Au trecut 16 ani de la prăbuşirea primului elicopter SMURD la Iaşi. Patru persoane, membrii echipajului, au murit

Au trecut 16 ani de la prăbuşirea primului elicopter SMURD la Iaşi. Duminică a avut loc o slujbă de pomenire în memoria celor patru salvatori care au murit în accidentul aviatic de pe 9 ianuarie 2006, petrecut la aproximativ 10 minute după decolare.

674 afișări
Imaginea articolului Au trecut 16 ani de la prăbuşirea primului elicopter SMURD la Iaşi. Patru persoane, membrii echipajului, au murit

Au trecut 16 ani de la prăbuşirea primului elicopter SMURD la Iaşi

Elicopterul SMURD de tip EC 135, cu număr de înmatriculare 302, s-a prăbuşit, în data de 9 ianuarie 2006, în aproprierea Aeroportului Iaşi, la aproximativ 10 minute de la decolare. Patru persoane, membrii echipajului, au murit.

A fost o lecţie din care nu s-a învăţat nimic, pentru că tragedia s-a repetat pe 2 iunie 2016, când elicopterul SMURD Iaşi, cu numărul 347 s-a prăbuşit, în Republica Moldova, în raionul Haragâş. Şi atunci, toţi cei patru membri ai echipajului şi-au pierdut viaţa.

Duminică, în memoria celor patru salvatori a fost oficiată o slujbă religioasă de pomenire

„Comemorăm 16 ani de la trecerea la cele veşnice a patru salvatori, cadre medicale şi piloţi, membrii echipajului aeromedical care încadrau Elicopterul SMURD, prăbuşit pe timpul unei misiuni, în data de 9 ianuarie 2006. Pompierii ISU Bucureşti - Ilfov, alături de cadrele medicale ale UPU-SMURD Bucureşti au adus un pios omagiu acestor eroii ai aerului, care prin jertfa lor vor rămâne în memoria noastră pentru totdeauna”, au transmis salvatorii.

La slujbă a participat şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, dr. Raed Arafat.

Accidentul din 2006 s-a produs în jurul orei 9.15, iar în elicopter se aflau pilotul Valentin Stănescu, copilotul Augustin Toma, medicul Liliana Puiu şi asistentul medical Mioara Haută.

În urma impactului cu solul, aparatul a fost distrus în totalitate. Trei dintre scaune, în care se aflau pilotul, copilotul şi medicul, toţi cu centurile de siguranţă puse, au fost aruncate la câţiva metri de locul accidentului. Elicopterul decolase de aproximativ zece minute de pe Aeroportul din Iaşi pentru a efectua un zbor tehnic, iar după impactul cu solul s-a rostogolit pe o distanţă de 30-40 de metri.

Şi-au pierdut viaţa dr. Liliana Puiu, de 36 de ani, asistenta Mioara Haută, de 30 de ani, pilotul Valentin Stănescu, de 37 de ani, şi copilotul Augustin Toma, în vârstă de 34 de ani.

În acea zi de luni dimineaţa, la Iaşi erau -3 grade Celsius, vânt slab şi vizibilitate bună, de până la 5.000 de metri. Directorul de atunci al Aeroportului Iaşi explica că nu condiţiile meteo au fost cele care au cauzat acest accident.

Pilotul elicopterului, Valentin Stănescu, era angajat din 1990 şi avea la activ 1.500 de ore de zbor, dintre care 450 pe acelaşi timp de elicopter cu cel prăbuşit. Pilotul era instructor de zbor de doi ani. Copilotul Augustin Toma era pilot din 1991 şi avea 750 de ore de zbor la activ, dintre care 100 pe acest tip de elicopter.

Cei doi piloţi din cadrul Unităţii Speciale de Aviaţie a Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI) care au murit în accidentul de la Iaşi au fost avansaţi post-mortem, de ministrul de resort de la acea vreme. Astfel, pilotul Vasile Valentin Mihai Stănescu a fost avansat post mortem de la gradul de maior la cel de locotenent-colonel, în timp ce colegul său, copilotul Mihai Augustin Toma, a fost avansat post mortem de la gradul de locotenent-comandor la cel de căpitan-comandor.

Potrivit procedurii, imediat după accidentul aviatic de la Iaşi, elicopterele SMURD au fost ţinute la sol şi imediat a început o anchetă coordonată de către procurorii Parchetului Militar Iaşi.

Tot în 2006, reprezentanţii Primăriei Iaşi anunţau, în primele zile de după accident că două străzi din apropierea Aeroportului Iaşi vor purta numele celor două cadre medicale SMURD care au murit în accidentul de elicopter.

Toţi cei patru membri ai echipajului de la Iaşi au fost decoraţi de preşedintele Traian Băsescu conferind post-mortem Ordinul „Virtutea Aeronautică” în grad de Cavaler, cu însemn pentru militari, căpitanului comandor Toma M. Augustin şi locotenentului colonel Stănescu V. Valentin – Mihai şi Ordinul „Meritul Sanitar” în grad de Cavaler, pentru dr. Puiu A. Liliana, medic primar medicină urgenţă şi Medalia „Meritul Sanitar” clasa a III-a asistentei Hauta V. Mioara Minodora, asistent medical principal.

Ancheta în acest caz a durat mai bine de cinci ani. În martie 2011, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Militar Iaşi au stabilit că motivul prăbuşirii aparatului a fost „dezorientarea spaţială a piloţilor, într-un spaţiu fără repere”. Pe 7 martie 2011 procurorii ieşeni au decis neînceperea urmăririi penale în acest caz.

Zece ani şi şase luni mai târziu, echipa SMURD Iaşi era din nou în stare de şoc. Pe 2 iunie 2016, elicopterul SMURD Iaşi cu numărul 347 s-a prăbuşit, în Republica Moldova, în raionul Haragâş. Medicul Mihaela Dumea, asistentul Gabi Sandu, piloţii Voicu Şocae şi Doru Gavril şi-au pierdut viaţa în acel accident aviatic, în timp ce erau într-o misiune de salvare a unui pacient.

Comandorul Doru Gavril era comandant al Unităţii Speciale de Aviaţie de la Iaşi, era încadrat în structuri militare din 1985 şi în Ministerul Afacerilor Interne din 2005. Avea 4.181 de ore de zbor experienţă pe elicopter, iar pe 2 iunie a fost comandantul echipajului. Copilot în acea misiune a fost căpitan-comandor Voicu Şocae, pilot militar din 2003 şi pilot al Ministerului Afacerilor Interne din 2008, cu o experienţă de zbor de 1.480 de ore pe elicopter.

În memoria lor, la Haragâş a fost construit un monument care să le amintească tuturor de sacrificiul făcut de eroii de la SMURD Iaşi. Republica Moldova a decretat zi de doliu naţional pe 3 iunie în memoria celor patru eroi SMURD.

Pe 1 decembrie 2016, Mihaela Dumea, Gabriel Sandu, Voicu Şocae şi Doru Gavril au fost decoraţi post-mortem cu cea mai înaltă distincţie în stat de către preşedintele Republicii Moldova, prin intermediul Consulului General al Republicii Moldova la Iaşi, de Ziua Naţională.

Iaşul rămâne, în istoria modernă, oraşul cu are două echipaje SMURD care au murit în accidente aviatice.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici