Exoplaneta Gliese 581g din Calea Lactee: O posibilă colonie pentru viitorul umanităţii? - Mediafax

O exoplanetă "potenţial locuibilă", care are o mărime asemănătoare cu cea a Terrei, a fost descoperită de astronomii americani de la Universitatea California din Santa Cruz, potrivit unui studiu publicat în Astrophysical Journal şi pe site-ul arXiv.orp.

583 afişări
Imaginea articolului Exoplaneta Gliese 581g din Calea Lactee: O posibilă colonie pentru viitorul umanităţii?

Exoplaneta Gliese 581g din Calea Lactee: O posibilă colonie pentru viitorul umanităţii? (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Această exoplanetă, denumită Gliese 581g, are otemperatură ce permite existenţa apei în stare lichidă lasuprafaţa scoarţei sau în apropiere de aceasta. O exoplanetă este oplanetă ce se învârte în jurul unei stele - alta decât Soarele dinsistemul nostru solar.

Dacă această descoperire va fi confirmată prin alte măsurători,Gliese 581g va fi exoplaneta care se aseamănă cel mai multcu Terra, dintre toate exoplanetele descoperite până înprezent. Este, totodată, prima exoplanetă care se află într-o zonădin spaţiu potenţial locuibilă.

Steaua în jurul căreia gravitează, Gliese 581, se află îngalaxia noastră - Calea Lactee -, la o distanţă de circa 20 deani-lumină de Terra (un an-lumină are 9.460 de miliarde dekilometri).

Această exoplanetă are o masă de 3-4 ori mai mare decâtcea a Terrei şi o rază de 1,5 ori mai mare ca a planeteinoastre, potrivit cercetătorilor americani de la CarnegieInstitution din Washington, coautori ai studiului.

Gliese 581g pare să fie o planetă telurică, lafel ca Terra, având o gravitaţie la suprafaţa scoarţei asemănătoarecu cea terestră. Planeta se învârte în jurul stelei sale pe oorbită circulară, pe care o parcurge în 36,6 de zile.

Pentru astronomi, o exoplanetă este "potenţiallocuibilă", atunci când ea permite existenţa vieţii. Însăacest lucru nu înseamnă neapărat că oamenii ar putea locuiconfortabil şi în siguranţă pe această planetă.

Capacitatea unei planete de a fi locuibilă depinde de numeroşifactori, iar dintre aceştia, cei mai importanţi suntprezenţa apei în stare lichidă şi existenţa uneiatmosfere.

Potrivit primelor estimări, temperatura înregistrată lasuprafaţa acestei exoplanete, ce nu este expusă permanent luminiistelei sale şi nici întunericului din spaţiu, variază întreminus 31 de grade Celsius şi minus 12 grade Celsius.

Şi temperaturile de pe Terra pot fi uneori extreme, fără aîmpiedica însă existenţa vieţii. Ele variază între minus 70 degrade Celsius în Antarctica şi pot ajunge până la plus 148 de gradeCelsius, în fosele hidrotermale de pe fundul oceanului, undetrăiesc câteva bacterii.

Astronomii americani au detectat şi o a doua exoplanetă ce seînvârte în jurul stelei Gliese 581, însă într-o zonă nelocuibilă,iar numărul exoplanetelor detectate în jurul acestei stele a ajunsastfel la şase.

Este vorba de unul dintre sistemele extrasolare cenumără cele mai multe exoplanete, identificat până înprezent.

Pe 24 august, astronomii de la Observatorul European Austral(ESO) din Chile au anunţat că au descoperit un sistem solar ceconţine planete - numărul acestora putând fi chiar de şapte -orbitând în jurul unei stele ce se aseamănă cu Soarele nostru.

Până în prezent, astrofizicienii nu au descoperit încă oplanetă despre care să se poată afirma că este "sora geamănă" aTerrei printre cele 422 de exoplanete descoperite începânddin 1995.

Noua descoperire, anunţată miercuri, este rezultatul a 11 ani deobservaţii astronomice, realizate cu telescopul observatoruluispaţial Keck din Hawaii, situat la o altitudine de 4.145 demetri.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »