Comerţul cu animale de casă în România: „Legea există, dar cine o respectă?”

Comerţul ilegal cu câini şi pisici este a treia cea mai mare sursă de venit în Europa, după comerţul organizat cu droguri şi arme, arată un document al Parlamentului European. În aceste condiţii, care este realitatea din România, în ce condiţii se vând animalele de casă şi cum este piaţa?

5100 afișări
Imaginea articolului Comerţul cu animale de casă în România: „Legea există, dar cine o respectă?”

Comerţul cu animale de casă în România: „Legea există, dar cine o respectă?”

Comerţul cu animale de casă nu este o afacere sustenabilă, în condiţiile în care preţurile pentru un câine cu pedigree în ţara noastră sunt de 200-300 euro, în timp ce în străinătate preţurile încep de la 2000-3000 de euro, a declarat pentru MEDIAFAX Cristian Titus, crescător la Kenne White Wolves. “E o meserie făcută din pasiune, nici nu mai punem la socoteală calculele, titlurile internaţionale, deplasările, cazările la hoteluri, biletele pentru transportul cu avionul şi toate celelalte. Pentru a fi o canisă profesionistă, crescători cu drept de multiplicare şi de creştere a câinilor, ai nişte cheltuieli uriaşe, de aceea nu este o afacere sustenabilă. Cheltuielile presupun vaccinuri, mâncare de calitate, deparazitări, vitaminizări, iar preţul va fi acelaşi şi dacă acel câine este găsit de un samsar la colţul străzii şi dacă animalul respectiv este vândut de către un crescător. Nu sunt mari diferenţe. Într-adevăr, legea există, dar cine o respectă?”, a spus Cristian Titus.

Potrivit acestuia, creşterea animalelor de casă în vederea comercializării lor este mai mult o pasiune decât o afacere, iar încercările de aliniere la preţurile de vânzare internaţionale pentru câinii de lup albi au eşuat. “Încerc să mă aliniez la preţurile internaţionale, dar încă nu am reuşit. De exemplu, un prieten crescător de animale de casă din Franţa vinde un pui de expoziţie de la 3.600 de euro, faţă de 360 cu cât vând eu. Vorbim de aceleaşi expoziţii, aceleaşi titluri, aceiaşi câini. Pentru mine aceasta este o pasiune, o mândrie că sunt cunoscut. Am peste 20.000 de pui de lupi albi în peste 20 de ani de activitate în domeniu. Am titluri de campion european şi internaţional, iar aceste cheltuieli nu pot fi acoperite. De multe ori am luat banii din buzunarul propriu şi i-am folosit pentru căţei. Primul pas în această afacere este să fii sigur dacă vrei să creşti sau nu animalele de casă, să nu te deranjeze un fir de păr, sau faptul că animalele îţi vor murdări lucruri din casă, să trăieşti lângă aceli câini, să simţi prietenia din partea lor. Este foarte greu. Dacă ai doi câini nu înseamnă că ai o canisă. Eu am 38 de câini în canisă şi aceştia au fost selecţionaţi din sute de exemplare. Trebuie să îi urmăreşti tot timpul cum cresc, cum ajung, trebuie să îi prezinţi la expoziţii, abia după poţi spune că eşti crescător. În acelaşi timp, trebuie să fii şi dresor şi veterinar”, a explicat crescătorul.

Totodată, Cristian Titus a explicat că el refuză peste 50% dintre potenţialii cumpărători şi că toţi doritorii de lupi albi din canisa sa sunt supuşi la nişte teste înainte de începerea procesului de vânzare. “Eu refuz undeva la peste 50% dintre oamenii care mă contacteaza să cumpere pui de lup alb, deoarece majoritatea mă caută după ce a văzut poze şi vrea chiar de mâine un câine. Eu întreb dacă ştiu mai întâi despre ce este vorba, iar cele mai multe dintre răspunsuri sună aşa: <<Da, este alb, este frumos>>, iar apoi când vin să îl vadă se miră de diferenţa de mărime dintre realitate şi poză. În afară de acest lucru, sunt şi oameni care nu ştiu să iubească un câine. De aceea, avem şi câteva teste înainte de vânzare”, a precizat crescătorul.

Conform acestuia, animalele din canisa sa sunt certificate de către Asociaţia Chinologică Română, dar şi de expoziţii sau prin dreptul de producţie şi cel de montă. "În momentul în care iei un pui nou pentruc canisă, fie că îl iei din Germania, Belgia, Franţa, Rusia, sunt maxim douăzeci de ţări de unde poţi face asta, trebuie să fie nu numai un câine cu pedigree, dar e necesar să aibă certificarea titlurilor câştigate de părinţi. Cu cât aceştia au câştigat mai mutle titluri, cu atât puii lor sunt mai buni pentru reproducţie”, a conchis Titus.

Totodată, un alt antreprenor ce deţine o companie de vânzare de câini, spune că afacerea cu animale de casă ar putea fi sustenabilă în România, însă de multe ori investiţia depăşeşte profitul, din mai multe motive. “Este un domeniu foarte, foarte dificil. Din pacate, contextul din România este pus într-o lumină nefavorabilă, din perspectiva mai multor probleme existente în acest sector. Sunt foarte multe persoane care îşi vând animalele pe internet, sunt şi unele firme care fac comerţ cu animale, dar lucrurile nu sunt aşa cum ar trebui să se întâmple. Vorbim de fiinţe vii, ceea ce schimbă lucrurile. Poate fi o afacere care să genereze profit, atât timp cât lucrurile se întâmplă la nivelul aşteptărilor clienţilor, adică animalele ce urmează a fi vândute să fie în perfectă stare de sănătate, să nu prezinte probleme după vânzare sau, în cazul în care există probleme, vânzătorul să răspundă clienţilor la telefon şi să găsească soluţii pe cale amiabilă. Noi nu suntem crescători, cumpărăm câinii de la un crescător de animale şi îi vindem mai departe clientului final. Contextul legal este de intermediere. Diferenţa de preţ faţă de alte pieţe este cauzată de nivelul salarizării, nivelul de trai din alte ţări. Dacă un câine de talie mică se poate vinde în străinătate de la 1000 de euro, în România nu s-ar reuşi niciodată acest lucru, nu ar exista un cumpărător. Dacă şi la noi s-ar vinde la acelaşi preţ, crescătorul ar rămâne cu puiul respectiv, ar trebui să investească mai mulţi bani în alimentaţie şi îngrijire şi, la un moment dat, ar reduce preţul până când animalul de companie va fi cumpărat, numai să îl vândă. În ţările europene, se cumpără foarte mulţi câini din România sau din Ungaria, tocmai din cauza faptului că la noi preţurile de vânzare a animalelor de casă sunt scăzute. Prin adaosuri şi acoperirea tuturor costurilor, animalele vor fi vândute la preţ dublu sau triplu în ţările respective, tocmai pentru a genera şi un profit. Lucrurile sunt foarte sensibile. Chiar dacă noi adăugăm peste 30% la preţul de cumpărare a animalului de companie de la crescător, pot apărea foarte multe costuri neprevăzute iemdiat după livrarea căţelului. Sunt probleme care pot apărea, ţinând cont de faptul că vorbim de fiinţe vii, cum ar fi să nu mai mănânce după ce ajunge la clientul final. Noi trebuie să suportăm orice cheltuială apărută după vânzare. De multe ori ajungem să pierdem şi nu să câştigăm, de aceea aceasta este o afacere care poate genera profit, dar dacă lucrurile ar fi perfecte din toate punctele de vedere. Ne lovim şi de crescători mai neserioşi care pot vinde animale, deşi sunt conştienţi că acestea au anumite probleme. Sunt problemele neanticipate, care impactează foarte mult profitul companiei”, a spus antreprenorul.

Potrivit acestuia, singurul certificat pe care un animal de companie trebuie să îl deţină, în momentul vânzării, este un certificat eliberat de Direcţia Sanitar Veterinară - carnetul de sănătate -, avizat doar de către un medic veterinar.

Fiecare animal de companie trebuie să fie vaccinat de către mediul veterinar, iar în baza acelui carnet de sănătate, acesta poate fi vândut sau donat unei alte persoane. Potrivit unei analize a Parlamentului European, în fiecare an, un număr extrem de mare de animale de companie sunt comercializate ilegal în toate statele membre Uniunii Europene, adesea cu încălcarea legislaţiei privind circulaţia animalelor de companie (Regulamentul (UE) nr. 576/2013), care vizează circulaţia necomercială a animalelor de companie.

Astfel încât comerţul ilegal cu câini şi pisici este a treia cea mai mare sursă de venit, după comerţul organizat cu droguri şi arme. Asociaţia Pentru Protecţia Animalelor Robi spune, în legătură cu comerţul ilegal de animale de casă: “Suntem oripilaţi de ceea ce se întâmplă. Considerăm că o mare parte de vină o poartă autorităţile care permit înmulţirea necontrolată a animalelor aflate în proprietate privată”.

De asemenea, Asociaţia pentru Protecţia Animalelor Kola Kariola a declarat pentru MEDIAFAX că practicarea comerţului ilegal de animale de companie, cu animale nevaccinate, duce la un nivel ridicat al mortalităţii acestora după vânzare. “Avem o lege clară, care obligă la sterilizarea sau castrarea câinilor care nu au drept de montă, drept oferit de Asociaţia Chinologică. Ce găsim pe aceste site-uri neautorizate, poartă denumirea de <<samsarie de câini>>. În spatele lor, puii nu sunt vaccinaţi, nu provin din monte responsabile şi mortalitatea de după vânzarea acestora este uriaşă. Din păcate, atât în România cât şi în alte state, oamenii nu ştiu ce se află în spatele acestor pui drăgălaşi care apar în pozele din anunţuri. Primim săptămânal mesaje de la persoane care cumpără animale de companie de pe site-uri neautorizate. Chiar astăzi, am primi un mesaj despre o pisică ce a fost cumpărată de pe internet. Acea pisică a fost diagnosticată cu PIF, o boală incurabilă şi mai ales – contagioasă. Aşadar, orice pisică provenită de la persoana care le comercializează, vor suferi de această boală”, spun reprezentanţii Kola Kariola.

Traficul de animale de companie are consecinţe negative asupra sănătăţii publice, a bunăstării animalelor şi a protecţiei consumatorilor şi a devenit o sursă majoră de venit pentru criminalitatea internaţională organizată, afectând, de asemenea, funcţionarea pieţei interne a UE, atât prin neîncasarea impozitelor aferente, cât şi prin crearea unei concurenţe neloiale, în special în contextul amplificării fenomenului vânzării online de animale de companie, care este slab reglementată atât la nivel naţional, cât şi în legislaţia Uniunii.

Unele ONG-uri estimează că un crescător ilegal care vinde câini de rasă la nivel transfrontalier ar putea obţine profituri de peste 100.000 de euro pe an.

În 2018, a fost adoptat de către Consiliul General un proiect de hotărâre privind interzicerea vânzării câinilor şi pisicilor în magazine de tip "pet shop" pe raza Capitalei. „Se interzice vânzarea de către persoane fizice sau juridice a câinilor şi a pisicilor în magazine de tip ‘pet shop’ şi în comerţuri similare sau prin alte metode pe raza Municipiului Bucureşti”, prevede hotărârea. Potrivit acesteia, excepţie de la aceste prevederi fac câinii şi pisicile care provin de la adăposturi de animale, asociaţii de profil sau de la crescători autorizaţi cu certificare pedigree pe raza Capitalei. „Nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 1.000 – 3.000 lei pentru persoane fizice şi respectiv 3.000 – 5.000 lei pentru persoane juridice”, stipulează propunerea. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se va face de edilul general, de primarii Sectoarelor 1 – 6 şi împuterniciţii acestora.

„Din cauza cererii de animale de companie (în prezent în Bucureşti, după estimările Colegiului Medicilor Veterinari, o familie din patru este posesoarea unui animal de companie), veritabile crescătorii de câini şi pisici s-au dezvoltat în ultimii ani care alimentează pet shop-urile şi comerţurile similare sau site-urile de comerţ online. Din păcate, bunăstarea animalelor nu este respectată, condiţiile de păstrare, rata forţată de înmulţire a lor (animalele fiind abandonate pe teritoriul public după ce au ajuns la capătul ciclului de înmulţire profitabilă pentru proprietari), sănătatea biologică (probleme din cauza condiţiilor insalubre de creştere), etologice (animalele nu sunt socializate) şi genetica alterată (fapt dovedit şi prin neexistenţa niciunui atestat de provenienţă tip pedigree pentru aceste animale) fiind dovezi în acest sens”, se arată în expunerea de motive a proiectului.

Potrivit sursei citate, cetăţenii sunt înşelaţi în mod constant cumpărând pisici sau câini de o anumită rasă din pet shop-uri, deşi niciun câine, de exemplu, nu are pedigree, întrucât o normă internaţională a Federaţiei Chinologice Internaţionale interzice crescătorilor autorizaţi să-şi vândă câinii prin intermediul terţilor, fie pet shop sau alte afaceri de acest tip.

„Experţii denunţă, de asemenea, condiţiile improprii în care sunt ţinute animalele până la vânzare şi faptul că aceste condiţii sunt răspunzătoare de probleme atât comportamentale, cât şi medicale, lucru care duce la abandonarea lor ulterioară, când cumpărătorul realizează că nu îl poate integra corect în familie (costuri pentru tratament, întreţinere costisitoare din cauza unor condiţii medicale care impun o anume dietă şi costuri cu educaţia – valabil pentru câini mai ales, întrucât ori sunt foarte timizi, fricoşi ori agresivi sau anxioşi şi distrug bunuri în casă când sunt lăsaţi singuri, lucru care duce în multe cazuri la abandon mai târziu fie la adăpostul de animale, fie chiar pe domeniul public)”, mai relevă expunerea de motive.

Conform acesteia, interzicerea comercializării animalelor de companie în pet shop-uri sau comerţuri similare poate duce la o creştere a ratei de adopţie a animalelor din adăposturi şi de la ONG-uri.

În 2017, organizaţia Transylvania Animal Care a trimis câte o scrisoare către cinci din cele mai cunoscute platforme online româneşti de mică publicitate care intermediază comerţ cu animale de companie, câini mai ales, iar aceste vânzări şi cumpărări sunt contravenţii şi infracţiuni, fie direct, fie ca rezultat al unor contravenţii şi infracţiuni anterioare actului comercial. Ca reacţie la această iniţiativă, platforma OLX România a modificat termenii şi condiţiile de utilizare a platformei, adăugând informaţii despre legislaţia care trebuie respectată atunci când se comercializează animale de companie şi a numit un responsabil distinct pentru verificarea anunţurilor de comercializare a câinilor.

“După începerea colaborării cu Transylvania Animal Care, în doar trei săptămâni, am blocat 270 de anunţuri care încălcau diverse prevederi legale din domeniul protecţiei animalelor. Colaborarea aceasta ne bucură şi credem că ce facem împreună va determina oamenii să nu mai considere animalele nişte simple produse. Vânzarea şi cumpărarea de animale de companie trebuie să fie un act responsabil, documentat şi legal”, declara atunci Alexandru Stan, coordonatorul departamentului Moderare şi fraudă OLX România.

Din 15 iulie anul curent, OLX a implementat un nou sistem de adăugare a anunţurilor, pentru a încuraja comercializarea responsabilă a animalelor de companie. Începând cu 1 august, au fost interzise anunţurile de Monta şi Reproducere animale, pentru că prin lege este interzisă împerecherea câinilor care nu au pedigri (A, B sau C) sau care nu sunt câini utilitari. Pedigriul este un document eliberat de Asociaţia Chinologică Română (AChR), iar carnetul de sănătate al câinelui este un document medical, eliberat de un medic veterinar. Cele două documente nu se pot substitui unul cu celălalt.

“Vânzarea şi cumpărarea de animale de companie trebuie să fie un act responsabil, documentat şi legal. Împreună cu mai multe ONG-uri şi asociaţii din domeniu, am identificat mai multe soluţii de control şi limitare a comerţului şi am început să blocăm peste 10.000 de anunţuri care încălcau prevederile legale din domeniul protecţiei animalelor. Mai mult, ne-am propus să creăm pe OLX cea mai mare reţea de adopţii din România, iar pentru asta oferim pachete de anunţuri gratuite centrelor de adopţie din toată ţara", a apreciat, într-un comunicat, Paul Neagoe, Business Manager OLX România.

În legătură cu numărul de anunţuri lunare referitoare la comerţul cu animale de casă, Paul Neagoe a precizat: "În mod normal, pe OLX erau în medie 17.000 de anunţuri noi adăugate lunar, dacă ne raportăm la perioada ianuarie-iulie 2019. După ce am introdus reguli mai stricte de moderare, am ajuns la o medie de 12.000 de anunţuri noi adăugate lunar, cu 7.000 mai puţine în fiecare luna. Pe lângă asta, am limitat numărul de anunţuri gratuite de la 100 la 1, astfel încât orice persoană fizică din România care îşi doreşte să vândă sau să ofere spre adopţie un câine sau o pisica să o facă în continuare gratuit, iar comercianţii, pe de altă parte, să fie condiţionaţi să vândă mai responsabil".

Conform acestuia, una din şase persoane care publică un anunţ pe OLX, o face pentru a da spre adopţie un animal de companie, adică bifează anunţul cu "gratuit" în loc de preţ.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici