Partidele folosesc banii din subvenţii în special pentru propagandă

Mai mult de jumătate din banii primiţi de partide ca subvenţie au fost folosiţi pentru presă şi propagandă, relevă un raport realizat de ExpertForum pe baza datelor publicate de Autoritatea Electorală Permanentă.

204 afișări
Imaginea articolului Partidele folosesc banii din subvenţii în special pentru propagandă

Sursa foto: Mediafaxfoto

”Partidele au cheltuit mai mult ca lunile trecute, respectiv 7,8 milioane, comparativ cu 6,8 milioane în ianuarie şi 6.1 milioane în februarie. Cu excepţia Pro România, toate partidele au cheltuit mai puţin decât au primit. Dacă ne raportăm la sumele primite în martie, PSD a cheltuit aproape toţi banii (95%), USR aproape trei sferturi, iar celelalte partide aproximativ jumătate. PSD a avut cea mai mai creştere la cheltuieli, de la 2.7 milioane de lei în februarie la 4.1 milioane în martie. În schimb cheltuielile Pro România au continuat să scadă”, potrivit ExpertForum (EFOR).

Comunicatul precizează că AUR nu a cheltuit decât pe comisioane bancare.

„Dacă ne uităm la sumele totale cheltuite, procentele sunt similare cu cele din lunile anterioare. Cea mai mare parte din bani, adică 53% s-a alocat către presă şi propagandă. Apoi, partidele cheltuie 18% pe personal şi 10% pe chirii şi utilităţi pentru sedii. PSD rămâne campion la cheltuielile pentru promovare cu 2.6 milioane de lei, urmat de PNL cu 1.3 milioane de lei. Modul în care cheltuie partidele politice banii ne arată că relativ puţini bani sunt investiţi în dezvoltare. Cea mai mare parte se îndreaptă către achitarea unor servicii pentru reclamă şi personal, iar consultanţa politică, studiile sociologice, plata unor experţi sau orice alte activităţi de dezvoltare nu sunt foarte vizibile în bugetele partidelor plătite din subvenţii. USR este singurul partid care a finanţat lunar studii sociologice, cu aproape 1000 de euro, alte cheltuieli de acest fel fiind înregistrate în ianuarie de PSD şi PNL (aproape jumătate de milion de lei)”, conform EFOR.

Potrivit EFOR, PSD a cheltuit 65% din bani pentru presă şi propangandă, după cum arătam şi anterior, personalul a reprezentat 13% din cheltuieli, pentru consultanţă politică social-democraţii au cheltuit 4% din bani, iar pentru activităţi politice 2%. PNL a cheltuit trei sferturi din bani pentru presă şi propagandă, 10% pentru personal şi 6% pentru consultanţă politică.

„USR a cheltuit jumătate din bani pentru personal şi doar 13% pentru propagandă. Chiriile au reprezentat 17% din bani, iar consultanţa politică 3%. Pro România rămâne partidul cu cele mai mari cheltuieli pentru sedii, adică 392,214.94 lei, de aproape 10 ori mai mult decât PSD, care are cele mai mici cheltuieli pentru spaţii dintre toate cele şapte partide. Suma e de 2.3 ori mai mare decât alocările din subvenţii pentru martie. PMP a cheltuit aproape 60% din bani pentru personal şi o cincime pentru chirii. Plus a cheltuit o treime din bani pentru personal, un sfert pentru chirii şi 12% pentru propagandă. Plus şi USR au alocat cele mai multe fonduri pentru onorariile avocaţilor, executorilor şi experţilor, reprezentând 7-8% din banii cheltuiţi”, se arată în comunicatul EFOR.

Raportul de monitorizare a fost realizat pe baza datelor furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), care a publicat datele privind cheltuielile partidelor politice provenind din subvenţii pentru luna martie.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici