ANRMAP: Contractele de salubrizare din Bucureşti, prelungite ilegal

Contractele de prestare a serviciilor de salubritate în Municipiul Bucureşti au fost prelungite cu încălcarea prevederilor legale în materia achiziţiilor publice, a concluzionat Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), în urma unor controale.

1104 afișări
Imaginea articolului ANRMAP: Contractele de salubrizare din Bucureşti, prelungite ilegal

ANRMAP: Contractele de salubrizare din Bucureşti, prelungite ilegal (Imagine: Mediafax Foto)

Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a finalizat acţiunile de control demarate la începutul lunii februarie privind modul în care au fost atribuite contractele de salubrizare de Primăria Sectoarelor 1 - 6 şi de către Primăria Municipiului Bucureşti.

Concluzia acestor controale este că s-a încălcat legislaţia atunci când au fost prelungite unele contracte de prestare a serviciilor de salubritate în Municipiul Bucureşti, "faptă cu atât mai gravă cu cât cadrul normativ în vigoare, specific domeniului gospodăririi comunale, prevede în mod expres că, până la nivelul lunii martie 2008, autorităţile publice locale aveau obligaţia de a dispune reorganizarea serviciului public de salubrizare, cu atribuirea noilor contracte, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii", potrivit unui comunicat de joi al Autorităţii.

"În urma analizei documentelor puse la dispoziţie de toate primăriile controlate, au fost evidenţiate o serie de încălcări, atât ale legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice, cât şi a legislaţiei specifice în domeniul gospodăririi comunale, dintre care unele istorice, care au fost perpetuate de-a lungul anilor, cu acordul de voinţă al autorităţilor locale", se arată în comunicat.

Unul dintre exemplele date de ANRMAP se referă la contractul încheiat la 10 ianuarie 1997, între Consiliul General al Municipiului Bucureşti, reprezentat de Primarul General Victor Ciorbea, şi S.C. RER-RWE ECOLOGIC SERVICE S.A. Bucureşti (REBU), care avea ca obiect salubrizarea Municipiului Bucureşti. Durata iniţială a acestui contract a fost stabilită pe o perioadă de 10 ani de la data semnării, cu drept de prelungire.

Potrivit ANRMAP, la expirarea contractului acesta ar fi urmat să se prelungească automat pe o perioadă egală, cu excepţia cazului în care, cu şase luni înainte de expirarea duratei iniţiale a contractului, autoritatea contractantă, respectiv Primăria Municipiului Bucureşti, ar fi notificat prestatorul cu privire la intenţia de a nu mai prelungi contractul.

"La data de 08.07.1999, Consiliul General al Municipiului Bucureşti a emis hotărârea 163 care prevedea reorganizarea serviciului public de salubritate, prin organizarea de licitaţii pentru sectoarele 2, 3 şi 6, iar pentru sectoarele 1,4 şi 5 activitatea în discuţie urmând să fie prestată în continuare de către S.C. REBU S.A. Ca urmare a acestei hotărâri, în cursul anului 1999 Primăria Municipiului Bucureşti, în calitate de persoană juridică achizitoare, a încheiat contracte cu S.C. SUPERCOM S.A. (contractul nr. 1128/25.10.1999 privind prestarea seviciilor de salubritate în sectorul 2 – pe o perioadă de 5 ani cu drept de prelungire), S.C. ROSAL SERVIS S.R.L. (contractul nr. 24165/09.11.1999 privind prestarea seviciilor de salubritate în sectorul 3 – pe o perioadă de 5 ani cu drept de prelungire) şi S.C. URBAN S.A. (contractul nr. 1153/01.11.1999 privind prestarea seviciilor de salubritate în sectorul 6 – pe o perioadă de 5 ani cu drept de prelungire)", se arată în comunicat.

Referitor la contractul încheiat între Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi S.C. REBU S.A., ANRMAP a constatat că în perioada 2001 – 2002 s-au schimbat părţile contractante printr-un act adiţional la contractul iniţial, încheiat sub forma unui contract de novaţie, beneficiarul prestaţiei fiind înlocuit cu un nou beneficiar, respectiv cu Primăria Sectorului 1 Bucureşti şi Primăria Sectorului 4 Bucureşti.

"Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în cazul contractelor încheiate pentru salubrizarea sectorului 2, 3 şi 6. Este de precizat faptul că, la nivelul Primăriei Sectorului 6, contractul de novaţie nu a putut fi găsit în arhivă în vederea prezentării acestuia echipei de control a ANRMAP. În cazul Primăriei Sectorului 1, la data de 28.07.2006 aceasta a notificat S.C. REBU S.A. asupra faptului că nu doreşte prelungirea contractului încheiat în anul 1997 şi, prin urmare, acesta va expira conform prevederilor contractuale la data de 18.08.2007", potrivit Autorităţii.

În aceste condiţii, Consiliul Local al Sectorului 1 a hotărât organizarea de licitaţii, la care S.C. REBU S.A. a depus o contestaţie, respinsă de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), fiind admisă ulterior însă, ca urmare a atacării deciziei CNSC la Curtea de Apel Bucureşti.

Curtea de Apel Bucureşti a anulat, în octombrie 2007, decizia CNSC şi a hotărât anularea procedurii de atribuire. La sfârşitul anului trecut, Primăria Sectorului 1 a organizat o nouă licitaţie, procedura fiind în curs de desfăşurare, potrivit ANRMAP.

De asemenea, ANRMAP precizează că situaţia Primăriei Sectoarelor 2, 3, 4 şi 6 este diferită de cea a sectorului 1, deoarece, ulterior încheierii contractelor cu prestatorii de servicii, au fost încheiate o serie de acte adiţionale la contractele iniţiale, prin care a fost prelungită durata acestora.

În sectorul 5, până în aprilie 2008, activitatea de salubrizare a fost desfăşurată prin intermediul A.D.P. sector 5, iar din aprilie, în baza hotărârii numărul 5 a Consiliului Local al Sectorului 5 s-a stabilit că serviciul de salubrizare să se realizeze prin gestiune delegată, iar contractul să fie atribuit prin procedurile prevăzute de ordonanţa 34/2006, procedura de atribuire fiind încă în curs de derulare.

În concluzie, potrivit Autorităţii, primăriile sectoarelor 2, 3, 4, şi 6 aveau obligaţia de a înceta raporturile contractuale cu prestatorii de servicii la data expirării contractelor iniţiale şi de a organiza licitaţii în vederea atribuirii contractului de servicii de salubrizare.

Reprezentanţii ANRMAP atrag atenţia asupra faptului că prelungirea contractelor iniţiale după data de intrare în vigoare a actelor normative în domeniul achiziţiilor publice, fără organizarea de licitaţii, constitutie o încălcare a legislaţiei în vigoare la data respectivă.

De asemenea, ei au semnalat că autorităţile locale în cauză nu pot invoca prelungirea contractelor ori nerezilierea acestora legată de un potenţial litigiu cu posibile plăţi de daune interese întrucât, în cadrul tuturor acestor contracte este prevăzută şi o clauză de forţă majoră privind schimbarea legislaţiei aplicabile, prin care autoritatea contractantă era exonerată de răspundere în cazul în care ar fi dat curs noilor reglementări legale.

"Cele arătate mai sus sunt cu atât mai grave cu cât cadrul normativ în vigoare specific domeniului gospodăririi comunale prevede în mod expres faptul că, până la nivelul lunii martie 2008, autorităţile publice locale aveau obligaţia de a dispune reorganizarea serviciului public de salubrizare, cu atribuirea noilor contracte" se mai arată în comunicat.

ANRMAP susţine că, în acest moment, nu poate dispune aplicarea de sancţiuni contravenţionale ca urmare a derulării acestor acţiuni de control, deoarece data la care contractele respective au fost prelungite cu nerespectarea prevederilor legale în materia achiziţiilor publice excede, ca întindere în timp, perioada de prescriere a contravenţiei stabilită de lege de un an de zile de la data săvârşirii faptei.

În schimb, ANRMAP va continua monitorizarea activităţii primăriilor de sector privind modul de atribuire a contractelor de salubrizare şi va înainta rapoartele de control încheiate, în vederea continuării controlului potrivit competenţelor Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, Curţii de Conturi a României şi Consiliului Concurenţei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici