Băsescu câştigă conflictul cu Executivul în privinţa numirii lui Nicolai la MJ

Curtea Constituţională a decis, joi, că preşedintele Traian Băsescu are dreptul să refuze o singură dată propunerea de numire a Noricăi Nicolai la Ministerul Justiţiei şi că Guvernul este obligat să nominalizeze o altă persoană.

3 afișări
Imaginea articolului Băsescu câştigă conflictul cu Executivul în privinţa numirii lui Nicolai la MJ

Băsescu câştigă conflictul cu Executivul în privinţa numirii lui Nicolai la MJ

Curtea s-a pronunţat, joi, după o amânare de o zi, cu privire la cererea de soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională dintre Guvern şi preşedintele Băsescu, formulată de premier în urma refuzului lui Traian Băsescu de nominalizare a Noricăi Nicolai la conducerea Ministerului Justiţiei.

Curtea Constituţională a decis, cu majoritate de voturi, că preşedintele Băsescu "poate refuza, o singură dată, motivat", propunerea primului-ministru de numire a unei persoane în funcţia vacantă de ministru.

"Primul-ministru este obligat să propună o altă persoană", se arată în decizia CC, care este definitivă şi general obligatorie.

Conform legii, decizia se comunică celor două părţi şi urmează a fi publicată în Monitorul Oficial.

Executivul a cerut Curţii Constituţionale să constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Guvernul României şi preşedintele României, cauzat de refuzul preşedintelui de a da curs propunerii de numire în funcţia de ministru al Justiţiei a Noricăi Nicolai şi să constate că refuzul preşedintelui României de a o numi pe aceasta în funcţia vacantă de ministru al Justiţiei este neconstituţional.Executivul a cerut Curţii Constituţionale următoarele: să constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională, în sensul art.146, lit.e din Constituţie, între Guvernul României şi preşedintele României; să constate că acest conflict este cauzat de refuzul preşedintelui de a da curs propunerii înaintate de primul-ministru cu privire la numirea în funcţia de ministru al Justiţiei a Noricăi Nicolai; să constate că refuzul preşedintelui României de a o numi pe Norica Nicolai în funcţia de ministru al Justiţiei, în conformitate cu propunerea primului-ministru, este neconstituţional.

Sesizarea Guvernului face o cronologie a faptelor începând cu demisia ministrului liberal al Justiţiei, Tudor Chiuariu.

În 9 decembrie 2007, Tudor-Alexandru Chiuariu şi-a prezentat demisia din funcţia de ministru al Justiţiei, în conformitate cu prevederile art.106 din Constituţia României, republicată, şi ale art. 5 din Legea 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.

Prin Decretul şefului statului 1.128/2007, publicat în Monitorul Oficial din 17 decembrie 2007, s-a luat act de demisia lui Tudor-Alexandru Chiuariu din funcţia de ministru al Justiţiei şi a fost declarată vacantă respectiva funcţie de membru al Guvernului.

În conformitate cu prevederile art.85 alin.(2) din Constituţia României, republicată, "Preşedintele României revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului". În considerarea acestor dispoziţii, prin scrisoarea numărul 5/6764/17 decembrie 2007, primul-ministru a propus preşedintelui României numirea Noricăi Nicolai în funcţia de ministru al Justiţiei.

Prin adresa 144/8 ianuarie 2008, preşedintele României a solicitat primului-ministru "să renunţe la propunerea de numire în funcţia de ministru al Justiţiei a Noricăi Nicolai, deoarece percepţia publică negativă cu privire la fapte anterioare în care Nicolai a fost implicată în calitate de senator, nu este de natură să conducă la creşterea încrederii în justiţia din România, nici în rândul populaţiei, şi nici în rândul partenerilor noştri externi". În finalul adresei se precizează că "respingerea candidaturii s-a făcut ţinându-se cont de prevederile Constituţiei României şi a Deciziei Curţii Constituţionale 356/2007".

Primul-ministru a comunicat şefului statului, prin scrisoarea 5/57/9 ianuarie 2007, menţinerea propunerii formulate iniţial, întrucât în adresa preşedintelui nu este invocat nici un argument de natură legală pentru care primul-ministru ar trebui să renunţe la propunerea de numire a Noricăi Nicolai la Ministerul Justiţiei. Mai mult, în scrisoare sunt invocate doar argumente legate de o presupusă imagine publică negativă a Noricăi Nicolai, care reprezintă aprecieri personale, subiective ale preşedintelui.

Având în vedere Decizia Curţii Constituţionale 356/2007, care nu conferă preşedintelui României un drept de veto la propunerea de numire a unui membru al Guvernului, ci doar posibilitatea de a solicita renunţarea la aceasta "dacă persoana propusă nu îndeplineşte condiţiile legale pentru exercitarea funcţiei", primul-ministru a solicitat numirea şi învestirea cât mai curând posibil a Noricăi Nicolai în funcţia de ministru al Justiţiei, se arată în sesizare.

Preşedintele refuză, în continuare, să-şi îndeplinească o obligaţie constituţională. Astfel, în loc să emită decretul de numire a Noricăi Nicolai în funcţia de ministru al Justiţiei, şeful statului a transmis primului-ministru adresa numărul 191/14 ianuarie 2008 în care precizează că îşi menţine punctul de vedere şi solicită propunerea unei persoane care să îndeplinească interimar funcţia de ministru al Justiţiei până la numirea unui nou titular.

Astfel, Guvernul consideră că, în urma refuzului preşedintelui de a da curs propunerii înaintate de primul-ministru cu privire la numirea în funcţia de ministru al Justiţiei a doamnei Norica Nicolai s-a creat un conflict juridic de natură constituţională între Executiv şi şeful statului.

În opinia Guvernului, prin refuzul preşedintelui de a o numi pe Norica Nicolai în funcţia de ministru al Justiţiei au fost încălcate prevederile articolului 80 - alineatul 2, articolul 85 - alineatul 2, articolul 107 - alineatul 1, articolul 109 - alineatul 1 din Constituţie, totodată, fiind nesocotită şi Decizia Curţii Constituţionale 356 din 5 aprilie 2007, publicată în Monitorul Oficial din 14 mai 2007. Sunt încălcate, astfel, raporturile constituţionale între Guvernul României şi Preşedintele României. Această situaţie a condus la apariţia unui conflict de natură constituţională, în înţelesul articolului 146, litera e, din Constituţie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici