Pro şi contra "rocadei" ordonate de Ferrari la GP-ul Germaniei

Decizia Ferrari de a face "rocada" piloţilor care se aflau pe primele două locuri în Marele Premiu al Germaniei a dat naştere unei dezbateri aprinse privind atât legalitatea, cât şi moralitatea acesteia.

21 afișări
Imaginea articolului Pro şi contra "rocadei" ordonate de Ferrari la GP-ul Germaniei

Pro şi contra "rocadei" ordonate de Ferrari la GP-ul Germaniei (Imagine: Mediafax foto/AFP)

Lumea Formulei 1 este împărţită, o parte criticând aspru hotărârea scuderiei de a-l obliga pe Felipe Massa să cedeze victoria coechipierului său Fernando Alonso, iar alta considerând-o benefică pentru echipă în condiţiile în care Alonso era situat mult mai bine în clasamentul piloţilor (la 47 de puncte în spatele liderului Lewis Hamilton, iar Massa la 78).

Alonso a adus, duminică, la Hockenheim, a doua victorie din acest sezon pentru Ferrari, dar Massa a fost nevoit să cedeze prima poziţie în urma unui mesaj slab codificat, venit de la boxele echipei. Brazilianul s-a conformat fără să crâncnească, dar nu şi-a putut ascunde dezamăgirea în timpul festivităţii de premiere, mai ales că ar fi dorit să-şi treacă în palmares prima victorie după aproape un de la teribilul accident suferit în Marele Premiu al Ungariei.

Deşi ordinele de echipă sunt interzise în Formula 1, inginerul Rod Smedley i-a transmis, în turul 48, prin radio, lui Massa, aflat pe primul loc,următoarele: "Alonso este mai rapid decât tine. Poţi confirma că ai înţeles mesajul?" La scurt timp, brazilianul a cedat conducerea cursei, fiind felicitat de la boxe pentru gestul său, dar şi compătimit în acelaşi timp. "Sorry", a fost ultimul cuvânt pe care Smedley i l-a adresat brazilianului după ce pilotul a acceptat să fi depăşit de Alonso.

Manevra de la Hockenheim readuce la lumină "obiceiurile" Ferrari, întâlnite mai ales în perioada când pentru scuderie concurau Michael Schumacher şi Rubens Barrichello, ce au culminat cu celebrul Mare Premiu al Austriei din 2002. Actualul preşedintele al FIA, Jean Todt, era atunci managerul Ferrari şi i-a cerut lui Barrichello, care se afla la conducere, să-l lase pe Schumacher să câştige. Brazilianul a făcut-o ostentativ, cedând prima poziţie pe ultimii metri ai cursei, ceea ce a declanşat un imens scandal, soldat cu interzicerea prin regulament a ordinelor de echipă.

Fostul pilot şi patron de echipă Eddie Jordan, acum comentator la BBC, a fost extrem de critic la adresa Ferrari: "A fost ilegal şi a fost un furt. Am fost privaţi de şansa de a avea un duel roată la roată între cei doi piloţi. Celor de la Ferrari ar trebui să le fie ruşine. A fost un ordin de echipă. Pentru mine, a fost o înşelătorie şi aceste două maşini ar trebui excluse".

Şi managerul Red Bull, Christian Horner, vorbeşte de ordine clare de echipă la Ferrari, deşi team-ul să a fost implicat într-un scandal similar, când a decis, cu două săptămâni în urmă, să mute aripa frontală de pe monopostul lui Mark Webber pe cel al lui Sebastian Vettel : "A fost, probabil, cel mai clar ordin de echipă pe care l-am văzut, mai ales când echipa îi cere scuze pilotului. A fost la fel de clar ca în 2002 (n.r. - Marele Premiu al Austriei), atunci când a fost schimbat regulamentul, care spune clar că ordinele de echipă sunt interzise", a afirmat Horner.

Întrebat dacă ar fi făcut la fel, Horner a spus: "Nu, noi lăsăm piloţii să concureze".

La rândul său, fostul pilot Niki Lauda, a afirmat că ceea ce a făcut Ferrari este stupid. "A fost cel mai stupid lucru pe care l-am văzut vreodată la Ferrari. Nu aveau nevoie de aşa ceva pentru că mai sunt opt curse. De ce Massa nu trebuia să aibă şansa de a câştiga la un an de la accidentul care putea să-l coste viaţa?".

Schumacher, acum la Mercedes GP, unul dintre piloţii care au beneficiat cel mai mult de ordinele de echipă, apără Ferrari, precizând că şi el ar fi făcut la fel.

"Am fost criticat în trecut pentru exact acelaşi lucru şi vreau să spun că aş fi făcut la fel dacă aş fi fost în locul lor. Pentru ce suntem aici? Pentru a lupta să câştigăm titlul mondial şi numai unul potate triumfa. La sfârşitul sezonului, dacă vă gândiţi că aţi pierdut titlul pentru exact acele puncte, vă veţi întreba toţi, fanii, televiziunile, jurnaliştii, de ce nu aţi procedat aşa. Dacă ne referim la anii din trecut, la alte echipe în alte situaţii, au existat ordine clare de echipă în ultimele curse şi toată lumea a acceptat asta. Fie că este ultima cursă, penultima sau mai devreme, care e problema? Totuşi, cred că trebuie să o faci într-un mod delicat şi poate mai puţin evident - printr-o frumoasă luptă. Dar există un singur obiectiv, acela de a câştiga campionatul", a spus Schumacher.

Fostul pilot David Coulthard, de asemenea comentator BBC, spune că toate echipele dau astfel de ordine piloţilor lor: "Fiecare echipă de pe grilă dă ordine şi cine spune că nu o face, minte".

Imediat după cursa de duminică, şefii Ferrari au fost chemaţi să dea explicaţii în faţa comisarilor sportivi ai FIA. Scuderia a fost amendată cu 100.000 de dolari şi va trebui să se prezinte în faţa Consiliului Mondial al FIA, care va analiza dacă este necesară şi altă sancţiune în acest caz. Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) a precizat, într-un comunicat, că au fost încălcate articolele 39.1, prin care se interzic ordinele de la echipă, şi 151c, referitor la afectarea reputaţiei sportului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici