O ”tarantulă” spaţială uriaşă a fost surprinsă de telescopul Webb al NASA

• Aflată la 161.000 de ani-lumină de Pământ, în galaxia Marele Nor de Magellan, nebuloasa Tarantula este porecla pentru 30 Doradus, "cea mai mare şi mai strălucitoare regiune de formare a stelelor din Grupul Local, galaxiile cele mai apropiate de Calea Lactee", potrivit Jet Propulsion Laboratory al NASA.
  • Asemănătoare cu o tarantulă, ea găzduieşte cele mai fierbinţi şi mai masive stele cunoscute de astronomi, potrivit NASA.
Imaginea articolului O ”tarantulă” spaţială uriaşă a fost surprinsă de telescopul Webb al NASA

Sursa foto: Twitter

Camera în infraroşu a telescopului Webb, numită şi NIRCam, i-a ajutat pe cercetători să vadă regiunea "într-o lumină nouă, inclusiv zeci de mii de stele tinere, care nu au mai fost văzute niciodată până acum şi care erau până acum învăluite în praful cosmic", potrivit NASA.

Zonele înconjurătoare cele mai dense ale nebuloasei rezistă la eroziunea provocată de vânturile puternice ale stelelor, formând piloni care par să se îndrepte înapoi spre roi şi să reţină protostelele în formare.

Aceste protostarte ies din "coconii lor prăfuiţi" şi ajută la modelarea nebuloasei. Spectrograful în infraroşu apropiat (NIRSpec) al telescopului Webb a surprins o stea foarte tânără făcând acest lucru, ceea ce a schimbat convingerile anterioare ale astronomilor despre acea stea, potrivit CNN.

Astronomii credeau anterior că această stea ar putea fi ceva mai bătrână şi că se află deja în procesul de curăţare a unei bule în jurul ei", potrivit NASA. „Cu toate acestea, NIRSpec a arătat că steaua abia începea să iasă din stâlpul său şi încă mai menţinea un nor izolator de praf în jurul său. Fără spectrele de înaltă rezoluţie ale lui Webb la lungimi de undă în infraroşu, acest episod de formare stelară în acţiune nu ar fi putut fi dezvăluit”.

Observarea prin intermediul unui alt instrument Webb care detectează lungimi de undă infraroşii mai mari şi, prin urmare, pătrunde în granulele de praf din nebuloasă, a dezvăluit un "mediu cosmic inedit", a declarat NASA, stelele fierbinţi s-au estompat în timp ce gazul şi praful mai rece au strălucit.

Nebuloasa Tarantula a fost de mult timp în centrul atenţiei astronomilor care studiază formarea stelelor, deoarece are o compoziţie chimică similară cu cea a regiunilor gigantice de formare a stelelor de la amiaza cosmică a universului, când cosmosul avea doar o simţire de miliarde de ani şi formarea stelelor era la apogeu, potrivit NASA.

Deoarece regiunile de formare a stelelor din galaxia noastră nu produc stele în acelaşi ritm ca Nebuloasa Tarantula şi au o compoziţie chimică diferită, Tarantula este cel mai apropiat exemplu de ceea ce s-a întâmplat în univers.

Capturarea formării stelelor în Nebuloasa Tarantula este doar cea mai recentă descoperire a telescopului Webb al NASA.

Cu doar câteva zile în urmă, NASA a publicat noi imagini uimitoare produse de telescopul Webb şi de telescopul Hubble, care prezintă Galaxia Fantomă, o spirală de sisteme solare aflate la 32 de milioane de ani-lumină de Pământ. Galaxia se află în constelaţia Peşti, potrivit Agenţiei Spaţiale Europene, care colaborează cu NASA pentru Hubble şi Webb.

Webb a fost lansat în ziua de Crăciun a anului trecut, după zeci de ani de muncă pentru a crea cel mai mare şi mai sofisticat telescop spaţial din lume.

NASA a publicat primele imagini de înaltă rezoluţie ale lui Webb în urmă cu doar câteva săptămâni, în luna iulie.

Mai mare decât Hubble, telescopul este capabil să observe galaxii extrem de îndepărtate, permiţând oamenilor de ştiinţă să înveţe despre formarea timpurie a stelelor. Hubble orbitează în jurul Pământului, dar Webb orbitează în jurul Soarelui, la aproximativ 1 milion de mile distanţă de Pământ.