• Cercetătorii au găsit în fosila unui dinozaur, o boală rară care afectează oamenii în prezent
  • Scheletul reptilei preistorice are 66 de milioane vechime
  • Boala afectează în special băieţii
2010 afișări
Imaginea articolului Premieră în lumea ştiinţei: o boală rară, veche de 66 de milioane de ani, care face victime azi, descoperită în fosila unui dinozaur

sursa FOTO: Profimedia

Cercetătorii de la Universitatea din Tel Aviv au descoperit în oasele unui dinozaur de acum 66 de milioane de ani, o tumoare rară care afectează oamenii în prezent, în special copii, relatează CNN.

Oamenii de ştiinţă au observat găuri neobişnuite în două vertebre ale unei fosile de dinozaur din specia hadrosauride, descoperite în Canada.

Vertebrele preistorice au fost comparate cu oasele umane a doi pacienţi care fuseseră diagnosticaţi cu o tumoare benignă rară şi câteodată dureroasă, denumită histiocitoză cu celule Langerhans.

Oamenii de ştiinţă au făcut această descoperire datorită tehnologiei de micro-scanare care permite analizarea unei leziuni şi reconstruirea acesteia şi a vaselor de sânge care o alimentează.

Este pentru prima dată când această boală umană a fost identificată la un dinozaur.

La oameni, acest tip de afecţiune poate implica şi dezvoltarea unor formaţiuni canceroase. Această idee este totuşi dezbătută de specialişti întrucât în unele cazuri, boala se vindecă de la sine.

Majoritatea tumorilor de tip histiocitoză cu celule Langerhans, provoacă dureri şi afectează sistemul osos al copiilor cu vârste între doi şi 10 ani. Din fericire, în majoritatea cazurilor aceste tumori dispar fără intervenţie.

Reptilele preistorice, hadrosauride, cunoscute şi ca dinozaurii cu factura de raţă măsurau 10 metri, cântăreau câteva tone şi au vieţuit pe Terra acum 66-80 de milioane de ani.