• Oamenii de ştiinţă cred că au găsit o explicaţie pentru "semnăturile radar neobişnuite" găsite la marginea sistemului solar.
  • Obiectele sunt, de asemenea, extrem de luminoase, chiar şi în zone care ar trebui să fie întunecate.
Imaginea articolului Oamenii de ştiinţă identifică o posibilă sursă de "semnături radar neobişnuite" la marginea Sistemului Solar

Sateliţii îngheţaţi care se află pe orbita lui Jupiter şi Saturn i-au uimit pe oamenii de ştiinţă, deoarece sunt foarte diferiţi atât de lumile stâncoase, cât şi de majoritatea gheţii de pe Pământ. Semnăturile radar extrem de diferite au condus la întrebări legate de modul în care sunt compuşi.

Au fost publicate şase modele diferite în încercarea de a explica semnăturile radar ale sateliţilor îngheţaţi care orbitează în jurul lui Jupiter şi Saturn", a declarat Jason Hofgartner, coautor al noului studiu. „Modul în care aceste obiecte împrăştie radarul este drastic diferit de cel al lumilor stâncoase, cum ar fi Marte şi Pământul, precum şi al corpurilor mai mici, cum ar fi asteroizii şi cometele”.

Acum, oamenii de ştiinţă cred că un efect specific, cunoscut sub numele de efectul de opoziţie de retrodifuziune coerentă sau CBOE (coherent backscatter opposition effect), este probabil să explice semnăturile radar extraordinare care vin de la sateliţi, potrivit Independent.

Atunci când te afli la opoziţie, când Soarele este poziţionat direct în spatele tău pe linia dintre tine şi un obiect, suprafaţa apare mult mai strălucitoare decât ar fi altfel", a declarat Hofgartner. „Acest lucru este cunoscut sub numele de efectul de opoziţie. În cazul radarului, un emiţător ţine loc de Soare şi un receptor pentru ochii dumneavoastră”.

Pe o suprafaţă îngheţată, acest efect este şi mai puternic. Lumina este împrăştiată în timp ce ricoşează prin gheaţă, ceea ce o luminează şi mai mult.

Cred că acest lucru ne spune că suprafeţele acestor obiecte şi subsuprafeţele lor până la mulţi metri sunt foarte chinuite", a declarat Dr. Hofgartner. „Nu sunt foarte uniforme. Rocile de gheaţă domină peisajul, arătând poate oarecum ca o dezordine haotică după o alunecare de teren. Acest lucru ar explica de ce lumina ricoşează în atât de multe direcţii diferite, oferindu-ne aceste semnături neobişnuite de polarizare".

Lucrarea este descrisă într-un articol, ”An icy-satellite radar-properties continuum that requires the coherent backscatter effect", publicat astăzi în Nature Astronomy.

Aceasta se bazează pe lucrările publicate în anii 1990 care au sugerat CBOE ca o explicaţie pentru aceste semnături radar neobişnuite. Atunci, cercetătorii au sugerat că alte explicaţii ar putea explica datele ciudate.

Dar noua lucrare se bazează pe modelul din spatele acelei teorii, iar cercetătorii susţin că acesta este acum singurul proces care ar putea explica toate proprietăţile diferite şi neaşteptate ale sateliţilor.