Nava Flaminia, distrusă parţial într-un incendiu, a acostat în Portul Constanţa

Nava Flaminia, distrusă parţial în urma unui incendiu anul trecut, a acostat, vineri după-amiază, în portul Constanţa, urmând ca de sâmbătă să înceapă procedura de curăţare a containerelor de la bord, iar apoi să intre în reparaţii, prefectul susţinând că nu există pericol pentru populaţie.

522 afișări
Imaginea articolului Nava Flaminia, distrusă parţial într-un incendiu, a acostat în Portul Constanţa

Nava Flaminia (Imagine: Cristi Cimpoes/Mediafax Foto)

Prefectul judeţului Constanţa, Eugen Bola, a declarat, vineri, că mai întâi urmează să fie asigurată zona pentru ca să nu cadă nimic din acele containere pe ţărm.

"O echipă va lucra şi mâine (n.r. - sâmbătă) şi luni şi marţi la pregătirea danelor pentru activităţile de descărcare. Este vorba de o geomembrană de la navă la ţărm, imaginaţi-vă o faţă de masă pe care o tragi după jumătate de masă şi o pui pe spătarul scaunului, scaunul fiind mai jos decât masa. Punem geomembrana deoarece atunci când luăm un container de pe navă şi îl aducem în cuva pe care o avem pentru spălarea containerelor să nu cadă ceva din acel container. Containerele nu mai sunt încărcate, sunt sparte, contorsionate şi ceea ce aduce un plus de dificultate unele dintre ele sunt sudate de la peste o mie de grade, s-a produs această temperatură în urma deflagraţiei şi a incendiului care a cuprins nava", a afirmat prefectul Eugen Bola.

El a menţionat că nava Flaminia nu reprezintă pericol pentru populaţie.

"Au fost prelevate mai multe probe de la bordul navei. Am solicitat aceste analize pentru a putea să preîntâmpinăm orice risc pentru lucrătorii care vor intra în aceste magazii, şi nu pentru populaţie, nava nu a reprezentat niciodată un pericol pentru populaţie, şi nici pentru mediu", a mai spus prefectul judeţului Constanţa.

El a precizat că operaţiunea de curăţare a containerelor respective ar putea dura aproximativ 20 de zile, după care nava Flaminia va merge în Şantierul Naval Deawoo Mangalia pentru reparaţii.

Eugen Bola a precizat că în momentul izbucnirii incendiului nava Flaminia transporta 2.875 de containere cu mărfuri generale, iar dintre acestea 149 erau încărcate cu substanţe chimice.

De asemenea, prefectul a mai menţionat că înainte de a veni spre Constanţa de la bordul navei Flaminia au fost preluate aproximativ 30 de mii de tone de apă contaminată de către danezi.

Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, s-a aflat în rada Portului Constanţa, la aproximativ opt mile marine de intrarea în port, de la sfârşitul lunii martie şi aşteptă aprobări de la autorităţile române pentru a fi decontaminată de deşeuri periculoase şi reparată la Şantierul Maval Daewoo din Mangalia, după ce a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012.

"Gândul" a relatat că între cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, în luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, către Antwerp, Belgia, în jur de 150 conţineau substanţe chimice clasificate ca deşeuri periculoase. În incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate parţial aproximativ 120 de containere cu astfel de substanţe, declara prefectul de Constanţa, Eugen Bola, pentru "Gândul".

Acum, la bordul navei se află practic un amestec mâlos, denumit şlam, care a rezultat din amestecul resturilor de zeci de substanţe chimice din containere cu apa de mare folosită la stingerea incendiului şi cu agenţii de stingere. Decontaminarea principală a avut loc în Germania şi apoi în Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide şi apă de mare.

"Ce nu s-a putut extrage a rămas pe fundul containerelor şi al navei, un fel de mâl, de nămol. Nemţii ne-au trimis lista cu substanţele care se găsesc acolo, buletinele de analiză, noi le-am comparat cu analizele noastre”, a explicat prefectul Bola.

Mai multe instituţii şi laboratoare specializate din România au prelevat probe de la bordul navei MSC Flaminia, a mai explicat prefectul Constanţei. Este vorba despre laboratorul Rompetrol Quality, experţii de la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN) şi de la Centrala Nucleară de la Cernavodă, precum şi despre un laborator din Ungaria, contractat de şantierul naval Daewoo Mangalia, unde urmează să fie reparată nava.

În plus, INSEMEX Petroşani, institut care verifică pericolul de explozie a gazelor acumulate în mine şi face studii de securitate minieră, a stabilit că la bordul MSC Flaminia nu există risc de explozie, în condiţii normale de temperatură şi de exploatare.

"Nu sunt probleme de mediu, iar probabilitatea producerii unui eveniment nedorit atât din punct de vedere al mediului, cât şi al sănătăţii oamenilor este foarte redus", este concluzia la care s-a ajuns, conform prefectului de Constanţa.

Odată ancorată în dana Umex din Portul Constanţa, decontaminarea MSC Flaminia va fi dusă la bun sfârşit de o asociere de trei firme specializate în domeniu: Uni-Recycling din Bucureşti, Setcar SA din Brăila şi Glar Construct din Ploieşti. Firmele sunt cunoscute în domeniul operaţiunilor de curăţare, reciclare şi distrugere de deşeuri periculoase sau nepericuloase, ele lucrând printre alţii şi cu OMV Petrom. Firmele au fost contractate de armator, în colaborare cu şantierul Daewoo Mangalia, fără să implice statul român.

Construită în 2001 de uzinele coreene Daewoo, MSC Flaminia este operată de armatorul elveţian MSC Mediterranean Shipping Company, în numele operatorului german NSB NIEDERELBE SCHIFFAHRTSGES.

Presa a relatat, în ultima perioadă, că apele uzate rămase pe nava Flaminia în urma stingerii incendiului vor fi transportate la o firmă din Prahova, unde ar urma să fie epurate.

Autorităţile din Prahova spun însă că nu vor fi de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia să fie aduse la Ploieşti pentru a fi epurate şi au solicitat autorităţilor puncte de vedere oficiale privind parcursul acestor deşeuri pe teritoriul României.

Preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Mircea Cosma, a anunţat, vineri, că autorităţile din Prahova nu sunt de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia să fie epurate la Ploieşti şi că nici nu au fost informate oficial despre o astfel de intenţie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici