INTERVIU - Udrea: L-am dat în judecată pe fostul procuror Nastasiu pentru calomnie

Ministrul Elena Udrea anunţă, într-un interviu pentru MEDIAFAX, că l-a dat în judecată pe fostul procuror Ciprian Nastasiu pentru calomnie, răspunde acuzaţiilor privind cazul Alro şi vorbeşte despre "băieţii deştepţi" care intermediau vânzarea de energie ieftină de la stat.

78 afişări
Imaginea articolului INTERVIU - Udrea: L-am dat în judecată pe fostul procuror Nastasiu pentru calomnie

Udrea: L-am dat în judecată pe fostul procuror Nastasiu pentru calomnie (Imagine: Silviu Matei/Mediafax Foto)

Rep: De ce povestea a apărut tocmai acum în dezbaterea publică?

E.U.: S-a mai rulat această poveste. Şi când l-au suspendat pe preşedinte au mai scos odată memoriul pe care Alro l-a lăsat la Cotroceni şi pe care preşedintele a pus o rezoluţie în mod oficial. Dacă exista ceva ascuns în prezenţa lui Alro la Cotroceni, nu scria o rezoluţie oficială pe un document pe care l-a trimis Guvernului Tăriceanu.
Deci, atunci când vor să-l atace pe preşedinte, fac recurs la această poveste, prezentând-o evident denaturat. De data aceasta cred că este vorba de disperarea domnului Vîntu de a-şi ascunde problemele, de a distrage atenţia opiniei publice de la problemele legale pe care le are. De la stenogramele apărute care au demonstrat că este tipul de patron de presă care obligă jurnaliştii să-i slujească interesul personal, trecând peste orice deontologie. Eu, uman, pot să-l înţeleg pe domnul Vîntu, îl compătimesc pentru situaţia în care se află, însă, cred că îşi ştia că, la un moment dat, justiţia îşi va face datoria şi în ceea ce-l priveşte. Probabil că regretă vremurile când SRI îi era obedient, prin şeful lui, Radu Timofte.

Rep.: Revenim la Alro. Care au fost măsurile pe care le-aţi luat dvs. atunci, ce demersuri aţi întreprins şi cu ce rezultate?

E.U.: În urma memoriilor trimise, eu am încercat să documentez cazul pentru a-l prezenta către consilierii prezidenţiali care se ocupau de economie, către domnul Stolojan, pentru ca ulterior dânsul să-l informeze pe preşedinte şi să se ia o decizie referitoare la solicitarea lor de a fi primiţi în audienţă. Reprezentanţii din România ai lui Alro şi proprietarii străini ai combinatului au fost de câteva ori la Cancelarie, la mine, înainte să fie primiţi de domnul Stolojan, apoi au fost la domnul Stolojan. Îmi amintesc că se crease chiar un grup de lucru care încerca să găsească soluţii europene, soluţii asemănătoare cu cele din Franţa, în Germania, deoarece guvernele acelor ţări îşi sprijineau marii producători de aluminiu. Nu ştiu dacă până la urmă au rezolvat ceva. Din ce-am văzut că spune domnul Stolojan astăzi, probabil că nu s-a făcut nimic.

Din memoriile ulterioare pe care le-au trimis în 2006 către preşedinte, dar şi din memoriul pe care preşedintele a scris acea rezoluţie prin care ironiza Guvernul, reiese că problema de fapt nu s-a rezolvat niciodată sau nu la acel moment. În rezoluţia pe care preşedintele a pus-o pe memoriu există o ironie. A scris-o acolo: "Rog analizaţi scrisoarea şi dispuneţi în conformitate cu interesul Guvernului, dacă este posibil şi cu interesul economiei naţionale". De ce? Pentru că era evident că Guvernul avea alt interes. Era evident că reprezentanţii Guvernului, de la primul-ministru la ministrul economiei, aveau interesul de a menţine intermediari pe piaţa energiei. Rezoluţia pusă de preşedinte este legală, şi în conţinutul ei, şi din punct de vedere procedural, şi aşa se lucrează la orice cabinet.

Deci la momentul acela, la momentul în care eu plecam de la Cotroceni, este evident că nu se rezolvase nimic.

Rep.: Depindea doar de Guvern?

E.U.: Depindea efectiv de Guvern. Nu numai preşedintele, ci şi eu am ieşit public pe această tema de mai multe ori pe parcursul anului 2006. Deci nu era nimic de ascuns, dimpotrivă, era o cauză absolut corectă pentru care şi astăzi aş pleda la fel.

Rep.: Am văzut că fostul procuror Nastasiu susţinea că aţi fi primit, cu soţul dvs. şi cu domnul Stolojan, 4 milioane de euro pentru a obţine contracte avantajoase ale Alro cu Hidroelectrica, cu Nuclearelectrica...

E.U.: Domnul Nastasiu a spus asta în campania electorală din 2009 şi la vremea aceea, aşa cum reiese din discuţiile dintre Vîntu şi Nistorescu, a cerut 50 de mii de euro ca să confirme lucrul acesta. Acum apare caseta cu declaraţia dânsului, motiv pentru care l-am dat în judecată.

Rep.: Când aţi formulat acţiunea?

E.U.: Cererea e formulată de ieri, astăzi am semnat acţiunea şi l-am dat în judecată, pentru că eu nu am văzut această înregistrare până zilele trecute.

Rep.: Exact. Cum sună acţiunea?

E.U.: Calomnie. Adevărul în acest caz este că Alro a fost obligat să plătească într-adevăr 4 milioane de dolari către Energy Holding, nu către reprezentanţii Administraţiei Prezidenţiale. În septembrie 2005, Alro a trebuit să plătească către Energy Holding 4 milioane de dolari plus TVA pentru a-i ceda contractul pe care Energy Holding îl avea cu Hidroelectrica. Deci acesta este câştigul "băieţilor deştepţi", dar nimeni nu a publicat până acum acest contract.

Rep.: Cei de la Alro au fost obligaţi? Li s-a propus?

E.U: N-au avut de ales şi au dat 4 milioane… Domnul Ciprian Nastasiu, în mod cert, ştia că banii nu au ajuns în niciun caz la mine, ci că aceasta este suma plătită de Alro către Energy Holding. Legat de Nastasiu, spuneam că l-am dat în judecată. În campania electorală a făcut o mulţime de acuzaţii menite să discrediteze Administraţia Prezidenţială.. Astăzi este avocat într-un cabinet de avocaţi care îl reprezintă pe domnul Patriciu... Este evident că aici a fost toată construcţia, gândită în laboratoarele lui Patriciu.
Domnul Ciprian Nastasiu este cel care a cerut punerea în libertate a lui Omar Hayssam. Lumea a uitat, dar fac un apel la memorie. Cine este cel care formulează astăzi acuzaţiile? Ciprian Nastasiu, ex-procuror, sancţionat de CSM pentru că a cerut punerea în libertate a lui Omar Hayssam fără a lua vreo măsură asiguratorie ca Omar Hayssam să nu plece din ţară, mai mult, a fost înregistrat vorbind la telefon cu Omar Hayssam. Şi dacă ar fi fost vreo implicare din partea noastră în 2005, era absurd să crezi că după trei ani se mai discută ceva pe telefon.

În 2008, domnul Nastasiu, deci după trei ani de la discuţiile de la Preşedinţie cu Alro, înainte ca CSM să se pronunţe definitiv pentru sancţionarea lui, s-a gândit să creeze acest dosar în care ne-a implicat pe cei care fusesem la Preşedinţie în 2005-2006. A crezut că în felul acesta poate să oprească sancţionarea sa de către CSM. Chiar el spune, în noiembrie 2009: "Am încercat să-l contactez pe preşedinte şi să-i spun că foştii consilieri erau ascultaţi". Şi-l întreabă moderatorul: "Şi preşedintele ce a făcut?" "A refuzat să se întâlnească cu mine", a răspuns Nastasiu.

Deci el a încercat cu acest dosar să ajungă la preşedinte şi cumva să spună: "Dom'le, facem un schimb! Eu nu plec din CSM, dar, uitaţi, am acest dosar de care mă ocup!". Ăsta a fost scopul. Apoi, aşa cum aţi văzut, domnul Nastasiu a ajuns să scrie cărţi în campaniile electorale şi să formuleze acuzaţii mincinoase - pentru care să ceară 50 de mii de euro ca să le susţină în public. Deci asta este povestea domnului Ciprian Nastasiu, fost procuror, actualmente avocat pentru Dinu Patriciu.

Acest dosar este un dosar închis, iar eu am avut calitatea de martor. În declaraţia mea din dosar spun exact lucrurile acestea. Vorbesc de Energy Holding şi de situaţia în care compania producătoare de aluminiu se afla. Dar cei de la Realitatea sigur n-au avut niciun interes sa-mi prezinte declaraţia. Aşa-zisele referiri la mine, din punctul meu de vedere, nu sunt reale. Nu mă regăsesc în aceste referiri, pe de-o parte, pe de altă parte, din momentul în care cineva iese pe uşa biroului meu, este posibil să-mi spună oricum. Habar n-am cum vorbeşte despre mine. Important este că în biroul meu nimeni vreodată nu a discutat cu mine subiecte ilegale.

Rep.: Care a fost rolul soţului dvs. în povestea asta - că a fost menţionat şi el?

E.U.: El, ca om de afaceri, îi ştia pe reprezentanţii români de la Alro. Şi soţul meu cunoştea problema pe care Alro o avea, pentru că toată lumea o ştia. Ei se plângeau peste tot. Nu era cerc de oameni de afaceri unde să nu se discute problema aceasta, în respectiva perioadă. Pentru că se schimbase Guvernul şi ei au crezut că scapă de presiunea făcută asupra lor. Şi au avut surpriza să vadă că şi noul Guvern susţinea contractele băieţilor deştepţi. Nu era un fapt neobişnuit că soţul meu le cunoştea problemele celor de la Alro. Important este să privim problema pe fondul ei. Cei de la Alro, indiferent cui s-au plâns, indiferent cu cine au vorbit, nu au cerut nimic ilegal şi nu au obţinut nimic ilegal. Marea manipulare vine din faptul că oamenii domnului Vîntu nu discută problema pe fond, ei speculează pur şi simplu afirmaţiile mincinoase ale lui Ciprian Nastasiu sau foi scoase din context din dosar. Analizează cu rea credinţă nişte stenograme care nu arată nimic de natură penală. Nişte stenograme, care pot însemna orice sau nu pot însemna nimic penal, aşa cum reiese în mod evident.

Rep.: Şi-acum să vorbim şi despre turism. Când va începe promovarea brandului internaţional?

E.U.: Am depăşit faza de opoziţie de la OHIM, de la Organizaţia Internaţională de Invenţii şi Mărci. Nu ne-a contestat nimeni. Noi am cerut, conform legii, recunoaşterea autenticităţii, originalităţii brandului. Termenul legal era de trei luni. Pe 28 octombrie s-a împlinit acest termen. Nu ne-a contestat nimeni. Brandul este recunoscut ca fiind unic, original, iar noi avem toate drepturile intelectuale asupra lui. Vom începe imediat promovarea României cu acest brand. Suntem în faza de achiziţii a unei strategii de promovare în urma elaborării brandului, în faza de contractare a creaţiei, a producţiei, materialor publicitare.

Rep.: Dar licitaţia pentru promovarea brandului, cele 73 de milioane de euro?

E.U.: Această promovare se va face prin diverse modalităţi, inclusiv cum aţi văzut ieri, prin new media. Deci suma aceasta va fi împărţită pe mai multe tipuri de publicitate.

Rep.: Cam ce buget ar fi pentru promovarea pe canalele new media?

E.U.: N-aş şti, chiar nu avem acum un calcul. A rămas să vedem în funcţie de strategia pe new media pe care o vom elabora împreună cu Facebook. Avem avantajul că prin acest tip de promovare ei ne pot spune exact câţi turişti vin în urma campaniei. Am înţeles că Turcia şi-a alocat un buget de 42 de milioane de Euro pentru new media. Se pare că este o metodă extraordinar de eficientă, iar cei care au creat brandul turistic naţional au recomandat promovare pe internet.

Vom vedea exact la ce sumă ajungem şi în funcţie de calculele pe care ni le vor prezenta cei de la Facebook. Banii aceştia pe care îi vom cheltui până în 2013 se vor împărţi pe mai multe tipuri de promovare. Achiziţionarea, spre exemplu, a promovării pe canalele de televiziune va începe imediat ce vom avea creaţia gata, probabil că în primăvara anului viitor.

Rep.: Credeţi că va creşte turismul românesc în urma promovării pe Facebook? Ce aşteptări aveţi?

E.U.: Pentru mine este totul nou, eu nu sunt un mare utilizator de platforme sociale, din lipsă de timp. Am cont. Chiar mi-a plăcut la un moment dat să scriu pe un astfel de cont, când mergeam prin ţară Deci n-aş şti să vă spun, n-am eu analiza, aştept de la cei de la Facebook o astfel de analiză. Am văzut ieri o prezentare. Cred că este cea mai eficientă modalitate, dacă te adresezi în fiecare zi la 150 de milioane de oameni, este categoric cea mai eficientă, plus că mesajul vine, în general, de la cei pe care îi considerăm apropiaţi.

Rep.: Care este profilul turistului străin care vine în România? Vor fi mai tineri, mai vioi, mai....

E.U.: Cei de la Facebook spun că acum toată lumea aproape foloseşte această platformă, dar cu siguranţă vor fi din categoria turiştilor pe care noi îi vizăm, conform studiului care s-a făcut în cercetarea pentru brand şi anume turismul de cunoaştere făcut de oameni care doresc să cunoască locuri noi, istoria acelor locuri, tradiţiile. Deci ne vom adresa prin intermediul Facebook acestui segment de turişti, oameni care ştiu ce caută.

CITEŞTE ÎN CONTINUARE

Citește mai departe:

Înapoi

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Citește mai departe:

Înapoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici