Scandal în Anglia: The Sun încalcă voinţa familiei regale şi publică fotografiile nud cu prinţul Harry

Decizia tabloidului The Sun de a publica, vineri, fotografiile nud cu prinţul Harry, împotriva voinţei familiei regale, certifică decizia acestei publicaţii de a combate în mod activ reglementarea adoptată de presa britanică după scandalul interceptărilor telefonice de la News of the World.

1211 afişări
Imaginea articolului Scandal în Anglia: The Sun încalcă voinţa familiei regale şi publică fotografiile nud cu prinţul Harry

Prinţul Harry (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Joi, după ce au fost contactate de Press Complaints Commission (PCC), organismul de control al presei, ziarele britanice s-au abţinut de la publicarea fotografiilor şocante care îl prezintă pe tânărul prinţ, al treilea în ordinea de succesiune la tron, în timp ce se distra, complet gol, alături de câţiva prieteni într-un hotel din Las Vegas.

Tabloidul The Sun, ziarul cu cele mai mari vânzări din Marea Britanie, a sfidat însă apelul comisiei şi a publicat fotografiile care circulau deja pe internet de câteva zile, în ediţia sa de vineri, precizând într-un comunicat, publicat joi, că cititorii săi "au dreptul de a le vedea".

"Acestea sunt motive care trec dincolo de această chestiune simplă", au explicat reprezentanţii acestui tabloid, ce face parte din grupul lui Rupert Murdoch.

La palatul St. James, un purtător de cuvânt al familiei regale a declarat: "Ne-am făcut cunoscut punctul de vedere despre protejarea vieţii private a prinţului Harry. Ziarele au propriile lor reglementări şi din acest motiv publicarea fotografiilor este o decizie ce aparţine, în cele din urmă, editorilor lor".

Cele două fotografii cu fiul cel mic al prinţului Charles, fotografiat complet gol la sfârşitul săptămânii trecute, la Las vegas, în timpul unei partide de "biliard pe dezbrăcate", în care apar şi două tinere femei complet dezbrăcate la rândul lor, puteau fi văzute pe internet încă de joi, mai ales pe site-ul TMZ.com, care le-a publicat în premieră. Ele nu au apărut însă în presa britanică, nici în presa tipărită, nici în cea online.

Doar blogul politic britanic Guido Fawkes le-a publicat, îndrăznind să sfideze cererea oficială a familiei regale, care subliniase faptul că publicarea acelor fotografii ar reprezenta o atingere adusă dreptului prinţului la viaţă privată.

Cele mai multe dintre ziare subliniază paradoxul situaţiei, întrucât fotografiile erau deja postate pe numeroase site-uri din străinătate, "inclusiv în publicaţii respectabile", observă The Sun, precum RTL în Franţa şi CBC în Canada. "Aceste fotografii sunt văzute de milioane de oameni pe internet, însă palatul le interzice în Regatul Unit", rezumă Daily Mail.

În schimb, blogul Guido Fawkes a reacţionat vehement: "Această situaţie ilustrează ameninţarea ce planează asupra libertăţii presei în Marea Britanie. Adevărul este că frica le face pe publicaţiile tradiţionale să se supună, din cauza anchetei Leveson".

Această comisie de anchetă despre etica din presă, condusă de judecătorul Brian Leveson, care trebuie să îşi prezinte raportul la sfârşitul acestui an, a fost înfiinţată în iulie 2011 de premierul David Cameron, în urma scandalului interceptărilor ilegale ale convorbirilor telefonice ale unor vedete de către săptămânalul News of the World (NotW), care a fost nevoit apoi să îşi închidă birourile.

"Vechile reguli nu funcţionează în era internetului", a remarcat Guido Fawkes.

Presa britanică menajează familia regală după moartea prinţesei Diana, mama lui Harry, în 1997. Totuşi, "înainte de ancheta Leveson, această poveste ar fi apărut în toate tabloidele", a spus Gary Horne, director în studii jurnalistice la London College of Communication. "Unul dintre ele ar fi cumpărat fotografiile şi ele nu ar fi apărut pe internet. The Sun, de exemplu, ar fi publicat şapte sau opt pagini cu acele fotografii, în exclusivitate", a adăugat Horne.

Însă, în climatul actual, "cele mai multe dintre aceste tabloide se tem să nu supere personaje în rândul celebrităţilor sau familia regală (...) şi fac tot ce le stă în putere pentru a nu-l supăra pe Leveson, în timp ce el îşi redactează raportul".

Un fost director de la NotW, Neil Wallis, consideră că în prezent "ziarele sunt îngrozite de propria lor umbră". Aceeaşi părere o are şi Kelvin MacKenzie, fost director la The Sun, un alt element important din imperiul lui Murdoch: "Prinţul este celibatar, s-a distrat cu câteva femei care îl plac. Singura problemă este Leveson".

Harry, criticat aspru de presă cu ocazia precedentelor gafe pe care le-a făcut, precum deghizarea lui în ofiţer nazist în 2005, iese destul de bine din acest scandal, întrucât ziarele îi acuză mai degrabă pe agenţii lui de securitate, care au permis ca acele fotografii să fie făcute.

Multe publicaţii britanice reaminteau joi faptul că acest prinţ, în vârstă de aproape 28 de ani, pilot de elicopter, care abia aşteaptă să revină pe frontul afgan, a reprezentat-o onorabil pe bunica lui, regina Elizabeth a II-a, recent, mai ales în martie, cu ocazia unui turneu întreprins în Caraibe, şi în august, la ceremonia de închidere a Jocurilor Olimpice de la Londra.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici