• Rolul pe care îl joacă genetica în creşterea unui bebeluş până la vârsta adultă a fost în mod tradiţional un domeniu complex şi slab înţeles al biologiei umane.
  • Un nou studiu a facilitat evaluarea înălţimii pe care ar putea să o aibă un copil.
Imaginea articolului Cea mai amplă analiză genetică a înălţimii. Studiul ADN-ului dezvăluie legături genetice cu înălţimea unei persoane

Cercetarea este cea mai amplă analiză genetică a înălţimii realizată vreodată şi a folosit ADN-ul a peste cinci milioane de persoane din 281 de studii care au contribuit.

Experţii sugerează că studiul acoperă o lacună considerabilă în înţelegerea modului în care diferenţele genetice explică diferenţele de înălţime.

Mai mult de un milion dintre participanţii la studiu sunt de origine non-europeană: africană, est-asiatică, hispanică sau sud-asiatică, potrivit Idependent.

Dr. Loic Yengo, de la Universitatea din Queensland şi co-autorul principal, a declarat: „Optzeci la sută din diferenţele de înălţime dintre oameni sunt determinate de factori genetici. Cele 12.000 de variante pe care le-am găsit explică 40% din diferenţele de înălţime, ceea ce înseamnă că am deschis uşa pentru ca ADN-ul să poată fi folosit pentru a prezice înălţimea cu o precizie mai mare ca niciodată”.

În prezent, înălţimea unui copil este cel mai bine prezisă folosind înălţimea medie a celor doi părinţi biologici, dar cu ajutorul acestor date genomice, pediatrii vor putea obţine o estimare mai bună. Acest lucru va linişti părinţii dacă copiii cresc aşa cum prezic genele lor sau va declanşa investigaţii medicale suplimentare şi va ajuta la detectarea mai devreme a unor potenţiale probleme”.

Dr. Eirini Marouli, co-autorul primului autor al studiului şi lector senior în Biologie computaţională la Universitatea Queen Mary din Londra, a declarat: "Ambele au fost realizate de către Dr. Eirini Marouli: „Am realizat o performanţă în ceea ce priveşte studierea ADN-ului a peste cinci milioane de persoane, care a fost considerată în general imposibilă până de curând. Studiile genomice sunt revoluţionare şi ar putea deţine cheia rezolvării multor provocări globale în materie de sănătate - potenţialul lor este extrem de interesant”.

„Dacă putem obţine o imagine clară a unei trăsături, cum ar fi înălţimea, la nivel genomic, am putea avea apoi modelul pentru a diagnostica şi trata mai bine afecţiunile influenţate de gene, cum ar fi bolile de inimă sau schizofrenia, de exemplu. Dacă putem cartografia anumite părţi specifice ale genomului cu anumite trăsături, se deschide uşa către tratamente personalizate şi direcţionate pe scară largă, care ar putea fi în beneficiul oamenilor de pretutindeni”.

Înălţimea adultă este determinată în mare parte de informaţiile codificate în ADN-ul nostru, copiii din părinţi înalţi tind să fie mai înalţi, în timp ce cei din părinţi scunzi sunt mai scunzi, dar aceste estimări nu sunt întotdeauna perfecte.

Oamenii de ştiinţă sugerează că descoperirile lor i-ar putea ajuta pe medici să identifice persoanele care nu sunt capabile să atingă înălţimea prevăzută genetic, ceea ce ar putea ajuta la diagnosticarea unor boli sau afecţiuni ascunse care ar putea să le împiedice creşterea sau să le afecteze sănătatea.

Cercetătorii sugerează că descoperirile lor ar putea fi folosite şi în cadrul investigaţiilor poliţieneşti pentru a prezice înălţimea din proba de ADN a unui suspect la locul unei crime.

Echipa intenţionează acum să se scufunde mai adânc pentru a identifica restul factorilor genetici pentru înălţime.