Reprezentanţii RHRN susţin că iniţiatorii campaniei au ales o abordare greşită prin sloganul „Diferenţa dintre un consumator de etnobotanice şi o vacă este că ea ştie ce iarbă să consume. Consumul de etnobotanice ucide!”.
„Aşa numita campanie «educaţională» promovează stigmatizarea consumatorilor de etnobotanice, consideraţi de iniţiatorii campaniei ca fiind inferiori vacilor în ceea ce priveşte decizia de a consuma etnobotanice. Promovarea unei asemenea imagini de către o instituţie a statului conferă stereotipurile negative despre consumatorii de droguri, consideraţi a fi singurii responsabili pentru extinderea consumului acestor substanţe”, arată RHRN într-un comunicat de presă de joi.
În opinia reprezentanţilor RHRN, avertizările de tipul „drogurile ucid” nu au impact la tinerii interesaţi să consume astfel de substanţe, aceştia având nevoie de informaţii concrete despre riscurile consumului de stupefiante.
Prefectul Capitalei, Mihai Cristian Atănăsoaei, declara, în 5 octombrie, după lansarea campaniei „NU Etnobotanicelor”, că cine renunţă la viaţă şi îmbogăţeşte un dealer de etnobotanice este o vită.
În afişele campaniei Prefecturii Capitalei apar doi bărbaţi şi o femeie care ţin fire de iarbă în gură, sloganul fiind: „Diferenţa dintre un consumator de etnobotanice şi o vacă este că ea ştie ce iarbă să consume. Consumul de etnobotanice ucide!”.
Întrebat de ce a fost ales acest mesaj pentru campania educaţională de conştientizare şi prevenire „NU Etnobotanicelor!”, prefectul Capitalei a răspuns: „Cine renunţă la viaţă şi îmbogăţeşte un dealer (de etnobotanice, n.r.) este o vită”.
Campania „NU Etnobotanicelor!” a fost lansată în urma unui raport solicitat Centrului de dezintoxicare de la Spitalul de Psihiatrie „Alexandru Obregia” de către Prefectura Capitalei. Rezultatele au indicat un număr tot mai mare de consumatori de etnobotanice în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 15 şi 35 de ani.
Potrivit raportului, debutul consumului de etnobotanice are loc în jurul vârstei de 15-16 ani, astfel că publicul ţintă principal al campaniei este această categorie de vârstă.