Leşurile animalelor de pe epava scufundată din Portul Midia îngreunează eforturile scafandrilor. „Mirosul e insuportabil”

  • Epava cu oi moarte din Portul Midia ar putea fi adusă în poziţie verticală în circa 48 de ore
  • Anunţul a fost făcut de reprezentantul firmei care se ocupă de ranfluare
  • Scafandrii care scot apa din nava scufundată suportă cu greu mirosul leşurilor, chiar şi cu măşti cu filtru de carbo
3802 afișări

 

Deşi termenul de 35 de zile din contractul semnat între Administraţia Porturilor Maritime şi societatea care se ocupă de ranfluarea epavei cu oi moarte de la Midia a expirat, lucrările continuă şi vor fi prelungite din cauza zilelor cu vreme rea în care nu s-a putut lucra.

„În contract sunt prevăzute clar condiţiile meteo în care se consideră că nu se poate lucra şi se referă fie la viteza vântului, fie la temperatură, fie la precipitaţii. Mai sunt întrebări legate de termenii contractului. Este atribuţiunea departamentelor comerciale de a discuta, pentru că sunt evidenţiate clar zilele în care nu s-a putut lucra din cauza vremii sau a manevrelor din port. Se va prelungi termenul. Evident, nu e numai vremea de luat în calcul. Atâta vreme cât nava asta, la începutul acţiunii au fost prezentate nişte documente, iar în teren s-a văzut că planurile difereau foarte mult de realitate, e clar că a fost îngreunată mult mai mult şi durata a trebuit să fie extinsă, pentru că au fost luate măsuri suplimentare, lucrări suplimentare. Nu trage nimeni de timp, asta e evident. S-a lucrat chiar şi noaptea”, a declarat pentru MEDIAFAX Alin Vintilă, reprezentantul firmei care se ocupă de ranfluarea navei.

După lucrările din ultimele săptămâni, nava a ajuns la 15 grade faţă de verticală, însă totul s-a blocat după ce a fost descoperită o gaură în bord.

„După ridicările care s-au desfăşurat duminică, chiar şi ieri (luni – n.r.), nava a ajuns undeva la 15 grade faţă de vertical. A fost o problemă şi a fost un mare pas înainte când s-a găsit acea gaură în bordaj, de care nu se ştia, pentru că nu apărea în plan. Asta cred că oferă răspunsuri suplimentare pentru întreabarea de ce s-a scufundat nava, pe lângă încărcătura dispusă pe ultima punte, circa 180 de tone, mai era şi această gaură în bordaj. Acum gaura a fost etanşată atât de bine cât s-a putut, s-a scos apa şi au încercat să ridice această deschidere cât mai mult deasupra apei”, a adăugat Alin Vintilă.

După şedinţa susţinută marţi dimineaţă, cei care se ocupă de scoaterea epavei au aproximat că nava va ajunge în plutire în următoarele 48 de ore, urmând ca apoi să înceapă manevrele de aducere a epavei la cheu.

„Acum vremea ne ajută. Estimarea de azi de dimineaţă (marţi – n.r.) este de 48 de ore până când nava intră în plutire. După ce intră în plutire, urmează o altă etapă pentru că nava nu va fi adusă complet la verticală, pentru că animalele sunt comasate într-un singur bord. Şi chiar dacă ajunge în plutire, ea trebuie stabilizată şi se va monta un flotor pe bordul răsturnat. Flotorul constă într-o barjă. Ea e deja aici, în dana 10. Nu ştiu să spun acum cât va mai dura. Oricum se lucrează la foc automat”, a mai spus Vintilă.

Acesta a mai explicat pentru MEDIAFAX că scafandrii s-au obişnuit deja cu mirosurile puternice emanate de cadavrele oilor în putrefacţie, deşi poartă măşti cu filtru de carbon.

„Scafandrii sunt în prima linie al acestui front. Cu toate măştile pe care le au, mirosul e insuportabil, dar s-au obişnuit. Trag tare să termine cât mai repede. S-au săturat. Oamenii sunt dotaţi. Au măşti cu filtru de carbon. Eu cred că până acum s-au obişnuit”, a mai declarat Alin Vintilă.

În ciuda acestui fapt, Vintilă afirmă că încă nu există probleme de mediu sau pericol al unor infestări şi că autorităţile sunt pregătite în cazul în care temperatura va creşte.

„E greu de estimat ce se va întâmpla cu cadavrele animalelor la temperaturi mai ridicate. Ştiu că cei de la ISU Dobrogea au ambarcaţiune care măsoară calitatea aerului, dacă în aer sunt mirosuri sau agenţi patogeni, se iau probe de apă de către cei de la ABADL. Specialiştii ştiu ce au de făcut şi vor lua măsurile care se impun în caz că apare vreo problemă”, a mai adăugat Alin Vintilă.

Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, s-a răsturnat în Portul Midia pe 24 noiembrie 2019, având la bord aproximativ 14.000 de oi. Autorităţile au reuşit să salveze doar 254 de animale. Pentru că nu avea dotarea necesară, Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a semnat un contract de aproximativ 4 milioane de euro cu o societate românescă pentru a scoate epava din Portul Midia.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici