Mesajele subliminale influenţează alegerile individuale

Mesajele subliminale pot influenţa parţial alegerile şi deciziile individuale, potrivit unui studiu realizat în Franţa şi publicat, joi, în revista de specialitate americană Neuron.

297 afișări
Imaginea articolului Mesajele subliminale influenţează alegerile individuale

Mesajele subliminale influenţează alegerile individuale

Studiul, realizat de Mathias Pessiglione de la Inserm (Institututul naţional de cercetare medicală, Franţa), în colaborare cu cercetătorii britanici, demonstrează că este posibil, graţie unui sistem de recompense, să condiţionezi alegerile unui individ, într-o oarecare măsură.

Studiul a fost realizat cu ajutorul mai multor desene abstracte pe care voluntarii nu le-au perceput niciodată până atunci conştient.

La sfârşitul anilor '50, publicitarii americani au susţinut că au înregistrat creşteri ale vânzărilor transmiţându-le telespectatorilor mesaje subliminale, de tipul "mănâncă popcorn", însă ulterior au recunoscut că de fapt nu s-a întâmplat nimic. "Nu s-a demonstrat niciodată până în prezent că efectele subliminale au o influenţă asupra alegerilor şi deciziilor voluntare ale subiecţilor", a declarat Mathias Pessiglione.

Totodată, acesta a precizat că există un efect, dar nu unul major şi că nu vede ce fel de aplicaţii ar putea avea mesajele subliminale în domeniul comercial. "Publicitatea care arată direct produsul este mult mai eficace", a spus acesta.

În schimb, Pessiglione crede că mesajele subliminale ar putea aduce lămuriri în cazul unor patologii, precum sindromul Tourette sau maladia Parkinson, în cazul cărora unele mecanisme de învăţare inconştientă sunt, probabil, afectate.

Studiul a fost realizat pe 20 de britanici, cu vârste cuprinse între 18 şi 39 de ani, ei urmând sa aleagă dacă apasă sau nu pe un buton aflat în faţa lor. Dacă nu apăsau pe buton, nu câştigau nimic. Dacă apăsau pe buton, puteau să obţină o recompensă financiară sau să piardă suma de un euro.

Cercetătorii au utilizat un sistem de recompense şi pedepse financiare pentru a le condiţiona alegerile. La fiecare încercare, un indiciu ascuns (desen abstract) apărea în faţa ochilor voluntarilor pentru o perioadă scurtă de timp, astfel încât să nu poată fi perceput conştient de subiecţi. În realitate, unul dintre indicii subliminali anunţa recompensa şi celălalt pedeapsa. După o perioadă de timp, voluntarii apăsau mai mult (semnificativ din punct de vedere statistic), la indiciul ce anunţa recompensa decât la cel care anunţa pedeapsa.

Până în prezent, studiile serioase efectuate asupra publicităţii prin mesaje subliminale nu au fost concludente. Însă, se ştie că creierul uman poate reacţiona la anumiţi indici ce nu pot fi percepuţi în mod conştient.

Folosind tehnica rezonanţei magnetice nucleare, Mathias Pessiglione şi colegii săi au identificat o serie de componente ale circuitului cerebral care operează condiţionarea subliminală. Activarea straitumului (un ganglion subcortical) permite diferenţierea progresivă a indiciilor recompensei de cei ai pedepsei, influenţând alegerile subiecţilor fără ca aceştia să realizeze acest lucru.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici