Corina Şuteu, a şaptea încercare de a trece ordonanţa privind cinematografia

Ministrul Culturii Corina Şuteu încearcă, pe ultima sută de metri, în tăcere, să treacă ordonanţa privind cinematografia şi să schimbe regulile astfel încât să defiinţeze modelul actual funcţional şi să lase finanţările la mâna cui împarte banii, iar supravieţuirea cinematografiei să stea în decizii bugetare anuale.

906 afişări
Imaginea articolului Corina Şuteu, a şaptea încercare de a trece ordonanţa privind cinematografia

Corina Şuteu, a şaptea încercare de a trece ordonanţa privind cinematografia

Corina Şuteu încearcă din nou marţi, în şedinţa de Guvern, departe de ochii lumii cinematografice, să treacă proiectul de ordonanţă privind modificările din cinematografie fără vreo consultare publică. Chiar dacă a şaptea variantă vine cu 57 de articole schimbate, iniţiatorii nu au elaborat un nou act normativ, aşa cum prevede legea, ci încearcă să schimbe totul prin ordonanţă. La fel care şi în celelalte cazuri, proiectul nu are avizul Consiliului Naţional al Cinematografiei şi nici al Arhivei Naţionale de Film, tocmai lipsa de transparenţă fiind motivul revoltei mai mutor oameni din domeniu. Ultima variantă propusă de Şuteu nu are un studiu de impact al acestor măsuri.

Reacţii negative au venit în trecut şi de la comisiile parlamentare de Cultură, reprezentanţii acestora susţinând că e nevoie de dezbatere pentru ca lucrurile să se schimbe cu adevărat. Dar cea mai gravă acuzaţie este legată de faptul că ministrul ar încerca, în mandatul său, să promoveze grupuri de interese care să rămână la sursa sigură de finanţare, adică statul.

Potrivit ordonanţei care ar urma să ajungă în şedinţa de Guvern, schimbarea creditului pentru producţia de filme cu sprijinul financiar nerambursabil în cuantum de până la 80%, va face ca producării de filme care primesc acest sprijin să nu mai aibă nicio responsabilitate faţă de CNC.

Specialiştii atrag atenţia că filmele, indiferent de calitatea pe care o vor avea, nu vor mai putea fi urmărite prin numărul de spectatori sau după încasări şi, paradoxal, statul care finanţează aceste producţii, nu va avea niciun drept asupra lor.

Prin proiectul de ordonanţă de urgenţă se modifică forma ajutorului de stat din credit rambursabil fără dobândă care se înlocuieşte cu noţiunea de sprijin financiar pentru producţie fără a se fundamenta această modificare. În schema de ajutor de stat pentru producţia de filme cinematografice care este în vigoare la această dată până în anul 2020, modalitatea de acordare a ajutorului de stat este sub forma creditului direct, rambursabil, fără dobândă

O altă modificare importantă este trecerea Arhivei Naţionale de Film (ANF) în subordinea Ministerului Culturii, fără a exista însă vreo justificare de necesitate a acestei măsuri. Prin noua subordonare, ANF preia şi dreptul de administrare al patrimoniului cinematografic al Consiliul Naţional al Cinematografiei, fără să fie explicată modalitatea prin care se schimbă titularul dreptului de administrare, precum şi limitele exploatării.

Totodată, dacă CNC-ului, instituţie publică centrală de specialitate i se transferă dreptul de administrare asupra proprietăţii publice cinematografice în administrarea Arhivei Naţionale de Film, aceasta nu va putea fi condusă de un manager în baza unui contract de management, ci va trebui condusă de o persoană învestită cu prerogativele de putere publică asemănător directorului general al CNC.

Proiectul mai prevede că ”exploatanţii de săli şi de grădini de cinematograf au obligaţia de a asigura minimum 10% din numărul anual de spectacole cu filme româneşti sau cu participare românească şi cel puţin 10% din numărul anual de spectacole difuzate la orele de maximă audienţă cu filme româneşti sau cu participare românească”.

Cât priveşte situaţia sălilor de cinema, ordonanţa arată că cele nepreluate vor putea intra în grija unităţii administrativ-teritoriale şi reprezentantul Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor «România-Film». “Vrem să relansăm acest lanţ al cinematografelor de artă, care să completeze ceea ce se distribuie în mall-uri şi să poată să permită o redifuzare a filmului european şi a filmului românesc”, susţine ministrul Culturii.
Ce nu spune însă este că situaţia exploatării sălilor de cinema nu poate face obiectul ordonanţei, iar reglementările nu sunt clare cu privire la situaţia juridică a acestora.

Întrebată marţi, la Alba Iulia, de modificările legislative şi acuzaţiile care i se aduc, Corina Şuteu a declarat că “această ordonanţă nu privilegiază anumite grupuri şi acesta este şi motivul pentru care am făcut atât de multe consultări. Dar trebuie să realizaţi că intenţia de a produce nişte schimbări într-un sistem care, până acum, a funcţionat într-un mod extrem de feudal, a zgâlţâit foarte tare tocmai grupuri de oameni care ar dori ca lucrurile să continue aşa, să fie mai puţin transparente, mai puţin exigente şi să încurajeze mai puţin dinamica, ci să încurajeze inerţia”.

Ministrul Culturii susţine că a avut nenumărate consultări pe marginea ordonanţei, asta chiar dacă 58 de cineaşti îi cereau în vară demisia tocmai din cauza lipsei de comunicare.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici