Video NASA a publicat prima imagine a unei găuri negre care "atacă" o galaxie vecină

Astronomii au reuşit să capteze în imagini, pentru prima dată, spectacolul unui jet de particule care se degajă dintr-o gaură neagră şi loveşte o galaxie vecină pe traiectoria sa, fenomen care poate afecta grav atmosfera planetelor din galaxia "atacată".

"S-au mai observat până acum jeturi produse de găuri negre, dar este pentru prima dată când vedem că (o gaură neagră n.red.) loveşte astfel o galaxie", a declarat într-un comunicat al NASA Dan Evans, cercetător la Centrul de astrofizică Harvard-Smithsonian, Cambridge, coordonator al acestui studiu.

"Jetul ar putea provoca diverse probleme unei galaxii de dimensiuni mici pe care o loveşte", a spus acesta.

Jeturile emanate de găurile negre produc niveluri ridicate de radiaţii. Când acestea sunt combinate cu viteza particulelor jetului - apropiată de viteza luminii - pot afecta grav atmosfera planetelor care se găsesc pe traiectoria acestuia, distrugând, de exemplu, straturile de ozon protectoare, au explicat specialiştii de la NASA.

Fenomenul a fost observat în sistemul 3C321, care conţine două galaxii, una mai mare şi alta mai mică, cu găuri uriaşe în centrul lor.

Impactul jetului particulelor asupra galaxiei mai mici este cu atât mai important cu cât cele două galaxii sunt foarte apropiate una de cealaltă, la doar 20.000 de ani lumină, adică aceeaşi distanţă care separă Terra de Calea Lactee, informează NASA.