Olimpiada Internaţională de Astronomie şi Astrofizică, organizată la Suceava, înregistrează un record de participare - peste 200 de elevi din 39 de ţări -, spune preşedintele manifestării, Chatief Kunjay, care a adăugat că la acest fapt a contribuit şi interesul tinerilor de a vedea România.

Imaginea articolului Record de participare la Olimpiada Internaţională de Astrofizică. Tinerii au fost atraşi de România

Record de participare la Olimpiada Internaţională de Astrofizică. Tinerii au fost atraşi de România (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Preşedintele Olimpiadei Internaţionale de Astronomie şi Astrofizică (OIAA), Chatief Kunjay, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, la Universitatea "Ştefan cel Mare" din Suceava, că cea de-a opta ediţie a olimpiadei înregistrează un record de participanţi - 44 de echipe şi peste 200 de elevi din 39 de ţări.

Kunjay a spus că principalul obiectiv al olimpiadei este dezvoltarea unei reţele de colaborare între astronomii lumii, respectiv specialiştii din acest domeniu, dar şi elevii care studiază astronomia.

El a subliniat că participanţii la olimpiadă sunt reprezentanţii cei mai buni ai ţărilor lor.

"În România se întâlnesc cei mai străluciţi 200 de elevi. În viitor, foarte mulţi dintre ei vor deveni cei mai străluciţi astronomi şi vor fi cei care vor dezvolta astronomia", a spus Kunjay.

Preşedintele Olimpiadei Internaţionale de Astronomie şi Astrofizică a mulţumit organizatorilor pentru eforturile depuse pentru buna desfăşurare a acestui eveniment.

El a spus că printre motivele pentru care se înregistrează un record de participanţi la această ediţie a olimpiadei se numără şi modul în care organizatorii au promovat evenimentul, dar şi interesul crescut al tinerilor de a veni în România.

Acesta a subliniat că România este o ţară "faimoasă", aflată în inima Europei, iar mulţi dintre participanţi au aflat despre povestea contelui Dracula, dar şi despre mănăstirile din România şi sunt interesaţi să le vadă şi să afle mai multe despre această zonă.

La rândul său, secretarul general al olimpiadei, cercetătorul Greg Stachowski, a apreciat efortul elevilor de liceu din unele ţări care nu studiază astronomia în curricula lor, arătând că aceştia sunt "cu atât mai deosebiţi" cu cât sunt "mai autodidacţi".

Stachowski a spus că esenţa acestei olimpiade o reprezintă întâlnirea persoanelor care au aceleaşi interese şi pasiuni, mai mult chiar decât competiţia în sine.

Reprezentantul Ministerului Educaţiei, inspectorul Sorin Trocaru, a spus că încă din anii 2004-2005, când România a participat pentru prima dată la o astfel de olimpiadă a existat o presiune continuă din partea elevilor de a se afirma la această competiţie, atrăgând după ei şi profesori care să-i ajute să atingă "înalta performanţă".

El a spus că sunt foarte multe ţări, printre care se numără şi România, unde astronomia nu e parte a curriculei şcolare, precizând că "astronomia nu e un simplu obiect de învăţământ, ci o disciplină prin care se face educaţie".

Trocaru a mai spus că pentru desfăşurarea acestei olimpiade în România, MEN a alocat aproximativ 200.000 de euro, fiind achiziţionate şi 38 de telescoape necesare probei observaţionale a competiţiei.

Rectorul Universităţii "Ştefan cel Mare" Suceava, Valentin Popa, a declarat că procesul de sosire şi cazare a participanţilor la olimpiadă se va încheia sâmbătă, iar în cursul serii va avea loc deschiderea oficială a evenimentului la Cetatea de Scaun a Sucevei, la care vor participa şi ministrul delegat pentru Învăţământ superior, Cercetare ştiinţifică şi Dezvoltare tehnologică, Mihnea Costoiu şi preşedintele Comisiei de Învăţământ din Senatul României, Ecaterina Andronescu.

Olimpiada cuprinde proba observaţională ce se va desfăşura în 4 august la Planetariul Suceava, proba teoretică prevăzută pentru 5 august şi proba analiza de date pentru 7 august, ambele probe urmând să se desfăşoare la Complexul "Conacul Domnesc", apoi în 8 august este programată proba observaţională în teren ce se va desfăşura la Mănăstirea Dragomirna, în intervalul orar 22,00- 03,00, pentru care au fost achiziţionate 38 de telescoape. Ultima probă, cea pe echipe, se va desfăşura în sala de sport a Complexului "Ariniş" din Gura Humorului.