Telescopul James Webb al Nasa dezvăluie prezenţa a milioane de galaxii

• În Universul timpuriu existau de 10 ori mai multe galaxii ca şi Calea Lactee decât se credea până acum.
  • Această perspectivă cosmică provine din unul dintre primele studii ale imaginilor capturate de noul telescop spaţial James Webb al Nasa.
Imaginea articolului Telescopul James Webb al Nasa dezvăluie prezenţa a milioane de galaxii

Telescopul James Webb al Nasa dezvăluie prezenţa a milioane de galaxii

Unul dintre autorii studiului, profesorul Christopher Conselice de la Universitatea din Manchester, Marea Britanie, a declarat că Webb ar putea "face un zoom asupra Universului timpuriu".

Acest lucru a permis obţinerea unor informaţii despre obiectele din spaţiu despre care "ştiam că există, dar nu înţelegeam cum şi când s-au format".

Galaxiile cu discuri domină "populaţia de galaxii" de astăzi", a explicat cercetătorul.

„Propria noastră galaxie este un disc, Andromeda (cel mai apropiat vecin al nostru, care se află la 2,5 milioane de ani-lumină de Pământ) este un disc. Trei sferturi dintre galaxiile din apropiere sunt discuri, dar se credea că acestea s-au format târziu în evoluţia Universului", a declarat el pentru BBC News.

Asta se întâmpla înainte ca telescopul spaţial James Webb să ofere astronomilor o vedere atât de îndepărtată în timp.

Studiul, care a fost publicat pe un server preprint, ceea ce înseamnă că nu a fost încă revizuit de alţi oameni de ştiinţă din domeniu, a folosit prima imagine publicată de telescop.

Această imagine arată un roi de galaxii în prim-plan, numit SMACS 0723. Gravitaţia acestei mari mase de obiecte a amplificat lumina galaxiilor din fundal, din Universul îndepărtat, făcându-le vizibile pentru prima dată. Unele dintre aceste galaxii existau la doar 600 de milioane de ani după Big Bang.

Webb, cu oglinda sa aurită cu o lăţime de 6,5 m şi instrumentele sale super-sensibile în infraroşu, este capabil să le rezolve formele şi să le numere.

Ştiam că vom vedea lucruri pe care Hubble nu le-a văzut. Dar, în acest caz, vedem lucrurile diferit", a declarat profesorul Conselice, care va prezenta unele dintre descoperirile sale sâmbătă, 23 iulie, în cadrul Festivalului Bluedot de la Jodrell Bank din Cheshire.

Universul are o vechime de aproximativ 13,8 miliarde de ani, astfel încât imaginile pe care le captează JWST reprezintă o privire asupra proceselor care au format stelele şi planetele cu mult înainte ca noi înşine să fi apărut.

„Acestea sunt procesele pe care trebuie să le înţelegem dacă vrem să ne înţelegem originile", a declarat profesorul Conselice. „Acesta ar putea fi cel mai important telescop din toate timpurile", a adăugat el. „Cel puţin de la cel al lui Galileo".

James Webb este un efort comun al agenţiilor spaţiale americană, europeană şi canadiană, cu Nasa în frunte.