O echipă internaţională de cercetători a descifrat genomurile a două specii de alge verzi microscopice, identificând genele care le permit acestora să capteze dioxidul de carbon (CO2) şi care menţin echilibrul chimic al oceanelor, potrivit unui studiu publicat în revista Science.

Imaginea articolului Descifrarea genomului unor alge marine ar pute ajuta în lupta împotriva încălzirii globale

Aceste varietăţi de alge, măsurând mai puţin de un micron în diametru, echivalentul unei cincimi din grosimea unui fir de păr, sunt cele mai răspândite din oceanele lumii, dezvoltându-se atât la tropice, cât şi la cei doi poli.

Ele înmagazinează dioxid de carbon, lumina soarelui, apa şi nutrimentele din ea, producând glucide şi oxigen, au explicat oamenii de ştiinţă americani.

Productivitatea lor în calitate de importantă sursă de nutrimente marine, precum şi capacitatea lor de a înmagazina CO2 şi de a influenţa, astfel, fluxul carbonic al oceanelor, a jucat un rol important în modificările înregistrate de climă la nivel global, potrivit cercetătorilor.

Genomurile algelor Micromonas şi Ostreococcus au fost analizate de un grup de specialişti de la Joint Genome Institutes, unii dintre principalii autori ai acestui studiu.

Analizele ştiinţifice au permis identificarea a circa 10.000 de gene în fiecare dintre cele două genomuri ale celor două specii, care conţin împreună 22 de milioane de nucleotide (molecule complexe).

Codurile genetice ale acestor alge conţin informaţii despre modul în care fotosinteza a transformat o planetă sterilă în Terra zilelor noastre.

"Genomurile algelor Micromonas conţin caracteristici care par, astăzi, să fie comune cu cele ale algelor ancestrale, care au iniţiat evoluţia (...), ceea ce a condus la dezvoltarea şi proliferarea plantelor terestre", a explicat Alexandra Worden, de la Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI), din California, principalul autor al acestui studiu.

Algele vor putea fi considerate un adevărat barometru al stării de sănătate a oceanelor, putând să îi ajute pe oamenii de ştiinţă să identifice măsurile ce trebuie luate în lupta împotriva încălzirii globale.