Astronomii au descoperit cea mai întunecată exoplanetă cunoscută până acum, o gigantică gazoasă de mărimea lui Jupiter, numită TrES-2b. Măsurătorile au arătat că planeta reflectă mai puţin de un procent din lumina primită de la steaua ei, potrivit unui studiu publicat de Royal Astronomical Society (RAS) din Marea Britanie.

Imaginea articolului Cea mai "neagră" planetă: Astronomii au descoperit o lume atât de întunecată încât ar face cărbunele să pară strălucitor

Cea mai "neagră" planetă: Astronomii au descoperit o lume atât de întunecată încât ar face cărbunele să pară strălucitor (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

În sistemul nostru solar, Jupiter este înfăşurat în nori strălucitori de amoniac care reflectă mai mult de o treime din lumina solară. În contrast, TrES-2b, care a fost descoperită în 2006 de Trans-Atlantic Exoplanet Survey (TrES), este lipsită de nori care să reflecte lumina din cauza temperaturii foarte ridicate.

Exoplaneta este pe o orbită foarte apropiată de steaua sa, la o distanţă de 5 milioane de kilometri. Lumina intensă a stelei loveşte planeta TrES-2b cu o temperatură mai mare de 1000 de grade Celsius, mult prea fierbinte pentru norii de amoniac.

Atmosfera exoticei planete conţine substanţe chimice care absorb lumina, precum vaporii de sodiu şi potasiu sau oxid de titan gazos.Cu toate acestea niciuna dintre aceste substanţe chimice nu explică "întunericul" exoplanetei.

"TrES-2b are o putere de reflexie considerabil mai scăzută decât vopseaua acrilică cea mai neagră, deci este vorba de o lume cu adevărat necunoscută", a spus David Kipping, de la Centrul de Astrofizică Harvard-Smithsonian, într-un comunicat al Royal Astronomical Society.

Astronomii au determinat reflectivitatea planetei TrES-2b folosind telescopul spaţial Kepler, care este proiectat să măsoare strălucirea stelelor îndepărtate cu mare precizie.

Echipa care a monitorizat exoplaneta a ajuns la concluzia că orbita TrES-2b este de acelaşi tip cu al Lunei noastre, având faze întocmai ca şi satelitul Pământului şi îndreptând spre steaua centrală aceeaşi parte, întotdeauna.

Exoplaneta TrES-2b, care orbitează în jurul stelei GSC 03549-02811, este situată la aproximativ 750 de ani lumină, în direcţia constelaţiei Dragonului.