil de alungit care posedă cele mai multe picioare dintre toate animalele cunoscute, 1.306, mai exact.
  • Milipodul deschis la culoare, asemănător unui fir de aţă, ajunge la o lungime de aproximativ 95 mm şi o lăţime de aproximativ 0,95 mm, cu un cap conic, o gură în formă de cioc şi antene mari, probabil una dintre singurele sale surse de intrare senzorială, deoarece nu are ochi, au declarat oamenii de ştiinţă.
  • Numele ştiinţific al creaturii nou descoperite înseamnă "cu adevărat mii de picioare" şi face referire la Persefona, regina lumii subterane din mitologia greacă antică.
Imaginea articolului FOTO Minune a evoluţiei. Cercetătorii au descoperit un milipod cu peste 1.300 de picioare

Sursa foto: Twitter

„Până acum, niciun milipod cunoscut nu avea de fapt 1.000 de picioare, în ciuda faptului că numele de milipod înseamnă "mii de picioare"", a declarat entomologul Paul Marek, de la Virginia Tech, autorul principal al cercetării publicate în revista Scientific Reports.

Creatura se numeşte Eumillipes persephone. Cei câţiva indivizi descoperiţi au trăit până la aproape 60 de metri sub pământ. Femelele aveau mai multe picioare decât masculii.

„În opinia mea, acesta este un animal uimitor, o minune a evoluţiei", a declarat co-autorul studiului, Bruno Buzatto, biolog principal la Bennelongia Environmental Consultants din Perth, Australia. „Reprezintă cea mai extremă alungire găsită până în prezent la miriapode, care au fost primele animale care au cucerit pământul. Iar această specie, cu precădere, a reuşit să se adapteze la a trăi la zeci de metri adâncime în sol, într-un peisaj arid şi dur, unde este foarte greu să găseşti milipede care să supravieţuiască la suprafaţă", a adăugat Buzatto.

Până în prezent, cel mai uşor animal cunoscut era o specie de miriapod californian numit Illacme plenipes, cu 750 de picioare, potrivit Reuters.

„Credem că numărul mare de picioare oferă un avantaj în ceea ce priveşte tracţiunea/forţa de a împinge corpul lor înainte prin micile goluri şi crăpături din solul în care trăiesc", a spus Buzatto.

Specia trăieşte în întuneric complet într-un habitat subteran încărcat cu fier şi roci vulcanice. Neavând ochi, se foloseşte de alte simţuri, precum atingerea şi mirosul, pentru a-şi percepe mediul înconjurător. Aparţine unei familii de miriapode care mănâncă ciuperci, aşa că cercetătorii bănuiesc că asta este ceea ce mănâncă.

Milipodul a fost descoperit în regiunea Goldfields-Esperance din statul Australia de Vest, într-o zonă în care minerii caută aur şi alte minerale, inclusiv litiu şi vanadiu. În studiu au fost descrişi patru indivizi de Eumillipes, iar alţi patru au fost găsiţi. Niciunul dintre ei nu a fost observat în viaţă.

Una dintre femelele adulte descrise în studiu avea 1.306 picioare, iar cealaltă 998. Unul dintre cei doi masculi adulţi avea 818 picioare, iar celălalt 778. Numărul de picioare nu este uniform în cadrul speciilor de miriapode, deoarece acestea îşi schimbă - îşi pierd stratul exterior dur - cresc şi adaugă segmente cu patru picioare de-a lungul vieţii.

În mod obişnuit, miriapodele au între 100 şi 200 de picioare. După miriapode, centipedele au cel mai mare număr de picioare, până la 382. Centipedele au o pereche de picioare pe segmentul corpului, în timp ce miriapodele au două perechi.

Milipedele, artropode care se deplasează lent, înrudite cu centipedele, insectele şi crustaceele, au apărut pentru prima dată în urmă cu peste 400 de milioane de ani.

Astăzi se cunosc aproximativ 13.000 de specii, care trăiesc în tot felul de medii şi se hrănesc cu vegetaţie în descompunere şi ciuperci. Acestea joacă un rol important în ecosistem prin descompunerea materiei cu care se hrănesc, eliberând componentele acesteia, cum ar fi carbonul, azotul şi zaharurile simple.