Emil Boc: Ce face Şova cu contractul Bechtel este din ciclul «Ali Baba şi cei 40 de hoţi»

Fostul premier Emil Boc spune că ceea ce a făcut ministrul Dan Şova, mergând la DNA să se plângă de dispariţia contractului cu Bechtel, este din ciclul «Ali Baba şi cei 40 de hoţi», fiind "un tertip ieftin pentru a ascunde esenţa contractului din 2003".

1011 afișări
Imaginea articolului Emil Boc: Ce face Şova cu contractul Bechtel este din ciclul «Ali Baba şi cei 40 de hoţi»

Dan Sova (Imagine: Razvan Lupica/Mediafax Foto)

Emil Boc a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, că ceea ce face ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, este un "tertip ieftin", pentru a ascunde contractul din 2003 cu Bechtel.

"Este din ciclul «Ali Baba şi cei 40 de hoţi». Cum poţi tu, care eşti titularul contractului, să te duci la DNA şi să spui «Mi s-a furat contractul»? Cred că intrăm în Cartea Recordurilor cu asemenea solicitare, când un guvern spune: «Nu sunt în stare să păzesc un contract, veniţi voi şi-l găsiţi». Este un tertip ieftin pentru a ascunde esenţa contractului din 2003, despre care am spus de fiecare dată că este răul primordial în ceea ce s-a întâmplat cu Autostrada Transilvania, de acolo s-a început prost şi, conform legii lui Murphy, ce începe prost, se termină şi mai prost. Şi, cel mai prost se termină acum cu Suplacu de Barcău, unde mai trebuie să cheltuim bani publici pentru a păzi şantierul, iar de continuarea lucrării nici nu mai poate fi vorba. Este o lucrare de artă acolo, mai mulţi kilometri de viaduct, care se va deteriora, dacă nu vor continua lucrările. Transilvania continuă să fie ignorată în materie de infrastructură" a spus Emil Boc.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, a spus, marţi, că a fost chemat la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) în legătură cu plângerea sa făcută in rem şi că anchetatorii i-au cerut să pună la dispoziţie toată corespondenţa purtată în ultima perioadă de instituţie cu celelalte ministere şi autorităţi privind existenţa contractului Bechtel pentru autostrada Braşov-Borş.

Şova a precizat că nu a dat nicio declaraţie în faţa anchetatorilor până la acest moment şi a arătat că nu are cunoştinţă dacă în serviciul de documente speciale, unde ar fi trebuit să se afle unul dintre originalele contractului cu Bechtel, sunt camere video.

Ministrul a arătat că instituţia pe care o conduce s-a ocupat doar de reziliere, în acest context fiind până la acest moment desecretizat contractul din 2006.

Şova a menţionat că, în urma declanşării acestui scandal, Corpul de control a solicitat Bechtel, atât în România cât şi în SUA, punerea la dispoziţie a originalului contractului, în măsura în care compania este de acord cu acest lucru.

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a depus la DNA, în 20 august, o plângere penală pentru neglijenţă în serviciu privind protecţia informaţiilor clasificate, ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel pentru autostrada Braşov-Borş.

Prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a anunţat la 7 august că a depus plângere penală la Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în cazul ministrului Dan Şova, acuzându-l că ascunde contractul original cu Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier.

Anterior, Şova a susţinut că desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală. În replică, Boagiu a susţinut că documentul se află la etajul 2, camera 58.

Între timp, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a publicat unele documente declasificate referitoare la contract.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.

Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici