35 de persoane, între care directori, trimişi în judecată în dosarul devalizării CFR Marfă

DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane, cetăţeni români şi libanezi, între care directori, în dosarul devalizării CFR Marfă, anchetă demarată în 2017.

960 afișări
Imaginea articolului 35 de persoane, între care directori, trimişi în judecată în dosarul devalizării CFR Marfă

35 de persoane, între care directori, trimişi în judecată în dosarul devalizării CFR Marfă

Prin rechizitoriul din data de 29 martie 2023, transmis sâmbătă, procurorii DIICOT Timişoara au dispus trimiterea în judecată a 35 de inculpaţi (cetăţeni români şi libanezi, parte dintre aceştia având calităţile de director general, director operaţiuni dezvoltare, director economic-financiar, director vânzări, şef serviciu, inginer şi contabil), pentru săvârşirea infracţiunilor de constituirea unui grup infracţional organizat, delapidare în formă continuată cu consecinţe deosebit de grave şi spălare de bani în formă continuată.

„În cauză s-a reţinut că, în cursul anului 2014, a fost constituit un grup infracţional organizat în scopul săvârşirii infracţiunilor de delapidare cu consecinţe deosebit de grave şi spălare de bani, grup format de o parte dintre membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă şi tehnică centrală a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă. Grupul, care a implicat factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport, a avut drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând însuşirea de către o societate comercială a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea a fost realizată prin iniţierea de către societatea de transport a unei proceduri de licitaţie pe Bursa de Mărfuri Bucureşti a 2450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară (fiind ascunsă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor)”, transmite CFR Marfă.

Având atribuţii de administrare şi gestiune, în perioada 2014 – 2017, la diferite intervale de timp, în baza aceleiaşi rezoluţii infracţionale, prin încheierea şi semnarea contractului de vânzare cumpărare din data de 29 august 2016 şi cu prilejul executării acestuia prin 14 facturi de predare a bunurilor casate, membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă centrală a societăţii de transport, cu susţinerea structurilor sau departamentelor tehnice din subordine, au însuşit, în folosul societăţii din Călăraşi, 2450 de vagoane subevaluate ca şi deşeu de fier vechi, ascunzând starea reală şi elementele din fier greu şi oţel, cu consecinţa producerii unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro), potrivit DIICOT.

„În cuprinsul actului de sesizare s-a reţinut faptul că, reprezentanţii din nivelul decizional şi administrativ al societăţii comerciale din Călăraşi - operator semnificativ, cu o vastă experienţă pe piaţa deşeurilor feroase din Romania - au cunoscut activitatea de fraudare a patrimoniului realizată de angajaţii structurii de transport feroviar de marfă, aderând la grupul infracţional organizat şi au încheiat contractul de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, dobândind 2450 de vagoane subevaluate ca şi deşeu de fier vechi, contribuind în această modalitate la cauzarea unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro). Ulterior încheierii contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, în vederea ascunderii adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor, în documentele privind operaţiunile comerciale au fost atestate fapte şi împrejurări nereale, activitate facilitată de reprezentanţii din nivelul decizional şi administrativ al societăţii comerciale din Călăraşi. În manoperele frauduloase au fost implicaţi factori de decizie de la nivelul central şi teritorial a societăţii de transport, precum şi reprezentanţii societăţii beneficiare, după cum urmează: Primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă centrală a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă, compusă din directorul general, directorul operaţiuni dezvoltare, directorul departament vânzări – trafic şi directorul economic – financiar, care prin intermediul unor operaţiuni bursiere şi comerciale, au prejudiciat patrimoniul societăţii, prin ascunderea adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea activelor societăţii, subevaluarea acestora şi obţinerea unui preţ mai mic de vânzare decât valoarea reală”, mai arată, sâmbătă, DIICOT.

Al doilea palier al grupului infracţional organizat a fost reprezentat de către funcţionari din cadrul structurilor sau departamentelor tehnice care funcţionau în subordinea directorului vagoane, care, contrar prevederilor legale, procedurilor şi regulamentelor interne, au întocmit documentaţia tehnică de specialitate, atestând fapte şi împrejurări nereale privind componenţa activelor societăţii care au făcut obiectul operaţiunilor bursiere şi comerciale. De asemenea, aceştia au supravegheat modul în care structurile teritoriale din subordine au pus în executare dispoziţiile privind fraudarea patrimoniului societăţii, potrivit rechizitoriului.

Al treilea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din administratorii structurii de transport feroviar care au pus în executare operaţiunile bursiere şi comerciale prin procedee tehnice menite să ascundă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea activelor societăţii, iar al patrulea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din reprezentanţii societăţii comerciale din Călăraşi, beneficiară a contractului încheiat în 2016. Reprezentanţii societăţii comerciale din Călăraşi au cunoscut activităţile de subevaluare şi ascundere a naturii bunurilor operată de reprezentanţii unităţii de transport feroviar de marfă şi au facilitat activitatea de delapidare a acestei societăţi.

„Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantităţile de aproximativ 35.000 tone de oţel şi 16.600 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fiind fier vechi”, potrivit DIICOT.

Prejudiciul cauzat Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „CFR MARFĂ” S.A. prin activitatea infracţională se ridică la valoarea de 33.628.496,44 lei echivalent a 7.541.036,11 euro.

Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă CFR MARFĂ S.A. s-a constituit parte civilă în dosarul penal.

Potrivit DIICOT, în cauză au fost instituite măsuri asiguratorii asupra a 76 de imobile din Bucureşti şi judeţele Călăraşi, Dâmboviţa, Prahova, Constanţa, Gorj, Hunedoara, Iaşi, Ilfov şi Galaţi.

Prin rechizitoriu s-a solicitat menţinerea măsurilor asiguratorii şi obligarea inculpaţilor la plata cheltuielile judiciare avansate de stat în cuantum de 136,831.45 lei.

Dosarul a fost înaintat spre competentă soluţionare Tribunalului Timiş.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici