Administraţia bihoreană a lansat un proiect inovator pentru România - implementarea unei reţele de tram-tren în Oradea şi Zona Metropolitană

  • Administraţia din Bihor desfăşoară un proiect de pionierat pentru implementarea unei reţele ”tram-tren” în Oradea şi zona metropolitană, prin crearea unui sistem de transport integrat, rapid, sigur şi ecologic pentru a oferi rezidenţilor opţiuni alternative de transport.
  • Proiectul în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro este finanţat din fonduri europene.
687 afișări
Imaginea articolului Administraţia bihoreană a lansat un proiect inovator pentru România - implementarea unei reţele de tram-tren în Oradea şi Zona Metropolitană

Sursa foto: ebihoreanul.ro

Administraţia judeţului Bihor, prin reprezentanţii Consiliului Local şi Judeţean, pune în aplicare un proiect inovator pentru a institui o reţea de ”tram-tren” în municipiul reşedinţă de judeţ şi în zona metropolitană. Această iniţiativă are ca scop oferirea de opţiuni de transport mai rapide şi mai confortabile rezidenţilor, conectând localităţi precum Toboliu la centrul oraşului Oradea şi Parcul Industrial din Şoseaua Borşului la Felix, folosind abonamentul unic al regiei de transport locale, OTL, informează Bihoreanul.

Proiectul a primit aprobare unanimă din partea Consiliului Local Oradea şi a Consiliului Judeţean, cu un cost estimat la aproximativ 200 de milioane de euro, finanţat din fonduri europene. Colaborarea implică mai multe municipalităţi din Zona Metropolitană, care vor fi deservite de vehicule de tram-tren special concepute pentru a funcţiona atât pe linii feroviare cât şi pe şinele de tramvai standard.

Dacă funcţionează în Europa, va da rezultate şi la noi, a transmis preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan.

Proiectul reţelei de tram-tren metropolitan presupune reabilitarea şi electrificarea liniilor ferate din jurul Oradiei, cât şi a celor de tramvai, care vor fi extinse spre exterior, pentru a asigura un transport integrat şi complementar celui rutier. De asemenea, vor fi amenajate mai multe staţii şi peroane, precum şi pasarele pietonale.

Scopul final al proiectului este crearea unui sistem de transport cât mai vast, rapid, sigur şi ecologic pentru Zona Metropolitană, asigurând confortul pasagerilor şi accesibilitate pentru deplasările zilnice dar şi către alte destinaţii din regiune, potrivit lui Ilie Bolojan.

Proiectul cuprinde mai multe componente, cu responsabilităţi diferite distribuite între administraţiile municipale şi cele judeţene, şi include, de asemenea, achiziţia de vehicule de tram-tren specializate cu sisteme de alimentare hibride şi acces la internet. Astfel, autoritatea locală a preluat responsabilitatea pentru dezvoltarea a patru tronsoane ale reţelei de tram-tren, unul fiind din zona magazinului Jumbo până la Aeroport, prin prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului pe încă 2,23 km, cu amenajarea a 3 staţii - în dreptul staţiei Meteo, în dreptul zonelor comerciale ERA şi OSC şi la Aeroport. Toate liniile sunt concepute simple, nu duble, şi vor utiliza vehicule bidirecţionale cu două cabine la ambele capete. Linia va fi amenajată pe partea stângă a direcţiei dinspre oraş spre aeroport iar traseul va trece sub pasarele pietonale. Al doilea tronson, de 8,9 km, va lega Oradea Est de Oradea Vest, adică din cartierul Ioşia până spre zona străzilor Făcliei şi Aquaparkului. Un alt segment, de 17,2 km, va lega localităţile Cheresig, Toboliu, Girişu de Criş, Sântandrei de zona Oradea Vest. Al patrulea tronson de care va răspunde Primăria Oradea vizează extinderea, cu 5,6 km, a liniei de tramvai din Şoseaua Borşului cu o linie electrificată până în Borş din dreptul fostei întreprinderi Sinteza.

De construirea altor două tronsoane ale reţelei de tram-tren metropolitan se va ocupa administraţia judeţeană. În primul rând, este vorba despre realizarea unei legături din capătul liniei de tramvai din zona Nufărul până în Băile Felix, pe o lungime de 8,4 km. Al doilea segment, al şaselea şi ultimul al reţelei, are ca scop legarea liniei de tramvai din strada Corneliu Coposu de Gara centrală prin strada Lacu Roşu şi Ştefan cel Mare, acesta urmând să aibă o lungime de 1,3 km.

Ultima etapă a proiectului implică achiziţia a opt vehicule feroviare specializate de tip tram-tren, echipate cu un sistem hibrid de alimentare ce combină baterii şi conexiune la reţeaua electrică de 600 V specifică liniilor de tramvai. Aceste vehicule vor avea o capacitate de aproximativ 40 de locuri pe scaune şi 160 de locuri în picioare, asigurând o autonomie minimă de 3 km fără a fi conectate la reţeaua electrică, funcţionând doar pe baterii.

Totodată, se va realiza achiziţia a cinci vehicule feroviare electrice cu posibilitate de încărcare atât de la reţeaua de 600 V specifică liniilor de tramvai, cât şi de la cea de 25 000 V specifică liniilor ferate. Aceste vehicule vor fi echipate cu două pantografe diferite, unul pentru fiecare tip de reţea şi vor oferi o capacitate de aproximativ 90 de locuri pe scaune şi 150 în picioare.

Toate tram-trenurile vor avea sisteme de climatizare a aerului şi vor oferi acces la internet, valoarea lor ridicându-se la aproximativ 110 milioane de euro.

Acest proiect inovator este inspirat de sistemele tram-tren de succes din oraşele europene, oferind soluţii eficiente de transport care creează punţi între căile ferate şi tramvaie, imbunătăţind conectivitatea şi mobilitatea în regiune.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici