Interviul integral | Marius Tucă Show. Raed Arafat: În domeniul nostru, improvizaţiile sunt lucruri permise şi acceptate

Şeful DSU, secretarul de stat Raed Arafat, a declarat joi, la emisiunea Marius Tucă Show, că în cazul intervenţiilor cu victime multiple, cum a fost la Colectiv, experţii independenţi au susţinut că există o perioadă de haos şi că se fac improvizaţii. De asemenea, şeful DSU a spus că şi ajutorul dat de public e acceptat, dar în România acest public nu este suficient de pregătit.

690 afișări

Prezentăm câteva din principalele declaraţii ale secretarului de stat Raed Arafat, în emisiunea Marius Tucă Show:

“Punctul de vedere este că în orice intervenţie cu victime multiple este o perioadă de haos care durează până ce este stabilizată zona şi controlată, în al doilea rând că se fac improvizaţii, generalul Julien zicea că pompierii la ei sunt situaţii în care au scos uşa din balama şi au folosit-o ca targă pentru că nu au avut destule tărgi. Deci acest lucru, aceste improvizaţii, poate pentru un om de rând par grosolane, par ceva care nu e voie, dar în domeniul nostru sunt lucruri care chiar sunt permise şi acceptate”.

„Deci, până să vină cantităţi de tărgi, până să vină echipe suplimentare oamenii acţionează, după care intervenţia publicului, nu e nimic ciudat în asta, publicul este primul intervenient întotdeauna, problema la noi este că publicul nu este foarte bine instruit, nu e calm, deci se stresează, încep acuzaţiile de la prima secundă, în loc să fie linişte şi asta e partea de instruire care trebuie făcută şi să ajute semenii, până ajung forţele de intervenţie şi să lucreze cu ei”.

„Deci ne comparăm cum SUA, SUA a avut un incendiu prin anii 2000 la un club unde au murit 100 de oameni, 96-100 de oameni au murit din păcate şi 250-300 de răniţi, într-un raport pe care l-am citit acolo au folosit în total 64 de ambulanţe. În Bucureşti la Colectiv în total s-au folosit 64 de ambulanţe din care 3 cu câte 4 tărgi, deci ca şi cifră, ca şi număr Bucureşti a făcut faţă chiar foarte bine...”

„Acum am reuşit în Bucureşti şi am făcut un lucru foarte recent, a trecut aproape neobservat, noi am dublat numărul maşinilor SMURD de prim-ajutor în Bucureşti, de la 20 în medie, la 40 în medie pe lângă cinci maşini de terapie intensivă...În cazul unui accident major înseamnă că am capacitate mult mai mare la Bucureşti acum, dublu faţă de ce a fost atunci”.

„Nici o ţară nu are cum să fie pregătită pentru astfel de cifre să reacţioneze pentru accident obişnuit, pentru că nu e un accident obişnuit, ăsta e un dezastru, la un dezastru, ce înseamnă un dezastru? Definiţia dezastrului a catastrofei este discrepanţă între nevoie şi ofertă, ai o ofertă sub nevoia la momentul respectiv şi de aici vine problema triajului, de aici vine problema prioritizării de aici intervine problema declanşării unor planuri specifice”

“Acum după ce a fost în Franţa atacurile simultane în 7 locuri a apărut plan roşu Alpha şi acum se lucrează şi la noi să avem asta, adică plan roşu Alpha este un plan... înseamnă sute de victime dispersate în mai multe locuri.  Şi vedeţi acuma, adică sunt mai multe...”

“Criticile care mi s-au adus, că eu vorbeam la telefon, înseamnă că eu nu am vrut să lucrez pe pacienţi, staţi un pic, am explicat-o şi o explic, regulile de bază în medicina de dezastre de data asta spun, că dacă intervii şi nu numai medicină dezastre, în totală intervenţie, cel care coordonează nu pune mâna pe cazuri individuale”.

„Problema noastră este că avem această aviditate, această dorinţă de răzbunare şi de a găsi vinovaţi şi să îi dăm afară (...) noi scăpăm de oamenii care au cumulat experienţă de fiecare dată (...)şi atunci de fiecare dată riscăm ca la următoarea situaţie similară să avem tot oameni care nu au fost confruntaţi cu ea şi care să aibă aceeaşi abordări”

„A ieşit un raport a corpului de control al guvernului domnului Cioloş atunci şi noi am scris contra raport, pentru că raportul a fost scris de nişte oameni care sunt habarnişti. Deci au adus trei fete juriste şi au stat şi au făcut raport pe intervenţie şi au spus primul lucru că intervenţia era sub medie şi întrebarea mea a fost, dar care e media? Cu cine ne-aţi comparat, cu ce intervenţie ne-aţi comparat?”

„Deja de la Apuseni încoace, orice situaţie de urgenţă cumva s-a încercat să fie pus doctorul Arafat în mijloc şi pusă vina pe el şi acest lucru s-a încercat mediatic de la o anumită parte din media, s-a încercat pe social-media într-un mod organizat şi putem oricând să arătăm acest lucru şi să o luăm că am ajuns să fiu  vinovat şi pentru Caracal, unde nu am absolut nici o competenţă acolo”

„Eu cred că unii avocaţi consideră că dacă îl bagă pe doctorul Arafat care este cunoscut, procesul devine mai interesant şi atunci pun familiile să dea în doctorul Arafat ca să fie atenţie pe proces şi să fie atenţie pe ce vor ei să facă  ca să obţină despăgubiri, una alta. (...) După care sunt interesele private care nu e nimic de ascuns şi care sunt convergente cu alte lucruri, inclusiv  uneori politice şi al altora”

Prezentăm interviul integral:

Marius Tucă: Bun găsit oameni buni la o nouă ediţie specială. Invitatul din această seară, de la a doua emisiune în această seară, domnul Raed Arafat. Bună seara, bine aţi venit.

Raed Arafat: Bună seara, bine v-am găsit.

Marius Tucă: Ne cunoaştem de ceva vreme şi atunci întrebările şi dialogul nostru o să fie unul destul de direct, aşa cum s-a întâmplat de fapt de fiecare dată, nu e nici un secret în asta. Ieri am avut stabilită o emisiune la ora 7 numai că s-a întâmplat să se ciocnească două trenuri şi atunci nu aţi putut participa şi voiam să vă întreb, plecând de la ceea ce s-a întâmplat ieri seară, cum se declanşează starea de urgenţă, câte trepte are ea, cum se intervine?

Raed Arafat: Asta era situaţie de urgenţă, starea de urgenţă este ceva foarte sus pe care o declanşează preşedintele şi sper să nu ajungem niciodată acolo pentru că starea de urgenţă ar fi ceva foarte devastator ca să fie declarat de către preşedintele ţării. Situaţia de urgenţă care a fost ieri, a fost de un accident colectiv potenţial accident colectiv de la anunţul telefonic, s-a reacţionat foarte bine, în sensul în care au fost trimise mai multe echipaje şi de la pompieri şi de la ambulanţa SMURD, partea de incendii. Un noroc a fost că accidentul era într-o zonă chiar dacă era greu accesibilă totuşi era în aproprierea drumului şi putea să se ajungă acolo echipele destul de repede. O situaţie mai gravă era dacă trenul avea accident într-o zonă în care nu are acces rutier şi nici forestier şi atunci am fi fost într-o problemă foarte serioasă.  Acest lucru s-a mai întâmplat recent în Germania, unde au intervenit cu un tren de intervenţie şi cu elicoptere ca să evacueze victimele pentru că era o zonă total inaccesibilă. Noi după acest accident am făcut nişte evaluări în România, am analizat toate zonele unde sunt tuneluri, unde sunt zone greu accesibile, s-au făcut recunoaşteri de către aviaţia Ministerului de Interne şi problema noastră în România la acest moment şi pe care noi am ridicat-o şi lucrăm cu Ministerul Transporturilor pentru a găsi o soluţie este că trenurile de intervenţie au fost casate, un tren sanitar a fost casat şi nu au fost înlocuite...

Marius Tucă: Şi nu există nici un tren de intervenţie în momentul ăsta?

Raed Arafat: Nu, trenuri de intervenţie, gen tren pompier de intervenţie cu tot echipamentul de descarcerare şi eventual de prim ajutor ca să poţi să ajungi într-o zonă în care nu poţi ajunge...

Marius Tucă: Incredibil, păi atunci ce se va întâmpla în momentul în care are loc un accident...

Raed Arafat: Păi, acest lucru a fost ridicat de departament, face parte din analizeze care au fost făcute de departament şi da, este în lista noastră că este o problemă care este vulnerabilă şi trebuie rezolvată urgent. Asta înseamnă bineînţeles investiţii fie prin fonduri europene, fie prin altă soluţie, împreună cu Ministerul Transporturilor, în colaborare cu ei, pentru achiziţionarea unui număr de trenuri de intervenţie regionale care să fie puse în zone în care poţi să accesezi mai multe căi ferate şi chiar dacă ajungi în două ore, dar totuşi ajungi pentru că dacă nu ai mijloace de intervenţie, iar elicopterele vremea le guvernează modul de intervenţie, dacă e ceaţă, dacă e vreme proastă, elicopterele nu mai intervin şi rămâne doar calea ferată de intervenţie. Oricum, ieri a fost o intervenţie foarte corectă, foarte ok, din fericire nimic grav, deci în final 11-12 persoane au ajuns pe la spitale, dar fără probleme grave, nimeni internat, însă mobilizarea şi modul în care s-a reacţionat, inclusiv din partea SMURD Bucureşti şi ce nu ştie lumea este că în momentul în care s-a anunţat accidentul, una din lucruri a fost că Bucureşti era pus pe stand-by să trimită mai multe ambulanţe acolo, dacă se confirma...

Marius Tucă: Deci se putea interveni şi cu un număr mai mare de maşini de forţe, de...

Raed Arafat: Exact, dacă se confirma că este ceva grav atunci se trimiteau cel puţin 20-25 de ambulanţe din Bucureşti către zona accidentului fiind în zona de competenţă de aici. Dacă era în altă regiune se trimiteau din judeţele limitrofe, bineînţeles.

 

Raed Arafat: Problema nu este persoana, eu cred că nu doctorul Arafat este esenţa aici

Marius Tucă: Nu s-a schimbat bine guvernul şi deja se vorbeşte despre demiterea lui Raed Arafat, de ce?

Raed Arafat: Asta nu pe mine trebuie să mă întrebaţi, deci...

Marius Tucă: Dar totuşi Raed Arafat a mai trecut prin situaţia asta cu mulţi ani în urmă...

Raed Arafat: Nu numai cu mulţi ani şi acum ani la rând...

Marius Tucă: Dar se reia din nou chestia asta, din când în când şi bineînţeles că argumentul este că altele nu prea sunt, ce s-a întâmplat la Colectiv şi mai ales filmuleţul care a fost dat publicităţii cu nu mult timp în urmă, da? foarte puţin timp înainte de a se împlini doi ani...

Raed Arafat: De a se împlini patru...

Marius Tucă: Iertaţi-mă, patru ani de la momentul Colectiv.

Raed Arafat: Aşa că multă lume se gândeşte oare ce o să iasă la cinci ani.

Marius Tucă: Nu ştiu ce ar mai putea ieşi...

Raed Arafat: Tot perioadă de alegeri o să fie şi atunci, dar...

Marius Tucă: Alegeri parlamentare.

Raed Arafat: Da.

Marius Tucă: Ştiu că nu aţi vrut să ieşiţi, să discutaţi despre lucrurile astea că era campanie electorală...

Raed Arafat: Nu, nu am vrut să mă trezesc în mijlocul unei situaţii şi să devin centrul de atenţie când erau alte aspecte...

Marius Tucă: Erau alte evenimente...

Raed Arafat: Nu era nici să protejăm pe cineva, nici nimic, dar asta era o decizie personală şi chiar cum discutam înainte eu nu prea am consilier de imagine şi chestii din astea, am pe cineva care mă ajută la partea de Facebook-ul departamentului şi astea de informare a populaţiei, întotdeauna am făcut lucrurile astea intuitiv şi personal, deci deciziile erau ale mele şi din instinct.

Marius Tucă: Apropos de asta, că tot discutam, numărul celor care se uită la postările lui Raed Arafat pe Facebook ajung la câteva milioane, ceea ce arată că subiectul este interesant, că Raed Arafat, nu trebuie să ne ascundem, are adepţii lui, fanii lui, oamenii care cred în el pentru că asta s-a văzut pe vremea lui Băsescu, i s-a întâmplat un mic necaz şi anume...

Raed Arafat: Ştiţi, problema nu este persoana, eu cred că nu doctorul Arafat este esenţa aici şi de fapt oamenii simt ce se întâmplă pe teren cu sistemul de urgenţă. A evoluat un sistem, a evoluat de la zero, a evoluat iniţial pe partea medicală dar evoluează mai departe şi pe alte aspecte, ce culege departamentul sub el ca instituţii de intervenţie, face ca sistemul nostru să fie unul dintre cele mai integrate, poate, în Europa că şi modul de organizare şi acest lucru populaţia îl simte pe teren, deci şi la inundaţie avem intervenţiile mult mai eficiente de acum 4-5 ani datorită dotărilor.

Marius Tucă: Îmi pare rău că trebuie să vă contrazic, dar întruchiparea acestui sistem este reprezentată de un domn pe care îl cheamă Raed Arafat.

Raed Arafat: Hai să zicem că era catalizatorul, dar sistemul trebuie să meargă mai departe cu el sau fără el.

Marius Tucă: Bineînţeles, dar spuneam că imaginea atunci când spui SMURD nu te gândeşti nici la mama, care nu are treabă cu SMURD, te gândeşti la Raed Arafat şi ştim foarte bine asta, adică modestia care ne dă de obicei afară din casă nu îşi are rostul aici pentru că e o constatare din partea mea dacă vreţi.

Raed Arafat: Şi în plus mai e un lucru pe care trebuie să îl spunem, a fost o muncă de echipă, una titanică pentru că unul nu poate să facă. Deci, aici echipa a inclus cu cei cu care am pornit iniţial la Mureş, dar bineînţeles pompierii, aviatorii, voluntarii, medicii, asistenţii, toţi cei care sunt în sistem au făcut parte din această echipă, dacă oamenii ăştia nu mergeau mai departe, nu adoptau acest lucru sistemul ăsta rămânea într-un singur loc sau două din România şi ziceam „uite ce frumos este la Târgu Mureş”, acuma zicem „uite ce bine evoluează lucrurile în toată România” şi se uită alţii la noi şi spun asta, dar bineînţeles încă suntem pe cale de dezvoltare, încă nu putem să spunem că stăm liniştiţi, punem picioarele în apă rece şi stăm perfect, nu.

Marius Tucă: Că e totul perfect, da, în România totul e perfect în ceea ce priveşte sistemul de urgenţă.

Raed Arafat: Văd ce ziceam înainte, adică rezolvăm una vedem că alta trebuie rezolvată, găseşti o soluţie la o chestie, apare altă problemă care trebuie soluţionată, România e o ţară foarte mare, 20 de milioane de oameni care trebuie întotdeauna să fie...

Marius Tucă: Exemplul despre care spuneam mai devreme, dacă o să aibă loc, ferească Dumnezeu, un accident  feroviar într-o zonă în care nu se poate ajunge cu maşina sau cu elicopterul, va fi un dezastru...

Raed Arafat: Va fi numai pe jos şi nu ştiu cum cărăm echipamentele şi totul...

Marius Tucă: Ferească Dumnezeu să fie iarnă, mai e un lucru...

Raed Arafat: Am cerut expertiză internaţională pentru dezastre la metrou şi pe mare

Raed Arafat: Îmi aduc aminte când s-a făcut departamentul şi dacă îmi permiteţi o chestie, deci când s-a făcut departamentul unul dintre primele lucruri pe care l-am analizat şi am mai vorbit, ăsta era metroul. Puţină lume ştie dar acum ne permitem să vorbim mai mult, pentru că e o problemă care a fost rezolvată, deci primele lucruri pe care le-am făcut era să chem comandatul de la Bucureşti şi să îl întreb: „Cum stăm cu Bucureştiul, foarte bine, dar cum stăm cu metroul, foarte bine, dar eu ştiu că pompierii nu prea intervin până nu vin pompierii metroului, pompierii privaţi ai metroului, aşa este, noi suntem forţa de sprijin, zic este prima dată când aud că pompierii într-o capitală precum Bucureşti sunt doar forţa de sprijin de intervenţie la metrou”. În mod normal la New York, la Paris, la Londra, peste tot pompierii sunt linia întâi de intervenţie, deci astea erau nişte chestii legislative făcute la un anumit moment, nu le criticăm poate că aşa trebuia să se facă la momentul respectiv, dar care vulnerabiliza foarte mult situaţia metroului. Şi atunci, ca să nu se supere nimeni am chemat un audit din Franţa, de la Paris. De la pompierii din Paris, mi-au trimis un domn colonel care mi-au zis că este dintre cei mai buni experţi ai lor, expertul respectiv a venit după o evaluare foarte atentă, deci rezultatele lui se pupau exact cu concluziile pe care le-am avut şi anume: nu sunteţi dotaţi, procedurile nu sunt ok, nu poţi să ajungi la metrou ca pompier militar şi să aştepţi să vină pompierul civil privat de la Unirea sau de la Basarab, acolo erau amplasaţi, să traverseze tot Bucureştiul ca să vină, ca după asta să te duci după el. Şi atunci am început să schimbăm, am schimbat totul, am schimbat legislaţia, am preluat responsabilitatea pe metrou, am început să pregătim oameni, am rezolvat problema comunicaţiilor între subteran şi suprateran, recent au venit echipamentele şi tot, am rezolvat cea mai importantă problemă. Pentru că, ce ne-a spus omul? ”Aveţi aparatele de respirat obişnuite ale pompierilor”, un aparat din ăsta e cam 1000 de euro pe persoană şi zice ”dacă aveţi o problemă la un tunel care are un km lungime, până ajunge pompierul acolo, aerul comprimat s-a terminat pentru că acolo 40 de minute ai cu intrare cu ieşire, cu tot”. Zice, ”vouă vă trebuie aparate ca în mină pentru metrou şi pentru tuneluri şi tot, vă trebuie aparate între două şi patru ore”. Iar noi am mers la premier şi am zis şi imediat s-a rezolvat problema, am primit fondurile şi am cumpărat primele 70 de aparate în anul respectiv mi-au sosit, am început antrenamentele şi după care acum în ţară sunt 600 de astfel de aparate, peste tot unde avem tuneluri de tren am pus la pompieri un număr de aparate de acest gen. Ăsta e un exemplu, un exemplu care nu s-a făcut mare tam- tam pe el, dar unde eram foarte vulnerabili şi acum suntem mult mai bine pregătiţi decât înainte. Mai sunt lucruri de lucrat cu metroul, cu tot, dar am făcut paşi titanici din punctul de vedere al pregătirii pentru salvare, dacă Doamne fereşte apare ceva acolo.

Marius Tucă: Şi bineînţeles ideea asta de a consulta pe cineva din afară care avea expertiză mi se pare...

Raed Arafat: Noi am avut mai multe expertize.

Marius Tucă: Nici Raed Arafat şi nimeni nu le ştie pe toate şi atunci înveţi de la oameni care au experienţă.

Raed Arafat: Şi nu e nevoie să reinventăm apa caldă şi eu mai am o chestie, zic nu e nevoie să reinventăm roata că s-ar putea să o facem pătrată şi să nu meargă. Deci, dacă alţii au experienţă majoră în zona asta... deci am avut făcut acest audit, am avut pe partea maritimă şi fluvială pompierii din Marsilia care au tradiţie de 85 de ani în problemele de salvare şi acvatică şi terestră şi tot, ei se ocupă de tot ce este pompieri în zona Marsilia, i-am invitat şi au făcut un audit la noi pe baza căruia avem un program pe fondurile europene pentru întărirea noastră şi acolo pompierii au avut mai multe nave care toate au fost casate prin anii 1980, nu au fost înlocuite, acuma avem nave mici de intervenţie, dar nu avem ce a fost atunci şi care este foarte necesar. Pe Marea Neagră dacă avem o situaţie cu oameni, cum am avut situaţia cu nava care a avut animale în ea, dar gândiţi-vă că sunt foarte multe nave cu turişti care trec prin zonă, dacă una are vreo problemă ai nevoie de o navă de stingere adevărată şi cu echipaje de căutare salvare din interiorul navei care trebuie instruită. Acuma construim această capacitate şi toţi care au rolul lor, pompierii trebuie să fie prezenţi cu capacitatea de stingere şi căutare în interiorul navei şi asta cere o instruire specifică, specială care se va face afară pentru pompierii noştri, vor fi trimişi, vor fi pregătiţi în acest sens, sunt terminate documentele pentru navă şi pentru navele fluviale şi pentru Delta Dunării, deci vorbim de un proiect pe o navă mare şi pe trei mai mici, deci astea sunt lucruri care se construiesc şi care durează...

Marius Tucă: Şi despre care nu ştia nimeni, îmi pare rău că...

Raed Arafat: Le explică, acum nu întotdeauna se dă importanţă acestor lucruri, dar bineînţeles dacă apare o urgenţă şi nu suntem pregătiţi atunci toată lumea automat sesizează că ceva lipseşte.

Raed Arafat, despre ultimul filmuleţ de la Colectiv: Nu l-am avut

Marius Tucă: Nici nu am început bine emisiunea şi au venit mesaje, o să le citesc un pic mai târziu. Hai să revenim la filmuleţul care a fost dat publicităţii, a fost o întâmplare că acest film a fost dat publicităţii, a fost difuzat când se împlineau patru ani de la Colectiv?

Raed Arafat: Nu ştiu, asta nu pot eu să spun, eu ce pot să vă spun...

Marius Tucă: Tu nu ai ştiut despre acest film?

Raed Arafat: Nu pentru că...

Marius Tucă: Cine l-a filmat?

Raed Arafat: Deci l-a filmat echipa de filmare al ISU Bucureşti.

Marius Tucă: Bun şi nu era în subordinea...

Raed Arafat: Dar nu totul trebuie să ajungă, nici măcar la inspectorul general, nu neapărat trebuie să ajungă, pentru că aceste lucruri sunt echipă de analiză, noi am făcut analiza, am avut oameni care au lucrat pe analiză, unii care au scris în această analiză cu siguranţă au văzut aceste imagini, nu trebuie să urci cu ele la doctorul Arafat sau la ...

Marius Tucă: Cioloş vă reproşa asta, că de ce nu i-aţi arătat filmuleţul?

Raed Arafat: Pentru că în primul rând nu l-am avut şi în al doilea rând am văzut destule filmări, am fost şi la faţa locului, deci nu îmi trebuia cineva să îmi arate aceste imagini ca să îmi dau seama mai mult ce a fost şi mai mult decât atât eu nu ştiam că trebuie să urc cu filmul până la primul ministru, adică am mai avut situaţii foarte serioase şi am trimis rapoartele şi tot, dar niciodată nu am ajuns decât dacă cineva îţi cere expres „vin-o şi fă-mi un briefing complet” şi să stea două ore şi să te asculte.

Marius Tucă: Ştiţi care sunt acuzaţiile care vi se aduc da?

Raed Arafat: Mai multe, Apuseni, Siutghiol, Colectiv...

Marius Tucă: Nu, ştiu, dar vorbim despre Colectiv acuma. Ne întoarcem şi la Apuseni pentru că am avut o emisiune şi mi-a zis că şi în momentul ăsta, am rămas surprins, dar sinceritatea dumneavoastră cumva m-a blocat, dacă vreţi vorbim despre Apuseni şi acum dacă s-ar întâmpla va fi foarte grea o intervenţie la acel loc.

Raed Arafat: Da, în zona montană, pădure şi tot...

Marius Tucă: Pădure, iarnă şi aşa mai departe chiar dacă se identifica locul din prima secundă.

Raed Arafat: Exact, pentru că tot distanţa şi mersul în pădure şi mersul noaptea în munţi în ceaţă nu este un lucru ca şi dacă te duci cu maşina pe autostradă sau pe un drum obişnuit. Trebuie să înţelegem că situaţiile de urgenţă care apare în zonele greu accesibile au specificul lor şi durează, deci în nici o ţară nu se rezolvă în cinci minute aceste situaţii. Şi în munte localizarea, eu am participat la căutarea...

Marius Tucă: În momentul ăsta dacă ar avea un noroc...

Raed Arafat: Haideţi să vă spun un lucru, am avut un elicopter căzut cu toţi oamenii vii în el, se ştie povestea, Pasul Tihuţa şi era echipa de la SMURD Mureş şi toţi erau în viaţă. Aveau la ei o staţie radio cu poziţionare GPS clară care îi dădea poziţie, ne-a trebuit vreo patru ore să îi găsim locul pentru că pe munte...

Marius Tucă: Să îi localizaţi sau să îi găsiţi locul?

Raed Arafat: Deci ei spuneau poziţia şi căutarea şi găsirea lor.

Marius Tucă: Şi nu îi găseaţi?

Raed Arafat: Nu, ei băteau pe ceva ca să îi auzim şi tot în final au fost găsiţi, dar ideea care este, în munte ai versanţi, poziţia GPS poate să însemne şi poziţia de aici şi poziţia pe partea cealaltă, deci poziţia GPS nu îţi dă poziţia exactă, îţi spune este pe partea aia a versantului pe locul...

Marius Tucă: E adevărat, dacă acuma ar mai avea loc un caz Apuseni...

Raed Arafat: Există aplicaţia STS-ului care poate să fie sunat, i-aţi dat poziţia GPS dar în zonă montană se identifică aproximativ locul, dacă ai mijloc...

Marius Tucă: Dacă ai semnal.

Raed Arafat: Dacă ai mijloc aerian de intervenţie mult mai uşor găseşti persoana.

Marius Tucă: Nu, dar dacă ai semnal pe telefon...

Raed Arafat: Dacă ai semnal pe telefon.

Marius Tucă: Şi dacă nu ai semnal?

Raed Arafat: Dacă nu ai semnal, atunci e şi mai greu, iar să nu uităm că avionul de la Apuseni a avut un aparat de localizare care avea o antenă ruptă conform raportului înainte de decolare, adică era aparatul defect. Deci inconştienţa de a zbura cu un avion cu aparatul de localizare defect înseamnă că cineva spune că mie nu mi se întâmplă nimic şi din cauza asta plec nepregătit, dacă era aparatul funcţional era altă treabă.

Marius Tucă: Haideţi să vorbim despre Colectiv. Acolo este acuzată intervenţia echipelor dumneavoastră, sunteţi acuzat dumneavoastră pentru proasta intervenţie şi asta plecând de la film în care se văd imagini cum că intervenţia a fost haotică...

Raed Arafat: Eu cel puţin chiar în perioada în care am zis că nu comentez, am postat nişte comentarii a unor colegi cărora le-am arătat, cu care ne-am consultat cu ei, colegi cu o experienţă foarte vastă. Dintre cei care au comentat a fost generalul Julien care este o personalitate şi a fost la foarte multe intervenţii colective şi în Franţa şi în afara Franţei şi la atacuri teroriste şi în metrou şi peste tot şi ştie foarte bine domeniul. Şi am avut pe partea cealaltă un expert din Israel, care nu putem să spunem că nu a văzut destule şi a fost iarăşi peste tot în lume la dezastre majore şi am avut un expert de la BBC, jurnalist, toţi la unison au avut un punct de vedere comun, fără să discute între ei. Punctul de vedere este că în orice intervenţie cu victime multiple este o perioadă de haos care durează până ce este stabilizată zona şi controlată, în al doilea rând că se fac improvizaţii, generalul Julien zicea că pompierii la ei sunt situaţii în care au scos uşa din balama şi au folosit-o ca targă pentru că nu au avut destule tărgi. Deci acest lucru, aceste improvizaţii, poate pentru un om de rând par grosolane, par ceva care nu e voie, dar în domeniul nostru sunt lucruri care chiar sunt permise şi acceptate. În Statele Unite, generalul Julien a folosit exemplul Statelor Unite la Boston la atacul de la Boston unde au găsit într-o bibliotecă publică scaune cu rotile şi le-au luat şi au transportat o parte din victime cu scaunele cu rotile pentru că era acolo o bibliotecă şi erau scaune. Deci, până să vină cantităţi de tărgi, până să vină echipe suplimentare oamenii acţionează, după care intervenţia publicului, nu e nimic ciudat în asta, publicul este primul intervenient întotdeauna, problema la noi este că publicul nu este foarte bine instruit, nu e calm, deci se stresează, încep acuzaţiile de la prima secundă, în loc să fie linişte şi asta e partea de instruire care trebuie făcută şi să ajute semenii, până ajung forţele de intervenţie şi să lucreze cu ei. Deci, aici sunt anumite aspecte care cred că încă mai avem mult de lucrat pe ele. Interpretarea imaginilor, când filmezi imaginile dintr-un loc nu vezi imaginea completă, nu vezi ce s-a întâmplat în alte părţi, deci s-a filmat numai o anumită zonă, iarăşi aici putem spune că nu poţi evalua o intervenţie bazându-te numai pe chestia asta.

Marius Tucă: Filmarea dintr-un singur loc.

Raed Arafat: Da, plus stresul este clar şi pe toate echipele pe care au intervenit, asta era prima dată când România se întâlnea cu astfel de situaţie, deci niciodată nu a fost, inclusiv echipele de intervenţie, chiar dacă au făcut exerciţii, chiar dacă au făcut de toate.

Marius Tucă: Exerciţiile înseamnă una...

Raed Arafat: Exerciţiile sunt una şi când te trezeşti cu o faptă ca asta, e alta. După care vine specificul bolnavilor arşi. E un specific aici, dacă triajul normal în traumă, în accidente, accidente de tren, în accidente de maşini, tot, omul care e grav e pe jos de regulă, în mare parte omul e pe jos, la arşi omul care e foarte grav poate să umble şi poate să umble încă o oră, o oră jumate. De aici au fost oameni care au fost conştienţi şi după asta au cedat la spital şi s-a agravat starea lor, unii au fost în stare să plece cu maşini particulare cu taxiurile la spital, erau conştienţi, la spital s-a agravat situaţia lor. Acesta este specificul cu arsurile şi nu este concluzia noastră, este concluzia la mai multe ţări care au avut...

Marius Tucă: Arsuri interne în primul rând...

Raed Arafat: Şi căile respiratorii şi suprafaţa ne interesează. Suprafaţa mare care înseamnă că te deshidratezi foarte repede şi tot echilibrul tău fiziologic este afectat, însă astfel de situaţii au fost şi în alte ţări şi culmea nu am fost singura ţară care s-a confruntat şi care a avut astfel de situaţie. Şi în alte ţări au fost în Belgia, a fost în SUA, a fost în foarte multe, dacă deschideţi pe internet şi scrieţi căutaţi dezastrele de incendii cu victime, deci o să vedeţi că continuu au fost, deci secolul trecut acolo, inclusiv România e trecută acum...

Raed Arafat: Am dublat numărul maşinilor SMURD de prim-ajutor în Bucureşti

Marius Tucă: Şi în ceea ce priveşte numărul de participanţi din echipajele de ordine?

Raed Arafat: Deci ne comparăm cum SUA, SUA a avut un incendiu prin anii 2000 la un club unde au murit 100 de oameni, 96-100 de oameni au murit din păcate şi 250-300 de răniţi, într-un raport pe care l-am citit acolo au folosit în total 64 de ambulanţe. În Bucureşti la Colectiv în total s-au folosit 64 de ambulanţe din care 3 cu câte 4 tărgi, deci ca şi cifră, ca şi număr Bucureşti a făcut faţă chiar foarte bine...

Marius Tucă: Contează şi timpul.

Raed Arafat: Normal, deci timpul, avem în 45 de minute, în 43 de minute per total deja erau angrenate 48 de ambulanţe dacă îmi aduc aminte.

Marius Tucă: Dar nu e mult?

Raed Arafat: Nu, pentru că primele ambulanţe au venit imediat, cele care erau libere au venit şi încet, încet apăreau după mai multe, mai multe pentru că atunci când ţi se dă alarma şi serviciul de ambulanţă şi SMURD are oameni în maşini, duce pacienţi la spitale, predă şi pleacă.

Marius Tucă: Mă rog, sau pot apărea alte cazuri de urgenţă.

Raed Arafat: Acum am reuşit în Bucureşti şi am făcut un lucru foarte recent, a trecut aproape neobservat, noi am dublat numărul maşinilor SMURD de prim-ajutor în Bucureşti, de la 20 în medie, la 40 în medie pe lângă cinci maşini de terapie intensivă, ambulanţa Bucureşti va avea încă...

Marius Tucă: În cazul unui accident major?

Raed Arafat: În cazul unui accident major înseamnă că am capacitate mult mai mare la Bucureşti acum, dublu faţă de ce a fost atunci.

Marius Tucă: Ce a fost în momentul Colectiv?

Raed Arafat: Exact, şi ambulanţa va avea o creştere.

Marius Tucă: La SMURD era nevoie de o participare mai mare a forţelor de urgenţe atunci? Aţi fost la faţa locului?

Raed Arafat: Eu spun că ce am avut acolo şi am avut discuţie cu colegi de la Bruxelles, de exemplu şi am zis ce forţe am mobilizat şi toată lumea a zis că orice capitală din Europa ar fi avut o problemă să mobilizeze astfel de forţe, toate capitalele foarte mari cu 10 milioane, cu 15 milioane de oameni puteau să mobilizeze astfel de forţe, dar o capitală cu două milioane, cu un milion jumate să aibă o mobilizare aşa asta a însemnat bineînţeles că trebuia să aibă o resursă foarte mare. Bucureşti a mobilizat resurse, puteam să mobilizăm din alte judeţe dacă noi ştiam că va dura mult, numai că faza de intervenţie acută a durat aproximativ două ore, o oră şi jumate şi este iarăşi foarte ok ca şi timp extins, o parte plecând cu maşini particulare, o parte fiind transportaţi, o parte resuscitaţi la faţa locului, unii reuşiţi, alţii din păcate nu şi aşa mai departe. Dar ca şi forţa de intervenţie noi de mult am zis că trebuie crescută şi acum am reuşit într-adevăr începând cu anul ăsta de la media de 20 de maşini de prim ajutor la 40 plus cinci de terapie intensivă, la ambulanţa Bucureşti încă un număr de echipaje suplimentar va fi adăugat împreună cu angajarea de personal că au avut şi au primit 100 de persoane să angajeze în cursul acestui an şi asta înseamnă cam 10 echipaje aproape în plus la ambulanţa Bucureşti. Asta înseamnă că Bucureşti are 30 de echipaje în plus cel puţin în medie comparativ cu ce a fost la Colectiv.

Marius Tucă: Deci pot în cazul unui accident grav, unui incendiu...

Raed Arafat: Avem mai multe maşini libere cu siguranţă...

Marius Tucă: Pot fi dublu, pot participa echipaje...

Raed Arafat: Haideţi să o luăm aşa: indiferent ce vrem să facem, haideţi să luăm exemplul Parisului, cu atacurile teroriste care au fost, 7 locuri simultan, 7 locuri simultan. Şi Parisul a avut o problemă şi s-a confruntat cu o problemă, comandantul intervenţiei care era de la pompieri, care a comandat toată partea de intervenţie pe salvare în afară de partea de ordine publică, cel care a comandat mi-a zis-o mie, îmi zice la un moment: îmi veneau solicitări de ambulanţe în plus şi aveam un răspuns „descurcaţi-vă”, nu mai am de unde, deci exact asta a fost reacţia lui. În Las Vegas când s-au împuşcat 540 de persoane şi 60 de morţi, când a ieşit nebunul care a împuşcat de la hotel, deci în Las Vegas, dacă cineva crede că 540 de persoane împuşcate au fost duse la spital numai cu ambulanţe, se înşală. Deci astea sunt fenomene cu care noi nu ne-am confruntat cu ele înainte pe plan mondial, adică la noi au fost 180 aproximativ care au ajuns la spitale, 160 aproximativ internaţi în cazul Colectiv, au fost ţări deja care s-au confruntat cu 500-600. Nici o ţară nu are cum să fie pregătită pentru astfel de cifre să reacţioneze pentru accident obişnuit, pentru că nu e un accident obişnuit, ăsta e un dezastru, la un dezastru, ce înseamnă un dezastru? Definiţia dezastrului a catastrofei este discrepanţă între nevoie şi ofertă, ai o ofertă sub nevoia la momentul respectiv şi de aici vine problema triajului, de aici vine problema prioritizării de aici intervine problema declanşării unor planuri specifice, roşu nu ştiu ce, să chemi oameni de acasă.

Raed Arafat: Lucrăm acum la planul roşu alpha care presupune victime disperate în mai multe locuri

Marius Tucă: La Colectiv ce plan a fost de acţiune?

Raed Arafat: Planul roşu.

Marius Tucă: Deasupra planului roşu mai există ceva?

Raed Arafat: La noi pe intervenţia deasupra planului roşu nu. Acum după ce a fost în Franţa atacurile simultane în 7 locuri a apărut plan roşu Alpha şi acum se lucrează şi la noi să avem asta, adică plan roşu Alpha este un plan... înseamnă sute de victime dispersate în mai multe locuri.  Şi vedeţi acuma, adică sunt mai multe...

Marius Tucă: Cine a fost şeful operaţiunilor la Colectiv? Şi aici e o întreagă dezbatere şi o întreagă discuţie.

Raed Arafat: Lucrurile sunt foarte clare. Conform legislaţiei care a fost atunci, noi acum avem aşa zisul comandantul acţiunii, dar trebuie să înţeleagă lumea. Acuma avem aşa zisul comandantul acţiunii, comandantul acţiunii care nu neapărat este la faţa locului, el coordonează şi la faţa locului este comandantul intervenţiei. Dacă ajunge comandantul acţiunii la faţa locului înseamnă că el coordonează şi are comandantul intervenţie care continuă şi el coordonează acolo. Chestia cu comandantul acţiunii a fost una dintre lucrurile care s-au făcut după Colectiv, în 2016 a ieşit hotărârea de guvern şi a stabilit acest lucru. Atunci la Colectiv erau lucrurile un pic diferite în sensul: cine era cel mai mare în grad comanda şi atunci într-adevăr primul sosit a fost unul care era la comanda care e IGSU, comandantului grupului de intervenţie, după care primul ofiţer, după care când a ajuns inspectorul şef, a preluat comanda...

Marius Tucă: Inspectorul şef de la...?

Raed Arafat: De la Bucureşti, că asta este regula, de la ISU Bucureşti, el a preluat comanda. Eu când am ajuns deja incendiul stins, că eu am venit de la o distanţă, am ajuns la 11:20 şi ceva, incendiul stins, totul în curs, operaţiunile în desfăşurare, eu când am ajuns, că şi cel mai senior pe linia asta după mine un minut a ajuns ministrul. Că dacă vrem să luăm că cine era cel mai înalt, ministrul, dar nu ministrul comanda intervenţia, intervenţia o comanda ofiţerul care avea rolul de comanda de intervenţie şi care a comandat-o foarte bine.

Marius Tucă: Şi care a ajuns primul acolo.

Raed Arafat: Nu primul, care a ajuns şi a preluat fiind comandantul intervenţiei la nivel de Bucureşti, care e cel mai înalt la nivel de Bucureşti. Normal, în momentul în care am sosit acolo anumite lucruri l-am coordonat eu, anumite am preluat coordonarea lor...

Marius Tucă: Dar până atunci coordonase şeful ISU pe Bucureşti

Raed Arafat: Exact. Până am ajuns şi după care chiar dacă era ministrul, eu am preluat coordonarea unor lucruri, am început să vorbesc ... criticile care mi s-au adus, că eu vorbeam la telefon, înseamnă că eu nu am vrut să lucrez pe pacienţi, staţi un pic, am explicat-o şi o explic, regulile de bază în medicina de dezastre de data asta spun, că dacă intervii şi nu numai medicină dezastre, în totală intervenţie, cel care coordonează nu pune mâna pe cazuri individuale. Obligatoriu, deci eşti la un examen pe medicină de dezastre şi te prinde că ai pus mâna pe un bolnav şi ai început să îl tratezi, ai picat examenul, pentru că în secunda în care te-ai concentrat pe un bolnav, tu ai uitat tot restul.

Marius Tucă: Scapi din mână imaginea de ansamblu, scapi controlul...

Raed Arafat: Scapi imaginea şi atunci era normal... exact. Eu discutam cu comandantul de la Bucureşti, discutam cu colegii, umblam, vedeam ce se întâmplă, vedeam că se resuscitează pe jos, dar în acelaşi timp grija mea era ca la Floreasca îmi spuneau colegii că sunt 50 şi ceva de bolnavi, noi am deschis calea la toate spitalele să se intervină atunci, să se trimită bolnavii şi asta a fost o decizie foarte bună, pentru că dacă se duceau bolnavii numai la spitalul Floreasca şi la spitalul de arşi noi mai aveam morţi şi în spitale. Am avut 88 de intubaţi în noaptea respectivă. Când ştii că ai 88 de intubaţi, îţi trebuie ventilatoare, îţi trebuie aparate, îţi trebuie aparate de terapie intensivă şi atunci unde e soluţia? Am început să dau telefoane, vorbeam cu ministrul Sănătăţii şi îi spuneam, am nevoie de aparatura suplimentară, el, rolul lui era să găsească aparate, a găsit la Fundeni, a găsit în altă parte, mi-a zis de unde putem să le luăm. Eu am trimis pompierii cu camion ca să ridice aparatele de ventilat de la spitale precum Fundeni care nu a primit arşi şi am luat aparatele lor şi le-am dus la spitalul de arşi, am dus la alte spitale, deci asta s-a făcut, a fost o muncă titanică ca să ţinem situaţia sub control şi într-adevăr în prima noapte singurele decese au fost cele din pre spital în afară de unul care aşa ştim că a ajuns decedat sau că a decedat la sosire în spital la Universitare, în rest spitalele au făcut o treabă extraordinară, în modul în care au manageriat şi au preluat şi au venit mulţi de acasă şi au făcut treaba asta.

Marius Tucă: Şi acum cum se face operaţiunea, conform legii există un comandant?

Raed Arafat: Comandantul acţiunii este operatorul per ansamblu, ceea ce înseamnă că dacă acuma este ceva comandantul acţiunii poate să nu apară la faţa locului, să fie în centrul de comandă, poate să...

Marius Tucă: Dar face parte din ISU, da?

Raed Arafat: Nu, comandantul acţiunii este şeful departamentului acum sau persoana desemnată de acesta. Deci şeful departamentului poate imediat să spună că am comandantul acţiunii pe cutare.

Marius Tucă: Cum se cheamă departamentul?

Raed Arafat: Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, DSU. Comandantul acţiunii care are coordonarea generală poate automat să delege această coordonare după tipul intervenţiei unei persoane, poate să dea la Inspectorul General al DSU.

Marius Tucă: Poate să fie la faţa locului sau nu e obligat?

Raed Arafat: Nu neapărat, comandantul acţiunii nu e obligatoriu să fie la faţa locului, dacă ai mai multe locuri este mai bine comandantul acţiunii să fie în centrul de comandă centrală şi să primească informaţii de la toate locurile. Şi la fiecare loc ai comandat de intervenţie, comandantul de intervenţie care coordonează acolo şi de regulă acesta este  de la ISU, este un ofiţer de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi atunci cu ei poţi să lucrezi în acest stil, comandantul acţiunii având rolul de a facilita, de a sprijinii, de a aduce ce au nevoie de el, mai mult decât atât dacă sunt probleme de decizii grele care trebuie decise, atunci se dau comandantului acţiunii, poate să se ia decizia dacă e contra cronometru, la nivelul unde este centru de comandă, poate dacă e timp pentru decizie să fie convocat comitetul pentru situaţii de urgenţă, să se ia decizia acolo...

Marius Tucă: Doamne fereşte, dacă s-ar mai întâmpla astăzi un caz Colectiv, deci şeful operaţiunii de intervenţie este şeful DSU.

Raed Arafat: Da şi să vedeţi ce zic colegii, că suntem singurii nebuni care ne asumăm responsabilităţi, pentru că dacă vrem să o luăm aşa cel mai uşor lucru de pe linie legală era să lăsăm lucrurile foarte flu şi să nu fie preluat nimic, deci să lăsăm lucrurile fără comandant al acţiunii fără să spunem fiecare ce rol exact are şi atunci pe linie legală te duci, da intervii, dar nu ai responsabilitatea directă în acest sens, noi ne-am asumat acest lucru.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Citește mai departe:

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Citește mai departe:

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici