RATB şi Metrorex ameninţă cu greva. Ar putea fi disponibilizaţi 4.500 de angajaţi RATB. Sindicalişti Metrorex: Să lucreze Oprescu şi Ponta la metrou

Sindicaliştii de la metrou vor declanşa conflictul de muncă, ce poate merge până la grevă generală, dacă Metrorex va trece în subordinea Primăriei Capitalei fără asigurarea fondurilor necesare, a declarat, marţi, liderul Uniunii Sindicatelor Libere Metrou, Ion Rădoi. Preşedintele executiv al Sindicatului RATB, Vasile Petrariu, a acuzat Primăria Capitalei de "acţiuni iresponsabile" şi a ameninţat cu declanşarea unor acţiuni de protest în cazul în care municipalitatea va dispune disponibilizarea a 4.500 de angajaţi.

4180 afișări
Imaginea articolului RATB şi Metrorex ameninţă cu greva. Ar putea fi disponibilizaţi 4.500 de angajaţi RATB. Sindicalişti Metrorex: Să lucreze Oprescu şi Ponta la metrou

Posibilă grevă la metrou, dacă Metrorex trece la Primărie fără fonduri. SIndicalişti: Oprescu şi Ponta să lucreze ei la metrou (Imagine: Andrei Pungovschi/Mediafax Foto)

Liderul sindical RATB a declarat că 4.500 dintre cei 15.000 de angajaţi ai Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) ar urma să fie disponibilizaţi, potrivit unor oficiali din Primăria Capitalei, lucru care ar duce la imposibilitatea funcţionării regiei.

"Noi vom reacţiona, în  mod prompt, vom recurge la toate mijloacele de luptă sindicală, până la declanşarea grevei", a spus Petrariu.

Preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM), Ion Rădoi, a precizat că sindicaliştii de la metrou vor susţine protestele colegilor din RATB prin declanşarea unei greve de solidaritate, care nu poate dura mai mult de o zi.

Ion Rădoi a precizat că disponibilizările de la RATB ar putea avea legătură cu transferul Metrorex la Primăria Capitalei, respectiv cu faptul că municipalitatea "ar încerca să facă loc angajaţilor de la metrou prin disponibilizările de la RATB".

Reprezentanţii sindicatului RATB au mai spus că municipalitatea intenţionează să transforme regia de transport public în societatea comercială şi au solicitat ca în acest caz să fie consultaţi, pentru a avea garanţii că locurile de muncă nu vor fi puse în pericol.

Sindicaliştii RATB sunt nemulţumiţi de finanţarea regiei, spuncând că subvenţiile pe care le primeşte de la buget, pe lângă faptul că sunt reduse, nu vin la timp, ceea ce duce la existenţa unor probleme cu baza materială şi parcul auto.

"Avem multe mijloace de transport trase pe dreapta pentru că nu avem fonduri pentru a le pune în trafic", a spus Petrariu.

El a adăugat că nici măcar pentru asigurarea unor condiţii de muncă normale nu sunt suficiente fonduri, precizând că la capăt de linie şoferilor nu li se poate asigura nici măcar apă sau toalete.

Vasile Petrariu a mai declarat că există un plan de investiţii pentru anul 2012, însă până în prezent nu s-a primit niciun leu.

"Cerem primarului Sorin Oprescu o întrevedere, iar dacă acest lucru nu va fi posibil, vom reacţiona. Propunem înfiinţarea unei comisii socio-profesionale la nivelul Primăriei Muncipiului Bucureşti", a precizat Vasile Petrariu.

Sindicaliştii de la metrou ameninţă că intră în greva dacă Metrorex trece la PMB fără fonduri

Liderul sindical a spus că Metrorex nu a primit nicio precizare privind condiţiile în care ar urma să se facă transferarea de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei şi îi acuză pe premierul Victor Ponta şi pe primarul Sorin Oprescu de faptul că "acţionează în pripă", având în vedere că nu există nicio hotărâre de guvern şi niciun document scris despre cum ar urma să se facă acest transfer.

Sindicaliştii au mai spus că au solicitat de mai multe ori răspunsuri sau întrevederi cu reprezentanţii Primăriei Capitalei şi cu cei ai Guvernului, dar niciodată nu au primit vreun răspuns.

Ion Rădoi a precizat că atunci când se vorbeşte despre un transfer, acesta presupune inclusiv transferarea de personal cu respectarea Contractului colectiv de muncă, precum şi transfer de capital, însă niciunul dintre cei doi oficiali nu a făcut vreo referire la aceste aspecte.

"Se iau hotărâri în pripă. Spuneau că toate metrourile din marile capitale se află la primărie. Le amintesc însă că la Londra metroul beneficiază de o dublă subvenţie, de la municipalitate şi de la guvern, iar la Madrid subvenţia este chiar triplă, pentru că există şi un guvern local. Noi nu ne-am lămurit dacă există fondurile necesare pentru această trecere", a spus preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou.

Ion Rădoi a adăugat că pentru prima dată s-a afirmat că la metrou vor fi cinci operatori privaţi, atrăgând atenţia că acest lucru ar însemnat "un mare risc" şi că peste tot în lume metroul aparţine statului.

Sindicaliştii de la metrou spun că nu înţeleg necesitatea acestui transfer atât timp cât acest sistem funcţionează fără probleme de 33 de ani.

Rădoi a mai spus că directorii de la metrou au fost convocaţi la Guvern pentru a li se comunica transferul către Primărie, însă nu au fost lăsaţi să vorbească.

"Le mai amintim că 70 la sută din metrou este obiectiv strategic şi acesta este motivul pentru care s-a dispus să rămână în ordinea Guvernului. Cred că s-a uitat acest lucru. Noi aflăm doar că acest transfer trebuie făcut foarte repede, odată cu autoritatea metropolitană, care de doi ani există doar pe hârtie, fără a avea vreun ban", a mai declarat Rădoi.

Liderul sindical a adăugat că nu mai înţelege nici necesitatea unui manager privat, atât timp cât oricum se doreşte trecerea la Primărie.

Rădoi a anunţat că sindicaliştii de la metrou au decis să fuzioneze cu cei de la RATB, existând deja un acord în acest sens pentru înfiinţarea Federaţiei Sindicatelor Transporturi.

Preşedintele USLM a precizat că noua structură va avea aproximativ 50.000 de membri, atragând atenţia premierului şi primarului general că nu au luat în calcul acest aspect.

Totodată, sindicaliştii i-au invitat pe Oprescu şi Ponta să lucreze ei la metrou dacă angajaţilor nu le mai este garantat locul de muncă.

Premierul Victor Ponta declara, săptămâna trecută, că în cazul Metrorex, discuţia avută în Guvern cu primarul general privind preluarea metroului de către municipalitate a depăşit "zona de principiu", precizând că statul va asigura în continuare subvenţii şi derularea investiţiilor deja începute, precum noul tronson către Drumul Taberei.

Autoritatea Metropolitană de Transport va trece în subordinea Primăriei odată cu Metrorex, intenţia fiind de a se introduce un bilet unic pentru toate mijloacele de transport.

Regia locală de transport funcţionează deja în subordinea Primăriei Capitalei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici