O exoplanetă "potenţial locuibilă", care are o mărime asemănătoare cu cea a Terrei, a fost descoperită de astronomii americani de la Universitatea California din Santa Cruz, potrivit unui studiu publicat în Astrophysical Journal şi pe site-ul arXiv.orp.

Imaginea articolului Exoplaneta Gliese 581g din Calea Lactee: O posibilă colonie pentru viitorul umanităţii?

Exoplaneta Gliese 581g din Calea Lactee: O posibilă colonie pentru viitorul umanităţii? (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Această exoplanetă, denumită Gliese 581g, are o temperatură ce permite existenţa apei în stare lichidă la suprafaţa scoarţei sau în apropiere de aceasta. O exoplanetă este o planetă ce se învârte în jurul unei stele - alta decât Soarele din sistemul nostru solar.

Dacă această descoperire va fi confirmată prin alte măsurători, Gliese 581g va fi exoplaneta care se aseamănă cel mai mult cu Terra, dintre toate exoplanetele descoperite până în prezent. Este, totodată, prima exoplanetă care se află într-o zonă din spaţiu potenţial locuibilă.

Steaua în jurul căreia gravitează, Gliese 581, se află în galaxia noastră - Calea Lactee -, la o distanţă de circa 20 de ani-lumină de Terra (un an-lumină are 9.460 de miliarde de kilometri).

Această exoplanetă are o masă de 3-4 ori mai mare decât cea a Terrei şi o rază de 1,5 ori mai mare ca a planetei noastre, potrivit cercetătorilor americani de la Carnegie Institution din Washington, coautori ai studiului.

Gliese 581g pare să fie o planetă telurică, la fel ca Terra, având o gravitaţie la suprafaţa scoarţei asemănătoare cu cea terestră. Planeta se învârte în jurul stelei sale pe o orbită circulară, pe care o parcurge în 36,6 de zile.

Pentru astronomi, o exoplanetă este "potenţial locuibilă", atunci când ea permite existenţa vieţii. Însă acest lucru nu înseamnă neapărat că oamenii ar putea locui confortabil şi în siguranţă pe această planetă.

Capacitatea unei planete de a fi locuibilă depinde de numeroşi factori, iar dintre aceştia, cei mai importanţi sunt prezenţa apei în stare lichidă şi existenţa unei atmosfere.

Potrivit primelor estimări, temperatura înregistrată la suprafaţa acestei exoplanete, ce nu este expusă permanent luminii stelei sale şi nici întunericului din spaţiu, variază între minus 31 de grade Celsius şi minus 12 grade Celsius.

Şi temperaturile de pe Terra pot fi uneori extreme, fără a împiedica însă existenţa vieţii. Ele variază între minus 70 de grade Celsius în Antarctica şi pot ajunge până la plus 148 de grade Celsius, în fosele hidrotermale de pe fundul oceanului, unde trăiesc câteva bacterii.

Astronomii americani au detectat şi o a doua exoplanetă ce se învârte în jurul stelei Gliese 581, însă într-o zonă nelocuibilă, iar numărul exoplanetelor detectate în jurul acestei stele a ajuns astfel la şase.

Este vorba de unul dintre sistemele extrasolare ce numără cele mai multe exoplanete, identificat până în prezent.

Pe 24 august, astronomii de la Observatorul European Austral (ESO) din Chile au anunţat că au descoperit un sistem solar ce conţine planete - numărul acestora putând fi chiar de şapte - orbitând în jurul unei stele ce se aseamănă cu Soarele nostru.

Până în prezent, astrofizicienii nu au descoperit încă o planetă despre care să se poată afirma că este "sora geamănă" a Terrei printre cele 422 de exoplanete descoperite începând din 1995.

Noua descoperire, anunţată miercuri, este rezultatul a 11 ani de observaţii astronomice, realizate cu telescopul observatorului spaţial Keck din Hawaii, situat la o altitudine de 4.145 de metri.