Săftoiu: Dacă gramatica nu e studiată corect, vom avea "succesuri" şi vom vangheliza limba română

Deputatul PNL Adriana Săftoiu a declarat, marţi, la o dezbatere, că învăţământul românesc este "inhibitor şi negativ" şi că dacă gramatica nu este studiată corect, vor exista în continuare "succesuri", ministrul Educaţiei, precizând şi el că multe din manualele actuale sunt "un foarte bun somnifer".

371 afişări
Imaginea articolului Săftoiu: Dacă gramatica nu e studiată corect, vom avea "succesuri" şi vom vangheliza limba română

Săftoiu: Dacă gramatica nu e studiată corect, vom avea "succesuri" şi vom vangheliza limba română (Imagine: Gabriel Petrescu/Mediafax Foto)

Deputatul PNL a ţinut să semnaleze faptul că, în cazulstudierii incorecte a gramaticii în ciclul primar, vor continua săexiste pluraluri de tipul "succesuri".

"Programa şcoală nu diferă de cerinţele învăţământului de pânăîn 1989. Aşa cum văd din programă, aş spune că învăţământul dinRomânia este unul inhibitor, de sancţionare, un învăţământ negativcare nu încurajează nici creativitatea, nici persoanlitateaelevului. Nu e un învăţământ euristic. Curricula estegreoaie, elevul este pus în situaţia de a asimila noţiuni complexeîn detrimentul asimilării şi consolidării noţiunilor de bază pentruclasele I-IV, adică ortografie şi punctuaţie, citire cursivă,înţelegerea unui text", a susţinut Adriana Săftoiu, laînceputul dezbaterii.

"Atâta timp cât gramatica nu e studiată corect şi binevom continua eventual să avem pluralul de tipul «succesuri» sau săvanghelizăm în continuare limba română. Mai că le-aş găsio scuză tuturor acestor persoane în condiţiile în care în clasa aIII-a şi a IV-a, în loc ca învăţătorul să aibă timp să fixezenoţiuni de ortografie şi punctuaţie, trebuie să grăbească orele casă îndeplinească cerinţa programei, ajungând să îi cearã copiluluide clasa a IV-a să recunoască atributul sau complementul. Acestepărţi de propoziţie se fac în clasele V-VIII. Mai degrabă, cred că,copilul trebuie să înţeleagã de ce scrie «ce» liniuţă «l» sau de ce«succesuri» sau «succese»", a explicat Săftoiu.

Ea a specificat faptul că multe texte din manualele deLimba şi literatura română au "un mesaj nepotrivit vârstei şipreocupărilor elevilor", criticând faptul că "ultimareformă curriculară a avut loc în 1997", acum 13 ani.

"Noţiunile despre ţară, onoare, prietenie, demnitate suntexemplificate cu texte care fac referire doar la trecut.Sentimentul de ţară care e inoculat numai prin referire la trecut,la glorificarea plăieşilor, multe dintre aceste texte au maidegrabă loc în manualul de istorie. Nu cred că am citit atâteatexte triste câte am putut să citesc în manualele din clasele aII-a, a III-a şi a IV-a. În clasa a IV-a sunt 34 de texte. Am avutcuriozitatea să văd în câte texte voi găsi cuvântul a plânge cuderivatele plâns şi lacrimă. În 11 texte, din 34. Ieri citeam cănumărul copiilor cu depresii din şcoala primară şi cu o tendinţăspre violenţă, e în creştere. Cum să nu fii depresiv în aceastăsituaţie?", a mai spus deputatul liberal.

Ea a subliniat, însă, că tot ceea ce spune "nu este un reproş"la adresa ministrului Funeriu, căruia i-a spus că e sigură că fiicalui nu studiază Goethe în şcoala primară pe care o urmează înGermania.

"Primul lucru cu care aş începe domnule ministru, aveţi înţelegun copil care a început clasa I în Germania. Mă întreb dacă până laclasa a IV-a studiază Goethe. Vă asigur că toţi copiii noştristudiază texte din clasici până în clasa a IV-a", a precizatAdriana Săftoiu.

În replică, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, i-a spusAdrianei Săftoiu că întradevăr, fiica sa nu studiază Goethe până laclasa a IV-a.

El a ţinut să spună că de când e ministru citeşte în fiecare zicâte un manual, precizând că multe din manualele actualedin învăţământul românesc sunt "un bun somnifer".

"Primul lucru pe care l-am făcut când am intrat în biroul deministru, a fost să scot din vitrină toate diplomele, medaliilecare nu au de-a face cu educaţia, şi am cerut asistentei mele săîmi aducă toate manualele care se află pe piaţa din România. Deatunci în fiecare zi citesc câte un manual şi multe dintre ele suntun foarte bun somnifer. Avem şi manuale care sunt funcţionale peanumite domenii. Această problemă m-a preocupat din prima zi", amai spus Funeriu.

În privinţa afirmaţiei deputatului PNL referitor la pluralul"succesuri" care poate apărea din nou în cazul studierii incorectea gramaticii, Funeriu i-a repoşat lui Sfătoiu că este deranjată deun anumit nume de familie din politica românească care estefrecvent asociat cu succesul.

"Aţi vorbit despre erori care se fac în limbajul comun. Amobservat că vă deranjează că un anumit nume de familie din politicaromânească e frecvent asociat cu succesul. Asta e viaţa, unii ausucces, alţii mai puţin", a spus ministrul.

Pe de altă parte, ministrul Educaţiei a calificat dezbatereapropusă de Adriana Săftoiu ca fiind "un demers fericit", ţinândsă-i mulţumească acesteaia că a avut eleganţa de a nu-i reproşa luiceea ce se întâmplă acum în sistemul educaţional.

"Am sesizat preocupările unei mame, pentru că discutăm poateprea puţin, când vorbim despre educaţie, despre elevi şi desprepărinţi. Cred că aici ar trebui să fie centrul de greutate aldiscuţiei din jurul şcolii. Îmi asum în calitate de ministru alEducaţie întreaga instituţie cu tot trecutul ei bun sau rău. Nueste stilul meu să dau vina pe "greaua moştenire" sau pe greşelilefăcute de alţii. Aţi spus de reformă. Prefer să vorbesc desprereformă atunci când o voi fi realizat", a susţinut DanielFuneriu.

În debutul dezbaterii Comisiei de Educaţie, Funeriu a ţinut săfacă o precizare către deputaţi, menţionând că prefera ca numelesău să fie pronunţat cu accent pe ultima silabă şi explicând căeste "nomen agentis".

La rândul lor, deputaţii PSD, PDL şi UDMR au menţionat cădemersul deputatului Adriana Săftoiu este "salutar", deputatul PSDVictor Cîrstea ţinând să spună chiar că o invidiază pe aceastapentru că a iniţiat această dezbatere.

La finalul dezbaterii, Adriana Săftoiu şi-a exprimat speranţa caacest demers să fie transformat într-un proiect, care să fiefinalizat.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici