Studii recente indică o activitate vulcanică persistentă pe Venus

• Analizele datelor NASA colectate de nava spaţială Magellan în anii 1990 arată formarea de lavă solidificată, indicând erupţii vulcanice recente pe Venus.
  • Schimbările undelor radio reflectate de pe suprafaţa lui Venus între 1990 şi 1992 sugerează activitate vulcanică, producând între 19 şi 27 km pătraţi de rocă.
  • Descoperirile subliniază importanţa datelor arhivistice şi pregătesc terenul pentru misiunile viitoare ale NASA şi Agenţiei Spaţiale Europene, care vor explora mai detaliat suprafaţa şi activitatea tectonică a lui Venus în anii 2030.
Urmărește
Imaginea articolului Studii recente indică o activitate vulcanică persistentă pe Venus

Sursa foto: NASA

Cercetări recente au dezvăluit dovezi ale activităţii vulcanice continue pe Venus, descoperite prin date din anii 1990, scrie Smithsonian Magazine. Aceste descoperiri, publicate în revista Nature Astronomy, sugerează că Venus, adesea numită sora Pământului, ar putea fi mai activă geologic decât s-a crezut anterior.

Dovezile provin din datele colectate de nava spaţială Magellan a NASA, care a cartografiat 98% din suprafaţa lui Venus între 1990 şi 1992. Aceste date au indicat că cel puţin 85% din suprafaţa planetei este acoperită de fluxuri vulcanice. Cu toate acestea, din cauza lipsei de apă pe Venus, aceste formaţiuni nu s-ar eroda uşor şi ar putea fi foarte vechi.

Noul studiu s-a concentrat pe vulcanul Sif Mons şi regiunea Niobe Planitia, analizând schimbările undelor radio reflectate de pe suprafaţă între 1990 şi 1992. Creşterea intensităţii acestor unde a sugerat formarea de rocă nouă, probabil lavă solidificată, indicând activitate vulcanică recentă. Studiul a determinat că erupţiile din Sif Mons şi Niobe Planitia au produs aproximativ 19 şi 17 km pătraţi de rocă.

Cercetările anterioare au sugerat activitate vulcanică pe Venus, dar acest studiu oferă dovezi mai convingătoare. Anul trecut, astronomii au găsit dovezi directe ale activităţii recente când au observat schimbări într-un crater vulcanic folosind datele Magellan. Această nouă analiză întăreşte ideea că Venus este o planetă dinamică cu procese geologice continue.

Implicaţiile acestei descoperiri sunt semnificative. Înţelegerea activităţii vulcanice pe Venus poate oferi informaţii despre evoluţia planetei şi mediul său extrem. Studiul subliniază, de asemenea, valoarea datelor în ştiinţa planetară, deoarece datele vechi de zeci de ani ale lui Magellan continuă să ofere noi perspective.

Misiunile viitoare către Venus, inclusiv misiunea Veritas a NASA şi misiunea Envision a Agenţiei Spaţiale Europene, planificate pentru începutul anilor 2030, vizează să exploreze mai departe suprafaţa, interiorul, atmosfera şi activitatea tectonică a lui Venus. Aceste misiuni vor îmbunătăţi înţelegerea noastră despre activitatea geologică a lui Venus şi similitudinile şi diferenţele sale faţă de Pământ.