FOCUS: 2007 - Sezonul scandalurilor în Formula 1

Anul 2007 a reprezentat unul dintre cele mai tensionate şi mai spectaculoase sezoane din Formula 1, dar, totodată, şi unul al scandalurilor, ierarhiile finale fiind influenţate şi de deciziile luate în afara pistei.

1 afișare
Imaginea articolului FOCUS: 2007 - Sezonul scandalurilor în Formula 1

FOCUS: 2007 - Sezonul scandalurilor în Formula 1

"Scandalul Benzinei", cum l-a denumit Bild, izbucnit după etapa de la Interlagos, este ultimul dintr-un şir care a marcat acest sezon şi face ca ordinea finală în clasamentul piloţilor, şi chiar numele campionului mondial, să fie în suspans.

Dar ce s-a întâmplat la Interlagos? Kimi Raikkonen a câştigat cursa braziliană şi a devenit - cel puţin provizoriu - campion mondial, după ce adversarii săi, piloţii McLaren-Mercedes, au avut evoluţii modeste şi au terminat pe locul trei - Fernando Alonso şi pe şapte - Lewis Hamilton, ultimul fiind cel care s-a aflat la conducerea ierarhiei aproape întregul sezon. Hamilton a avut la Interlagos o cursă plină de greşeli şi de probleme tehnice însă nu a abandonat în niciun moment lupta pentru titlu. În condiţiile în care Raikkonen conducea cursa, iar Alonso era pe trei, britanicul avea nevoie de cel puţin locul cinci pentru a deveni campion mondial. Nu a reuşit să termine decât pe şapte, fiind devansat, în afara piloţilor Ferari şi a lui Alonso, de Nico Rosberg (Williams), locul patru, Robert Kubica şi Nick Heidfeld (ambii BMW-Sauber), locurile cinci, respectiv şase.

După cursă, delegatul tehnic al FIA, Jo Bauer, a afirmat că a descoperit, după ce a prelevat probe de carburant de la monoposturile Williams şi BMW, că temperatura benzinei era cu 12-14 grade Celsius mai mică decât cea ambiantă. Articolul 6.5.5 din Regulamentul tehnic al Formulei 1 precizează că temperatura combustibilului nu poate fi inferioară cu mai mult de zece grade decât cea ambiantă.

Întruniţi la câteva ore după cursă, stewarzii au decis că nu pot constata o încălcare a regulamentului din următoarele motive: Pe de o parte, nu se poate dovedi că stabilirea temperaturii benzinei celor patru monoposturi (şi Williams-ul debutantului Kazuki Nakajima, pe lângă cele ale lui Heidfeld, Kubica şi Rosberg) s-a făcut în mod exact şi, pe de altă parte, temperatura ambiantă de pe monitoarele oficiale ale Formula One Management (FOM) - 37 de grade Celsius - nu corespundea cu cea a furnizorului de astfel de servicii al FIA, Meteo-France, care a indicat o valoare cu câteva grade mai puţin. De asemenea, articolul 6.5.5 nu precizează că temperatura de referinţă este cea prezentată de FOM, şi, astfel, s-a decis să nu se ia nicio măsură. Mai mult, Kimi Raikkonen a fost confirmat campion mondial, dar nu se prea poate vorbi deocamdată de o confirmare definitivă, pentru că, la scurt timp după ce FIA a decis să nu penalizeze echipele BMW şi Williams, reprezentanţii McLaren-Mercedes au anunţat că vor face apel la această hotărâre. Dacă McLaren va depune un apel, clasamentul final al piloţilor va fi aruncat în provizorat până la o decizie a Curţii de Apel a FIA. În cazul în care Rosberg, Kubica, Heidfeld şi Nakajima vor fi descalificaţi, Hamilton va urca pe locul patru în Marele Premiu al Braziliei şi va smulge "coroana" de campion mondial de pe capul lui Raikkonen. Ar fi al doilea titlu mondial din acest sezon stabilit la masa verde, după ce McLaren-Mercedes a fost descalificată din campionatul constructorilor în urma implicării în scandalul de spionaj. Acea decizie a oferit, practic, Scuderiei Ferrari titlul mondial. Acum, cei de la McLaren-Mercedes speră că o decizie la masa verde le-ar putea aduce titlul la piloţi, pierdut printre degete la ultima cursă din acest sezon.

Dacă va pierde titlul, Raikkonen s-ar afla la a doua "păţanie" de acest gen şi tot în Brazilia. În 2003, cursa de la Interlagos, desfăşurată pe o ploaie abundentă şi presărată cu numeroase abandonuri, a fost întreruptă în turul 55, iar Kimi Raikkonen a fost declarat învingător, deşi Giancarlo Fisichella a preluat conducerea din turul 53. Regulamentul spune că în asemenea situaţii va câştiga cursa ultimul pilot care a fost lider timp de cel puţin două tururi înainte de a fi fluturate steagurile roşii. La câteva zile după Grand Prix-ul brazilian, FIA a stabilit că Giancarlo Fisichella a trecut în turul 56 cu puţin timp înainte de a fi arborate steagurile roşii şi, astfel, el a fost cel care a condus cursa în ultimele două tururi. Raikkonen a pierdut locul întâi în faţa italianului după ce fusese sărbătorit pe podium imediat după Marele Premiu al Braziliei.

În acest sezon, scandalurile au izbucnit încă de la început. Cu puţin timp înainte de startul ediţiei 2007 a CM de Formula 1, echipa Spyker a acuzat formaţiile Super Aguri şi Toro Rosso că nu respectă regulamentul F1, utilizând şasiuri "client" şi nu unele proprii: Super Aguri SA107 a folosit şasiul Honda din 2006, în timp ce Toro Rosso STR2 a utilizat şasiul Red Bull RB03. FIA a respins plângerea celor de la Spyker.

Odată cu Marele Premiu al statului Monaco au început să apară informaţii despre neînţelegerile din cadrul echipei McLaren-Mercedes. În scurt timp, ele s-au manifestat public, iar Alonso nu a ascuns că se simte defavorizat de propria echipă. Spaniolul considera că el trebuie tratat preferenţial la McLaren, însă echipa îl favorizează pe coechipierul său, debutantul Hamilton. Conflictul dintre cei doi s-a agravat din ce în ce mai mult, iar şeful McLaren, Ron Dennis, nu a reuşit să-l gestioneze şi întreaga echipă a plătit scump din această cauză.

Unul dintre punctele importante ale conflictului Alonso-Hamilton s-a consumat la Marele Premiu al Ungariei. Nemulţumit că Hamilton nu i-a cedat prima poziţie la plecarea în ultima rundă a calificărilor de la Hungaroring, aşa cum fusese stabilit la standuri, Alonso a întârziat la boxe, împiedicându-l pe Hamilton să-şi îmbunătăţească timpul pe finalul şedinţei. FIA l-a retrogradat cinci locuri pe grilă pe Alonso, care obţinuse pole-position-ul, şi a penalizat echipa McLaren cu retragerea punctelor obţinute în Marele Premiu al Ungariei. Hamilton a câştigat la Hungaroring, iar coechipierul său a terminat al patrulea.

"Dacă i se va da titlul lui Hamilton în urma unei contestaţii, atunci aş muri de ruşine, ar fi o lipsă de respect. Cel care are cele mai multe puncte este un campion corect", a declarat Alonso, la postul de radio Cadena Ser, după Marele Premiu al Braziliei, ultima etapă a CM. O declaraţie care exprimă foarte bine gradul de înţelegere din sânul echipei McLaren-Mercedes. Mai mult, Alonso nu s-a sfiit să se bucure, duminică, pe podiumul Marelui Premiu al Braziliei alături de piloţii Ferrari. Presa italiană notează, cu ironie, că spaniolul s-a bucurat mai mult decât proaspătul campion mondial, Kimi Raikkonen.

"Spygate", afacerea de spionaj în care au fost implicate echipele McLaren şi Ferrari a reprezentat scandalul cel mai mare din ultimii ani în Formula 1. Pe scurt, un inginer de la Ferrari, Nigel Stepney, nemulţumit de faptul că nu a fost promovat, a furnizat date secrete din cadrul Scuderiei unui omolog de la marea rivală McLaren-Mercedes, designerul-şef Mike Coughlan. FIA a anchetat mai multe luni acest caz şi a ajuns la concluzia că echipa lui Ron Dennis a folosit informaţii secrete provenite de la Ferrari. O probă importantă împotriva McLaren în această anchetă a fost oferită chiar de Fernando Alonso, care a recunoscut că a ştiut setările monoposturilor Ferrari înaintea unor curse. A fost mărturia care a "îngropat" team-ul din Woking şi a produs o ruptură definitivă între Alonso şi Ron Dennis.

Pentru a nu zgudui din temelii Formula 1, sport în care McLaren-Mercedes reprezintă un gigant, decizia forului automobilistic mondial a fost una de compromis: descalificarea echipei din campionatul constructorilor, ediţia 2007, şi amendarea ei cu o sută de milioane de dolari. Totodată, FIA a permis piloţilor Alonso şi Hamilton să-şi păstreze punctele şi să concureze mai departe. McLaren risca să fie suspendată din Formula 1 pentru doi ani, ceea ce ar fi echivalat cu falimentul echipei conduse de Ron Dennis.

Anul 2007, primul după retragerea lui Michael Schumacher, a adus o luptă acerbă pe circuitele Formulei 1, atât cu mijloace sportive, cât şi nesportive. Spectacolul a fost prezent de multe ori pe pistă, dar şi în afara ei, pe culoarele sediului parizian al FIA din Place de la Concorde sau la boxele echipelor. Polemica sporeşte interesul, iar cel mai bucuros de ce s-a întâmplat în acest an este, cu siguranţă, Bernie Ecclestone, patronul F1. Din punctul lui de vedere, acest sport şi-a recăpătat gradul de interes pierdut în anii dominaţiei lui Schumacher şi, mai nou, ai lui Alonso, indiferent dacă a fost vorba de spionaj sau de lupta în trei pentru titlul mondial, o premieră în istoria Formulei 1.

(Material realizat de Adrian Petculescu, adi.petculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici