Un marinar român de pe o navă capturată de piraţi este în pericol de moarte

Marinarul român îmbarcat pe nava Rim care a fost capturată de piraţii somalezi, în Oceanul Indian, în 2 februarie, şi-a anunţat telefonic prietena că piraţii ameninţă că îl vor ucide vineri noapte dacă răscumpărarea pe care au cerut-o pentru a elibera nava nu va fi plătită.

124 afişări
Imaginea articolului Un marinar român de pe o navă capturată de piraţi este în pericol de moarte

Un marinar român de pe o navă capturată de piraţi este în pericol de moarte (Imagine: Arhiva Mediafax Foto/AFP)

Prietena marinarului Virgil Teofil Creţu cere intervenţia urgentă a autorităţilor române pentru salvarea vieţii acestuia.

Mariana Andrei susţine că a primit, în cursul zilei de vineri, un telefon de la prietenul său, care i-a spus că piraţii ameninţă că vor începe să ucidă marinarii luaţi ostatici dacă nu vor primi banii pe care îi cer pentru eliberarea navei.

"Mi-a telefonat de pe telefonul piraţilor (îi auzeam vorbind în arabă) şi mi-a spus că aceştia ameninţă că îi vor ucide în această noapte dacă nu vor primi răscumpărarea. Din câte am înţeles de la el, răscumpărarea cerută de către piraţi este mai mare decât ar valora nava, iar din acest motiv armatorul, un libanez pe nume Rami, refuză să dea bani piraţilor", a susţinut Mariana Andrei, prietena lui Virgil Teofil Creţu, marinarul român de pe nava NV Rim.

Femeia a cerut autorităţilor române să se implice şi să încerce eliberarea marinarului, precizând că, până în prezent, niciun oficial nu ar fi luat legătura cu familia acestuia.

Contactat telefonic, tatăl marinarului Virgil Teofil Creţu a fost rezervat în declaraţii.

Întrebat dacă a fost contactat de vreun oficial care să-l informeze despre situaţia fiului său, acesta a răspuns că a fost anunţat de Serviciul Paşapoarte şi a primit o singură dată un telefon de la fiul său.

La rândul său, reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor în România, Adrian Mihălcioiu, a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că situţia este într-adevăr foarte gravă pentru că nava pe care a plecat marinarul român nu are asigurare şi era dusă de către armator la dezmembrat, iar drept urmare, probabil, răscumpărarea cerută de piraţii este prea mare în comparaţie cu valoarea navei.

Mihălcioiu a spus că pentru o navă normală răcumpărarea este cuprinsă între două şi patru milioane de euro, însă în acest caz piraţii somalezi ar fi cerut un milion de euro pentru răscumpărare, valoare la care nava în cauză nu se ridică.

Potrivit sursei citate, compania prin a plecat marinarul român este falimentară, astfel că nu va avea de unde să plătească răscumpărarea, cu atât mai mult cu cât starea navei era deficitară.

Reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor în România a afirmat că marinarul a plecat pe cont propiu, nu printr-o agenţie de crewing, fără să se informeze, în prealabil, despre ce fel de societate era vorba. Mihălcioiu a precizat că românul ştia că nava urma să fie dusă la tăiat, adăugând că în aceste condiţii marinarul trebuia să îşi dea seama că-şi pune viaţa în pericol.

De asemenea, Adrian Mihălcioiu a spus că a discutat situaţia cu Ministerul Afacerilor Externe, menţionând că nu ştie ce se poate face în această situaţie, apreciind că, eventual, statul român ar putea să plătească răscumpărare pentru marinar, însă nu ştie în ce condiţii s-ar putea face acest lucru.

Într-un răspuns al MAE la solicitarea MEDIAFAX se arată că celula de criză a Ministerului Afacerilor Externe monitorizează zilnic situaţia navei M/V Rim şi este în contact permanent cu firma proprietară a navei, care negociază cu răpitorii.

De asemenea, MAE afirmă că este în contact cu familia cetăţeanului român şi că acesta este în stare fizică bună, în condiţiile date.

"Presiunea asupra negocierilor prin intermediul celor răpiţi şi al familiilor acestora, utilizând mass-media, reprezintă una dintre tacticile aplicate de răpitori pentru obţinerea unor foloase în urma sechestrării navei. Publicitatea ameninţărilor, adesea dramatizate, este obiectivul major al răpitorilor şi factorul de natură a periclita soarta victimelor, întrucât reprezintă un instrument suplimentar de şantaj faţă de privarea de libertate. Insistăm asupra faptului că orice declaraţii în presă pot fi folosite de răpitori şi pot conduce chiar la înrăutăţirea situaţiei celor răpiţi şi a tratamentului primit din partea răpitorilor", se arată în comunicatul MAE.

Potrivit documentului citat, menţinerea integrităţii fizice şi a siguranţei cetăţeanului român sechestrat şi găsirea mijloacelor necesare rezolvării în bune condiţii a situaţiei de criză sunt principalele preocupări ale MAE.

Cargoul libian Rim, sub pavilion nord-coreean, a fost capturat în nord-vestul Golfului Aden, la 2 februarie 2009. El s-a îndreptat mai întâi către coasta somaleză a Golfului Aden, lângă LasKorey, unde s-a întâlnit cu forţe din Puntland, existând schimburi de focuri între acestea şi piraţi. Apoi, vasul s-a deplasat pe lângă Cornul Africii, spre Garacad, în Oceanul Indian. La mijlocul lui februarie, Rim navigha între Garacad şi Kulub. Au fost iniţiate negocieri între piraţi şi proprietarii navei.

Reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor în România, Adrian Mihălcioiu, declara atunci că echipajul navei Rim este format din zece marinari, unul dintre aceştia fiind român, iar ceilalţi nouă sirieni.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici