Scandalul autostrăzii Sibiu-Piteşti. Reacţia ministrului Lucian Bode după ce Răzvan Cuc a anunţat că fondurile UE au fost suspendate de Comisia Europeană / USR: Răspunsul Guvernului nu pare deloc convingător

Răzvan Cuc a anunţat, sâmbătă, că oficialii Comisiei Europene au trimis o notificare pentru suspendarea finanţării din fonduri europene a autostrăzii Sibiu-Piteşti. Ministrul Transporturilor Lucian Bode a negat, într-o postare pe Facebook, blocarea proiectului autostrăzii Sibiu - Piteşti, care, conform afirmaţiilor fostului ministru Răzvan Cuc nu ar mai beneficia de finanţare din partea UE.

8703 afişări
Imaginea articolului Scandalul autostrăzii Sibiu-Piteşti. Reacţia ministrului Lucian Bode după ce Răzvan Cuc a anunţat că fondurile UE au fost suspendate de Comisia Europeană / USR: Răspunsul Guvernului nu pare deloc convingător

Comisia Europeană a suspendat finanţarea din fonduri UE pentru autostrada Sibiu-Piteşti

„Vizită Premierului Orban la Bruxelles facută doar pentru poze. Autostrada Sibiu-Piteşti suspendată de către Comisia Europeană. Un lucru foarte periculos s-a întâmplat pentru unul dintre proiectele vitale de infrastructură din România şi anume: Comisia Europeană a trimis o notificare de suspendare a finanţării din fonduri europene pentru Sibiu-Piteşti din cauza unor probleme pe mediu (pentru cei care nu-şi mai amintesc: obiectivul avea acord de mediu obţinut în decembrie 2018)”, a scris Răzvan Cuc, sâmbătă pe Facebook.

Deputatul PSD a mai spus că nimeni din Guvern nu a transmis nimic despre acest subiect şi a acuzat că premierul Ludovic Orban a fost în prima sa vizită la Bruxelles doar ca să facă poze, în loc să ia măsuri pentru ca finanţarea proiectului să nu fie blocată.

„Nimeni din Guvern nu ne zice nimic. Toată lumea tace! Poate aşa e mai bine! Poate aşa trebuie! Nu dragi români, nu trebuie aşa!În loc să se plimbe pentru poze şi văicăreala lor clasică premierul Orban ar fi trebuit să «dea cu pumnul în masa» pentru că acest proiect să îşi continue implementarea prin finanţare din fonduri europene! Din păcate, ce nu înţelege sau poate chiar nu ştie premierul este că această notificare de suspendare crează un precedent foarte periculos pentru tot ce înseamnă proiecte de infrastructură din România finanţate din fonduri europene!”, a completat Cuc.

El a precizat că România are un guvern „iresponsabil şi habarnist” şi nimeni nu îl ia în serios pe actualul şef al Executivului.

„Un lucru este cert: România are un guvern ireresponsabil şi habarnist, iar pe premier este foarte clar că nu îl ia nimeni în serios! Nu îi explic eu domnului Orban pentru că a văzut şi singur că toate proiectele pe care le-am semnat şi lansat doar pe infrastructura rutieră insumează multe miliarde de euro. Sunt convins că lucrul aceata a deranjat. Şi a mai deranjat şi faptul că România a indrăznit să lanseze, într-un mod accelerat, proiecte care asigurau o absorbţie foarte mare... restul este uşor de dedus. Dragă PNL, nu-ţi transforma Guvernul din unul incompetent, în unul care îşi trădează ţara şi pe români”,a conchis Răzvan Cuc.

Premierul a efectuat, de marţi până joi, prima vizita externă la Bruxelles în calitate de premier. Ludovic Orban a avut întrevederi cu Ursula von der Leyen, David Sassoli, Michel Barnier, Charles Michel şi Jens Stoltenberg.

Ministrul Transporturilor şi Ministerul Fondurilor Europene neagă blocarea proiectului Sibiu-Piteşti

Ministrul Transporturilor Lucian Bode a negat, într-o postare pe Facebook, blocarea proiectului autostrăzii Sibiu - Piteşti, care, conform afirmaţiilor fostului ministru Răzvan Cuc nu ar mai beneficia de finanţare din partea UE.

„Cei care fac afirmaţii ar trebui să ştie că proiectul SIBIU - PITEŞTI nu este blocat! Comisia Europeană a solicitat României, în data de 23 decembrie 2019, o serie de clarificări privind impactul autostrăzii SIBIU-PITESTI asupra mediului, pe traseul acesteia. Comisia Europeană nu a transmis nicio scrisoare de suspendare. Documentul transmis de Comisie se numeste scrisoare de observaţii. Potrivit regulamentelor europene, CE are la dispoziţie 3 luni pentru adoptarea unei decizii de aprobare de la momentul transmiterii. În cazul în care se solicită informaţii suplimentare, se suspendă curgerea acestui termen de 3 luni până la primirea răspunsului din partea României.

Ce uită cei care aruncă petarde în spaţiul public este că acordul de mediu, parte a acestui proiect, a fost publicat şi transmis către Bruxelles de Guvernul care era atunci la Palatul Victoria, în speţă guvernul PSD. Mai exact, de colegii de partid ai domnului Cuc, miniştrii Şova şi Plumb. Lor ar trebui să le adreseze întrebări cu privire la ceea ce au transmis la Bruxelles!

Nu e nicio problemă, ne-am obişnuit să deblocăm ce a rămas de la PSD. În ultimele două săptămâni, la nivelul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor au avut loc mai multe întâlniri de lucru cu autorităţile implicate, pentru a se răspunde cu celeritate la clarificările solicitate. Chiar luni, 13.01.2020 va avea loc o întâlnire cu toţi factorii implicaţi - Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Ministerul Mediului, Ministerul Fondurilor Europene, Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate, Agenţia Naţională de Protecţia Mediului precum şi experţii Jaspers.

În condiţiile în care protejarea mediului este una din priorităţile cheie ale CE, aceste clarificări fac parte din procesul normal de evaluare al oricărui proiect major de infrastructură. Aceste cerinţe nu sunt doar pentru proiectele din România, ci şi pentru proiectele depuse de către alte state.

Transmiterea proiectului către CE urmăreşte asigurarea finanţării din fonduri externe nerambursabile, din punct de vedere fizic proiectul mergând înainte pe fiecare tronson în funcţie de faza de evoluţie (lot 1 - contract semnat, lot 2-3 documentaţie tehnică, lot 4-5 licitaţie).

PS: că să rămână scris şi să înţeleagă şi cei care cred că ştiu, dar eu sunt sigur că nu ştiu: pentru a fi suspendată finanţarea acestui proiect major de infrastructură, acesta ar fi trebuit să fie aprobat de către CE, lucru care nu s-a întâmplat până acum!”, a scris ministrul Bode.

Situaţia este confirmată de Ministerul Fondurilor Europene, care a comunicat că solicitarea de finanţare a fost transmisă Comisiei Europene spre evaluare în data de 25 oct 2019. În data de 23 dec 2019, CE a solicitat autorităţilor naţionale informaţii suplimentare cu privire la proiect. Termenul pentru raspunderea la solicitarea de informaţii din partea CE este de 2 luni de la primirea scrisorii. Solicitarea CE nu afectează în niciun fel implementarea proiectului care este in desfăşurare.

„Comisia Europeana nu a transmis nicio scrisoare de suspendare. Documentul transmis de Comisie se numeste scrisoare de observaţii. Potrivit regulamentelor europene, CE are la dispozitie 3 luni pt adoptarea unei decizii de aprobare de la momentul transmiterii. In situatia in care se solicita informaţii suplimentare, se suspenda curgerea acestui termen de 3 luni pana la primirea răspunsului din partea RO. Echipele implicate in pregatirea proiectului lucreaza la finalizarea raspunsului la solicitarea de informatii transmisa de CE, raspuns pe care il vom transmite in timp util”, a comunicat ministerul.

Drulă (USR), în scandalul autostrăzii Sibiu-Piteşti: Răspunsul Guvernului nu pare deloc convingător

Deputatul USR Cătălin Drulă precizează că răspunsul Guvernului PNL cu privire la proiectul de finanţare a autostrăzii Sibiu-Piteşti nu pare convingător şi cere Executivului să publice scrisoarea de observaţii a Comisiei Europene şi să informeze modul cum vor fi obţinuţi banii necesari.

„Ieşirea lui Răzvan Cuc de azi (sâmbătă, n.r)este încă o mostră de tupeu neruşinat. Nu se poate numi altcumva să reclami că a respins Comisia Europeană aplicaţia de finanţare pentru Autostrada Sibiu-Piteşti pe care chiar tu ai făcut-o. Prost. Mai ales pe partea de mediu. De ani de zile am spus că trebuie ca lumea pregătită şi această autostradă şi celelalte proiecte complexe (prin relief greu) de infrastructură pe care vrea România să le facă”, a scris pe pagina sa de Facebook deputatul USR.

Cătălin Drulă mai precizează că răspunsul Guvernului în privinţa acestei situaţii nu este „convingător.

„Pe de altă parte răspunsul guvernului PNL nu pare deloc convingător, ci din ciclul "staţi liniştiţi că nu e dracu' aşa negru". Ba, din ce ştiu eu, e chiar de rău”, mai punctează acesta.

În scrisoarea de observaţii a Comisiei trebuie răspuns în 3 luni, altfel finanţarea proiectului va fi respinsă, subliniază deputatul, care mai adaugă că problemele reclamate în scrisoare privind ariile Natura 2000 sunt probleme de fond - nu pot fi rezolvate "din vorbe", iar pe fond, în niciun caz, în termen de 3 luni.

„Cer Guvernului să publice scrisoarea de observaţii a Comisiei şi să vină cu detalii despre cum va fi obţinută finanţarea europeană pentru Sibiu-Piteşti. E vorba de miliarde de euro fără de care nu prea avem perspective să închidem coridorul european Nădlac-Constanţa”, mai scrie Drulă.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici