DNA: Directorul din Ministerul Transporturilor Claudiu Dumitrescu a intervenit la MT şi Ministerul Finanţelor Publice pentru Ganea şi Comana

Claudiu Dumitrescu, director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, urmărit penal pentru corupţie, a intervenit la ministerele Transporturilor şi Finanţelor pentru urgentarea circuitului documentelor şi obţinerea avizelor în favoarea oamenilor de afaceri Iorgu Ganea şi Costel Comana.

940 afișări
Imaginea articolului DNA: Directorul din Ministerul Transporturilor Claudiu Dumitrescu a intervenit la MT şi Ministerul Finanţelor Publice pentru Ganea şi Comana

DNA: Directorul din Ministerul Transporturilor Claudiu Dumitrescu a intervenit la MT şi Ministerul Finanţelor Publice pentru Ganea şi Comana (Imagine: Shutterstock)

Potrivit procurorilor DNA, Claudiu Dumitrescu a intervenit la ministerele de Transporturi şi de Finanţe pentru urgentarea circuitului documentelor de resort şi obţinerea avizelor de legalitate aferente, monitorizând permanent fluxul documentelor normative şi informându-i constant pe oamenii de afaceri Iorgu Ganea şi Costel Comana, pentru ca aceştia să poată face ”intervenţii clientelare” în cele două ministere.

Procurorii notează în documentul prin care au cerut arestarea preventivă a Estrellei Ştefănescu, şefa Serviciului Urmărire Transporturi din CFR, că Dumitrescu ”se află în cercul relaţional de sprijin al lui Iorgu Ganea şi Costel Comana încă din anul 2009, context în care a susţinut şi promovat interesele oamenilor de afaceri braşoveni în domeniul feroviar”.

Conform anchetatorilor, în perioada decembrie 2011 - ianuarie 2012, prin intermediul lui Dumitrescu (reprezentant al Ministerului Transporturilor în cadrul SNTFC ”CFR Călători” SA), oamenii de afaceri Comana şi Ganea au acţionat constant în comisiile specializate din Ministerul Transporturilor pentru menţinerea modului de calcul al subvenţiei prevăzute în contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători aferente perioadei 2012 - 2015.

Totodată, Dumitrescu a pus la dispoziţie prin sistem electronic (e-mail) variantele de contract aflate în dezbatere la Ministerul Transporturilor, datele aferente fiind ulterior utilizate de omul de afaceri Costel Comana pentru promovarea şi susţinerea intereselor sale în discuţiile purtate ulterior la ministerul de resort, dar şi pentru expertizarea contractelor de servicii publice încheiate de alţi operatori feroviari privaţi, mai notează procurorii.

La negocierea pachetelor sociale, respectiv a subvenţiei de stat pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar pentru anul 2013 (negocieri derulate între reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi operatorii de transport feroviar de călători, în perioada 08-11 octombrie 2012 şi ulterior până la 19 decembrie 2012), Comana şi Ganea au acţionat pentru obţinerea unor sume cât mai mari de la bugetul de stat, reprezentând subvenţii pentru transportul social de călători pe anul 2013.

”În acest scop, cei în cauză au vizat influenţarea actului decizional la nivelul Ministerului Transporturilor în sensul creşterii cuantumului subvenţiei alocate pe tren/kilometru (n.n. - unitate de măsură în funcţie de care se calculează cota de subvenţie aferentă unui operator feroviar) şi, respectiv, a alocării bugetare aferente - beneficiind în acest scop de sprijin din partea lui Dumitrescu”, mai spun procurorii DNA în motivarea cererii de arestare a Estrellei Ştefănescu, şefa Serviciului Urmărire Transporturi din CFR.

Conform anchetatorilor, în perioada 28 septembrie 2012 - 19 decembrie 2012, Dumitrescu le-ar fi divulgat sistematic celor doi oameni de afaceri date şi informaţii nedestinate publicităţii cu privire la strategia vizată pe linia obţinerii subvenţiei pentru transportul feroviar de călători de principalul concurent al firmei Regiotrans - operatorul naţional de călători SNTFC ”CFR Călători” SA Bucureşti. Astfel, în 28 septembrie 2012 Dumitrescu i-a informat pe cei doi despre intenţia SNTFC ”CFR Călători” SA de a creşte cu aproximativ trei milioane numărul de kilometri pe care intenţionează să-i opereze în cadrul pachetului minim social pentru anul 2013, aspect care ar fi determinat diminuarea coeficientului tren/kilometru calculat pentru ceilalţi operatori feroviari privaţi, inclusiv Regiotrans.

Drept urmare, notează procurorii, Comana şi Ganea, de comun acord cu Dumitrescu, au stabilit menţinerea valorii subvenţiei la nivelul anului 2012, măsură care în contextul adoptării unui buget de austeritate le-a păstrat acestora ţinta de profit.

”Similar, în perioada 16 octombrie - 19 decembrie 2012, Claudiu Octavian Dumitrescu a acţionat la nivelul Ministerului Transporturilor şi Ministerul Finanţelor Publice pentru urgentarea circuitului documentelor de resort şi obţinerea avizelor de legalitate aferente, context în care a monitorizat permanent fluxul documentelor normative, informându-i constant pe Ganea şi Comana despre situaţia în cauză, pentru ca aceştia să poată efectua intervenţii clientelare la nivelul celor două ministere”, se mai arată în documentul citat.

Pe de altă parte, arată anchetatorii, Dumitrescu îi ţinea la curent pe Ganea şi Comana despre evoluţia discuţiilor din cadrul grupului de lucru din Ministerul Transporturilor, care evalua anual nivelul posibil al subvenţiei feroviare care poate fi acordat în consonanţă cu proiecţia bugetară aferentă anului 2013.

Astfel, s-a stabilit de principiu ca valoarea tarifară medie pentru subvenţia acordată firmei Regiotrans Braşov să fie de 19 lei, cu un indicator tren/km de 9.091.437,4 km, ceea ce echivalează cu o reducere de circa 15% a subvenţiei în anul 2012.

În acest context, Dumitrescu i-a solicitat lui Ganea să facă o nouă simulare de calcul la nivelul Regiotrans, pe categorii de trenuri şi indicatori tren/km şi călători/km şi să efectueze corecţiile necesare astfel încât indicatorii pe care îi va prezenta să se situeze la o valoare cât mai apropiată de cea a indicatorului tren/km propus de Ministerul Transporturilor pentru a permite alocarea unui nivel cât mai mare de subvenţie.

Totodată, se arată în document, Dumitrescu i-a comunicat lui Ganea că, la presiunile Ministerului Finanţelor Publice, Ministerul Transporturilor intenţionează să includă în contractele care vor fi încheiate cu operatorii privaţi şi indicatorul de performanţă ”călători/km” (un număr minim de călători transportaţi de un operator privat într-o unitate de timp şi pe un anumit traseu pentru a i se acorda subvenţia stabilită), acesta urmând să se constituie în bază de calcul, alături de indicatorul de performanţă ”tren/kilometru”, în ponderi de câte 50% (suma alocată pe baza indicatorului ”călători/kilometru” urmând să fie defalcată pe trenuri inter-regionale -20% şi trenuri regionale - 80%).

În 4 ianuarie 2013, oamenii de afaceri Iorgu Ganea şi Costel Comana i-au cerut lui Dumitrescu să intervină din nou pentru a încerca să modifice propunerile Ministerului Transporturilor astfel încât şi componenta de subvenţie alocată pe baza criteriului ”tren/kilometru” să fie defalcată tot pe tipuri de trenuri (20% – trenuri inter-regionale şi 80% trenuri regionale), similar cu distribuirea pentru indicatorul ”călători/kilometru”.

”Prin acest demers, Ganea şi Comana vizează, prin dezavantajarea principalului concurent SNTFC «CFR Călători» SA Bucureşti (ce operează în principal trenuri «inter – regionale»), obţinerea unei subvenţii echivalente de cca. 24 lei «tren/kilometru» (cu 5 lei mai mult decât varianta propusă de Ministerul Transporturilor), rezultată din faptul că societatea Regiotrans operează în majoritate trenuri regionale”, se mai arată în actele anchetatorilor.

Estrella Ştefănescu, şefa Serviciului Urmărire Transporturi din CFR, şi omul de afaceri Iorgu Ganea, reprezentant al SC Regiotrans, au fost arestaţi preventiv, vineri, de Tribunalul Bucureşti, în dosarul privind favorizarea la licitaţii a unor firme de transportul feroviar, între care şi Regiotrans.

Estrella Ştefănescu este acuzată de acordarea de subvenţii cu încălcarea legii sau neurmărirea conform legii a respectării destinaţiei subvenţiilor, permiterea accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru altul (două acte elemente materiale) şi luare de mită în formă continuată (nouă acte materiale), iar Iorgu Ganea de două infracţiuni de dare de mită, dintre care una în formă continuată (nouă acte materiale), folosirea în mod direct şi indirect de informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru sine sau pentru altul şi utilizarea subvenţiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate.

De asemenea, sunt urmăriţi penal Claudiu Octavian Dumitrescu, director al Direcţiei Feroviare din cadrul Direcţiei Generale Transport şi Infrastructură - Ministerul Transporturilor, pentru luare de mită şi trafic de influenţă, şi Costache Nicolau, director general al Regionalei Căi Ferate Braşov, pentru permiterea accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru altul (două acte materiale) şi luare de mită în formă continuată (trei acte materiale).

În acelaşi caz se fac acte de urmărire penală şi faţă de SC Regiotrans SRL Braşov, pentru utilizarea subvenţiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate, Florin Hădărean directorul societăţii, pentru complicitate la dare de mită, şi Gheorghe Valentin Ciapraz, pentru complicitate la dare de mită.

Procurorii au făcut miercuri percheziţii la Ministerul Transporturilor, Compania Naţională CFR, Regionala CFR din Braşov şi mai multe firme.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici