Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, la Interviurile lui Cristoiu: Ordinul comun privind începerea şcolii creează o situaţie de discriminare

Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, spune la Interviurile lui Cristoiu care sunt principalele obiecţii ale organizaţiei faţă de Ordinul comun al ministerelor Educaţiei şi Sănătăţii privind regulile la începerea noului an şcolar.

493 afișări
Imaginea articolului Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, la Interviurile lui Cristoiu: Ordinul comun privind începerea şcolii creează o situaţie de discriminare

Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, la Interviurile lui Cristoiu: Ordinul comun privind începerea şcolii creează o situaţie de discriminare

Iulian Cristache afirmă că ordinul este discriminatoriu şi deschide calea obligativităţii vaccinării anti-COVID a elevilor deoarece la apariţia unui caz pozitiv într-o clasă pot reveni la şcoală, după 8 zile, în format fizic, doar elevii vaccinaţi, prezenţa celorlalţi fiind condiţionată de prezentarea unui test negativ.

De asemenea, Iulian Cristache reclamă lipsa de comunicare cu Ministerul Educaţiei în cazul acestui ordin comun, spunând că niciun partener social- părinţi, elevi, sindicate- nu a fost consultat înainte de emiterea lui.

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi mai spune că pandemia a favorizat industria meditaţiilor, susţinând că de vină sunt profesorii care nu respectă prevederile Codului Etic ce interzic cadrelor didactice să mediteze elevii de la clasă.

Prezentăm principale declaraţii ale preşedintelui Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţilor, Iulian Cristache, sâmbătă, la Interviurile lui Cristoiu, de la Aleph News:

Despre Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi

Iulian Cristache: În raport cu conducerea şcolii, asociaţiile de părinţi au în primul rând legitimitate, având putere juridică. Una este când vorbeşti cu o entitate care nu are putere juridică şi alte este când vorbeşti cu o entitate care are personalitate juridică. În al doilea rând,  din punct de vedere financiar, are cadrul legal să vină în sprijinul unităţii de învăţământ. Deci, dacă vrea să acceseze un proiect european care să vină în sprijinul unităţii de învăţământ, prin intermediul asociaţiei cu personalitate juridică se poate accesa un proiect. Nu şcoala, o asociaţie de părinţi care să vină în sprijinul unităţii de învăţământ. Pe de altă parte, are şi cadrul legal să strângă bani din sponsorizări. Sigur că şi în acest moment consiliile reprezentative ale părinţilor pot strânge bani, dar prin contabilitatea şcolii.

Iulian Cristache: Avem filiale în 35 de judeţe. Avem alături de noi inclusiv Asociaţia părinţilor maghiari care sunt în număr de 120 de membri. Este diferită ca organizaţie, dar au intrat sub umbrela federaţiei. Avem aproape doi ani de când sunt sub tutela federaţiei şi colaborăm foarte bine. Sunt cetăţeni ai acestei ţări.

Despre Ordinul comun Ministerul Educaţiei - Ministerul Sănătăţii privind începerea şcolii

Iulian Cristache: Aici este o mare nemulţumire şi la nivelul nostru. Din păcate, la acest ordin nu am fost consultaţi, nu numai noi. Nu au fost consultaţi nici elevii, nici sindicatele. Deci niciun partener social nu a fost consultat. Noi am aflat de acest ordin, ştiam că se lucrează în laboratoarele celor două ministere, dar nu au vrut să ni-l dea nici măcar cu 24-48 de ore înainte. Anul trecut am fost consultaţi şi noi, şi elevii, şi sindicatele. Am avut un schimb de mesaje cu dl. ministru, i-am spus nu cred că este corect cum procedaţi pentru că s-ar putea să fie lucruri în ordinul comun care să nu convină părinţilor şi s-ar putea să ne îndreptăm împotriva dvs, ceea ce este şi logic. Noi înţelegem că acest ordin are un caracter specific şi tehnic, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să pleci urechea şi să nu iei în seamă. Eu am o vorbă şi spun că şi de la un prost ai ce să înveţi.

Iulian Cristache: Deşi e un ministru căruia îi place să comunice foarte mult, colaborez foarte mult cu el pe alte domenii, dar aici, de data asta, la ordinul comun, nu a vrut să fim băgaţi în seamă. Efectiv nu a vrut, pentru că eu i-am dat semnale. Acest sistem hibrid este hulit. (...) Noi ne-am fi dorit ca acele familii care au membrii cu comorbidităţi să poată opta pentru propriul copil să înveţe în sistemul online. Ceea ce e absolut normal.(...) eu înţeleg temerea ministerului că nu şi-ar fi dorit un asemenea sistem hibrid.

Iulian Cristache: Sunt două paliere aici. Se creează o situaţie de discriminare. Copiii peste 12 ani, care sunt vaccinaţi, se pot întoarce fără să fie testaţi, ceilalţi care nu sunt vaccinaţi sunt obligaţi să fie testaţi. Şi am pus şi  noi întrebarea dacă cel care este vaccinat transmite şi primeşte virusul, de ce creaţi această situaţie de discriminare? Pentru că trebuie să-l puneţi şi el în aceeaşi situaţie. Deci se creează un canal de constrângere astfel încât să oblige copiii peste vârsta de 12 ani să se vacineze.

Iulian Cristache: Nu este normal să creezi acest cadru de discriminare. Ori îi laşi pe toţi copiii până la 14 zile acasă şi după 14 zile se întorc toţi la şcoală ori, dacă nu, toţi copiii să fie testaţi. După 8 zile, vor veni la şcoală numai o parte din ei pentru că familiile sunt reticente când vine vorba de testare, lucru pe care nci eu nu-l înţeleg. Dacă vrem să facem şcoală la modul real, adica să stăm mai mult faţă în faţă decât în online, trebuie să înţelegem că e nevoie să ne testăm. Este adevărat că încă nu au apărut nişte teste non invazive avizate. Pe de altă parte, eu cred că noi nu realizăm ce înseamnă o testare la nivelul unei unităţi de învăţământ. Dacă te apuci să testezi 800 de copii, un test rapid înseamnă 5-10-15 minute. În primul rând nu ai personal şi nici timp. Începi cu ei dimineaţa şi probabil că termini a doua zi. Ca să nu mai spun că trebuie să ai logistica necesară să faci 800 de teste într-un anumit interval.

Iulian Cristache: Principala obiecţie este că în momentul în care se trece în online, şcoala nu mai are obligativitatea să predea în online. Adică şcoala nu se mai obligă faţă de copil să deschidă calculatorul şi camerele din clasă. Poate să îi predea alternativ. Adică  profesorul să ia telefonul, să facă poza cu lecţia şi să spună: tu, Cristache Iulian, pune mâna şi învaţă. Devii autodidact. Este o bătaie de joc din acest punct de vedere. Până acum ne văitam de învăţământul online. Într-un an şi jumătate s-au cheltuit sute de milioane pe procurarea unui număr mare de tablete, cred că aproape 500 mii. S-au făcut cheltuieli pentru infrastructură şi logistică la nivelul unităţilor de învăţământ, unde nu existau echipamente, camere web, reţea, s-au făcut întâlniri cu operatorii de telefonie mobilă să aducă reţeaua inclusiv la Cuca Măcăii şi aşa mai departe.Şi acum tu vii şi spui în acest ordin comun: nu creăm obligativitatea.

Iulian Cristache: Şi atenţie, nici în ordinul comun vechi, copiii nu aveau obligativitatea să deschidă camera web. Ceea ce este incredibil. Nu poţi să evaluezi un copil cu camera închisă. Nu este corect. Profesorii nu au vină, dar ministerul are. Prezenţa era obligatorie, dar cu camera închisă. Ştiţi ce înseamnă prezenţă? La ora 8 ai intrat la prima oră, eşti prezent? Da. La revedere. În momentul în care se făcea evaluarea, copiii aveau grupuri de lucru pe whatsapp şi dădeau rezolvările în 3 secunde.

Despre plusuri şi minusuri în învăţământul online

Iulian Cristache: Ei trebuiau să pregătească nişte conţinuturi care să poată fi adaptate pentru învăţământul online. Din păcate, în această perioadă de un an şi jumătate, din acest punct de vedere, ministerul nu a mişcat nici măcar un milimetru. Ceea ce este inadmisibil. A lăsat la latitudinea profesorilor, unii sunt capabili, unii nu să se adapteze acestor lecţii în online. Ceea ce nu este uşor. Nu ai calificarea necesară.

Iulian Cristache: Învăţământul online trebuie dezvoltat pe anumite discipline. Sunt discipline în cazul cărora, într-adevăr, nu poţi să faci online. Vorbim de sport, chimie, fizică, unde trebuie să mergi într-un laborator să faci experimente. (...) În unele cazuri, online-ul a mers mult mai bine pentru că sunt părinţii care au stat în spatele copiilor. Familiile s-au implicat mult mai mult faţă de ce se întâmpla înainte şi industria meditaţiilor s-a triplat.

Despre industria meditaţiilor

Iulian Cristache: Pandemia a favorizat industria meditaţiilor şi nu am nimic împotriva acestor meditaţii atâta timp cât urmăreşti un cadru legal şi respecţi un cod de etică. Codul de etică spune că nu ai voie să faci meditaţii cu profesorul de la clasă. Din păcate este călcat în picioare de către toţi profesorii. Pot înţelege încălcarea Codului de etică în sensul în care un elev la clasă face performanţă cu profesorul de acolo şi  există continuitate. Dar majoritatea  copiilor sunt constrânşi să facă meditaţii pentru că primesc note mici la clasă. Şi părinţii sunt speriaţi, se duc la profesori, întreabă ce se întâmplă şi spune staţi liniştiti, nu e nicio problemă, se poate rezolva...

Iulian Cristache: Bun, profesorul te constrânge, dar tu ca părinte nu-l duci acolo şi te duci şi vezi care e cauza. Când tu plăteşti meditaţiile propriului copil, îţi plăteşti nota de la clasă. Mi-a greu să cred că sunt mulţi profesori care pot evalua corect la clasă un copil care nu ştie lecţia în momentul ăla şi e un număr mare de copii care au diferenţe foarte mari între nota de la clasă şi notele de la evaluarea naţională şi de la Bacalaureat. De ce? Pentru că  vorbim despre aceste meditaţii cu aceşti profesori.

Iulian Cristache: Avem sancţiuni clare în Codul de etică şi Legea Educaţiei Naţionale, dar care sancţiuni nu se aplică niciodată. Profesorii încearcă să se albească între ei. Adică dacă cineva a încălcat legea sau codul se face o comisie, exact ca în politică,  şi se constată că, de fapt nu a greşit atât de mult cât ar fi trebuit. Până nu avem nişte sancţiuni clare la nivelul sistemului educaţional şi să ştiţi că treaba ar trebui şi la nivelul socităţii. În momentul în care ai greşit, trebuie să fii amendat. Când ştii că ai încălcat Codul de etică, când ştii că ai incălcat nu ştiu ce legi, atunci trebuie să plăteşti. Când ştii că trebuie să plăteşti nu o mai încalci a doua oară.

Iulian Cristache: Atâta timp cât nu atragi studenţi care termină facultăţi de top şi nu-i plăteşti să vină să predea chimie, fizică, biologie, matematică, nu o să mai avem. O să iasă la pensie profesorii din vechile generaţii şi nu o să mai aibă cine să predea aceste discipline. Dacă matematica mai reprezintă încă un pol de interes, fizica, chimia o să le aruncăm la gunoi şi nu o să mai aibă cine să le predea. Sau probabil o să le predea profesori care sunt licenţiaţi, care vor face probabil nişte module şi care se consideră că sunt profesori pentru disciplinele respective, ceea nu este absolut deloc în regulă. Avem nevoie ca statul să vină cu nişte politici publice ca să încurajeze resursa umană. Trebuie să înţelegem că acest sistem nu e o resursă sau o alternativă pentru cei care vin pentru vouchere, un anumit statut sau pentru orice altceva.

Ce ar trebui să facă un ministru al Educaţiei

Iulian Cristache: În primul rând trebuie să aibă curaj  să ceară partidului o finanţare corespunzătoare. În momentul în care cere asta nu mai este nominalizat ministru. Se bat cap în cap. Nu ai cum să ceri 6% pentru că nu te mai pune ministru. Asta e cea mai mare problemă. Pe de altă parte, o altă problemă este că trebuie să avem, la modul real, un învăţământ centrat pe elev şi nu pe profesor. Tot respectul pentru aceşti profesori. Sunt nişte reguli care nu se respectă plecând de la conţinuturi, de la norme (...) Planul cadru înseamnă orarul pe care îl are un copil. Şi el se face în favoarea profesorului astfel încât să nu se piardă nişte norme, ceea ce nu este normal.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici