Bacalaureat 2020. IATĂ REZOLVĂRILE şi BAREMELE subiectelor la Limba şi literatura română

  • Mediafax vă prezintă rezolvările subiectelor la proba de Limba şi literatura română, din cadrul examenului de Bacalaureat 2020
  • La unul dintre subiecte, elevii au avut de realizat un comentariu despre particularităţile unei comedii
24735 afişări
Imaginea articolului Bacalaureat 2020. IATĂ REZOLVĂRILE şi BAREMELE subiectelor la Limba şi literatura română

Rezolvări subiecte Limba şi literatura română

UPDATE Baremul pentru proba scrisă de Limba şi literatura română, de la Bacalaureat 2020, a fost publicat ce Centrul naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie.

 
  • Baremul pentru profilul uman 
  • Baremul pentru profilul real şi profilul tehnologic 
 

Mediafax vă prezintă rezolvările subiectelor la proba de Limba şi literatura română, din cadrul examenului de Bacalaureat 2020. La unul dintre subiecte, elevii au avut de realizat un comentariu despre particularităţile unei comedii. Prima probă de Bacalaureat din acest an a fost cea de Limba şi literatura română. Elevii au intrat în sala de examen la ora 8.30. Examenul a început la ora 9.00 şi a durat 3 ore.

Pentru susţinerea probelor scrise s-au înscris aproximativ 155.500 candidaţi, dintre care aproximativ 123.800 candidaţi din promoţia curentă, respectiv 31.800 candidaţi din promoţiile anterioare. În Capitală vor susţine probele examenului de Bacalaureat peste 17.000 de candidaţi.

 

REZOLVĂRI SUBIECTE BACALAUREAT 2020 LIMBA ROMÂNĂ

 

SUBIECTUL I. A (30 de puncte)

Pe baza unui fragment la prima vedere din Amintiri despre G. Călinescu de Mircea Bandu, elevii trebuie să formuleze răspunsuri, în enunţuri, la cerinţele vizând înţelegerea textului. La fiecare cerinţă, pentru formularea răspunsului în enunţ se acordă 1 punct,  pentru corectitudinea exprimării, ortografie şi punctuaţie – 1 punct/ la I.5 – pentru respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct; 4 puncte se acordă pentru corectitudinea răspunsului la nivel de conţinut.

1. Indicarea sensului din text al secvenţei date (de exemplu: Secvenţa are sensul de au trecut etc);

2. menţionarea unui  aspect vestimentar prin care se distingea G. Călinescu (de exemplu: Un aspect vestimentar prin care se distingea G. Călinescu era basca de modă franţuzească, purtată cu acelaşi costum bleumarin de un croi ales.);

3. precizarea stării de spirit a elevilor (de exemplu: Bucuria era starea de spirit a elevilor, atunci când G. Călinescu îl înlocuia pe profesorul de istorie: Când profesorul de istorie, uneori suferind, lipsea, nu pregeta să-l înlocuiască şi atunci venea în clasă spre bucuria noastră...);    

4. explicarea motivului pentru care profesorul G. Călinescu rămâne în memoria elevilor săi (de exemplu: Un motiv pentru care profesorul G. Călinescu rămâne în memoria elevilor săi se referă la figura lui deosebită, figura rară a unei eterne tinereţi/  erudiţia/ vioiciunea contagioasă /optimismul/ verbul său rar şi cald etc);

5. prezentarea modului de viaţă al lui G. Călinescu, în perioada în care acesta locuieşte în Timişoara (de exemplu:  Modul de viaţă al lui G. Călinescu, în perioada în care acesta locuieşte în Timişoara, este simplu, trăind într-o casă de la marginea oraşului, având o ţinută modestă şi fiind preocupat de orele de curs etc).

SUBIECTUL I. B (20 de puncte)

În redactarea textului de minimum 150 de cuvinte, în care să argumenteze dacă mass-media contribuie sau nu la crearea imaginii publice a unei persoane, raportându-se atât la informaţiile din fragmentul extras din textul Amintiri despre G. Călinescu de Mircea Bandu , cât şi la experienţa personală sau culturală, elevii trebuie să respecte structura specifică tipului de text argumentativ:

  • în ipoteză, să formuleze o opinie faţă de problematica pusă în discuţie;
  • în argumentare, după enunţarea oricăror două argumente adecvate opiniei formulate, să dezvolte corespunzător fiecare dintre cele două argumente enunţate, apoi, în dezvoltarea oricărui argument, să existe o raportare la text şi la experienţa personală sau culturală;
  • în ultimul paragraf, să formuleze o concluzie pertinentă.

Pe parcursul textului argumentativ, trebuie să fie utilizaţi corect conectorii specifici (în primul rând, în al doilea rând, în concluzie, de exemplu, deoarece etc), să se respecte normele limbii literare, de ortografie şi de punctuaţie, iar în vederea acordării punctajului pentru redactare (6 puncte), textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)

Prezentarea perspectivei narative din fragmentul dat (I. Agârbiceanu, Arhanghelii) - 6 puncte:

– precizarea tipului de perspectivă narativă, prin ilustrare cu exemple din fragmentul dat: perspectivă obiectivă, omniscienţă narativă, povestire la persoana a III-a etc. (exemple de verbe şi pronume la persoana a III-a, prezentarea gândurilor, a trăirilor, a reacţiilor personajului din perspectivă obiectivă etc)

- redactare: 4 puncte. În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

 

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

La filiera teoretică – profilul real, filiera tehnologică, filiera vocaţională – toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic), elevii au avut de prezentat particularităţi ale unei comedii studiate: O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale.

Conţinut – 18 puncte – evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea comediei studiate într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică, prin valorificarea textului (urmărind satirizarea unor moravuri ale societăţii, a unor carenţe de caracter etc, opera lui Caragiale, autor din perioada Junimii, dezvoltă toate formele comicului, apelând la limbaje scenice complexe şi prefigurând teatrul modern);  

- precizarea temei comediei (de exemplu, degradarea vieţii politice, sociale şi private urmărită printr-un episod dintr-o campania electorală) şi  comentarea oricăror două scene relevante pentru tema comediei;

 − analiza oricăror două componente de structură şi de limbaj, semnificative pentru comedia studiată (acţiune, conflict dramatic, registre stilistice, limbaj, act, scenă, indicaţiile autorului etc)

La profilul umanist şi cel pedagogic, elevii au avut de caracterizat un personaj din comedia studiată.

Conţinut – 18 puncte:

– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales (de exemplu, Ştefan Tipătescu este situat încă din lista de personaje în fruntea grupării conservatoare a partidului de guvernământ, fiind prefectul judeţului, reprezentând puterea executivă/ se încadrează în tipologia junelui-prim, pe care o depăşeşte prin iubirea pentru Zoe etc)

– evidenţierea unei trăsături a personajului ales prin două scene comentate (de exemplu, om de acţiune, impulsiv, orgolios etc);

− analiza oricăror două componente de structură şi de limbaj ale comediei studiate, semnificative pentru construcţia personajului ales,  justificând relevanţa acesteia pentru construcţia personajului (de exemplu: acţiune, conflict dramatic, modalităţi de caracterizare, notaţiile autorului, registre stilistice, limbaj, act, scenă etc).

Redactare – 12 puncte (existenţa părţilor componente – introducere, cuprins, încheiere, logica înlănţuirii ideilor, utilizarea limbii literare, punctuaţia, ortografia, aşezarea în pagină, lizibilitatea. În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

 

 

 

Mediafax vă prezintă rezolvările subiectelor de la prima probă de Bacalaureat din acest an, cea de Limba şi literatura română. 

Subiecte Limba Română Bacalaureat 2020. În acest an, absolvenţii de liceu au avut de realizat un comentariu despre particularităţile unei comedii. În cadrul unui alt subiect, elevii au trebuit să ofere câteva argumente în legătură cu modul în care mass-media contribuie la crearea imaginii unei persoane. 

Elevii au intrat în sala de examen la ora 8.30, iar proba a început la ora 9. Timpul de rezolvare este de 3 ore.

Marţi, 23 iunie, se va desfăşura proba la Limba şi literatura maternă, iar miercuri, 24 iunie, va avea loc proba obligatorie a profilului. Ultima probă scrisă din această sesiune, proba la alegere a profilului şi a specializării, este programată joi, 25 iunie. Examenul este organizat în 1.095 centre de examen.

Pentru susţinerea probelor scrise s-au înscris aproximativ 155.500 candidaţi, dintre care aproximativ 123.800 candidaţi din promoţia curentă, respectiv 31.800 candidaţi din promoţiile anterioare. În Capitală vor susţine probele examenului de Bacalaureat peste 17.000 de candidaţi.

Iată aici Toate detaliile despre parcursul probelor de Bacalaureat 2020

 


 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici