O bacterie din flora intestinală ar putea juca un rol determinant în tratarea maladiei Crohn, care afectează mai multe sute de mii de pacienţi pe mapamond, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii francezi şi publicat, marţi, în revista Academiei Americane de Ştiinţe, PNAS.

Imaginea articolului O bacterie, posibil tratament pentru una dintre cele mai întâlnite maladii intestinale

O bacterie, posibil tratament pentru una dintre cele mai întâlnite maladii intestinale (Imagine: www.crohnsdisease101.com)

Echipa de cercetători condusă de Philippe Langella de la INRA (Institut National de la Recherche Agronomique) a colaborat cu o echipă de cercetători INSERM (Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale) şi cu gastroenterologul Philippe Marteau de la spitalul Larboisière din Paris.

Cercetătorii au descoperit că bacteriile intestinale ale pacienţilor care suferă de maladia Crohn prezentau un deficit major în grupul bacterian Clostridium leptum, din care cea mai răspândită este bacteria Faecalibacterium prausnitzii (F. prausnitzii).

O concentraţie redusă a acestui grup bacterian sau absenţa lui completă provoacă o dereglare a sistemului imunitar la nivelul intestinului, boala putând determina ocluzii intestinale, abcese sau perforaţii.

În cazul pacienţilor care au suferit operaţii la nivelul intestinului, riscul de recidivă este cu atât mai important cu cât concentraţia bacteriei Faecalibacterium prausnitzii (F. prausnitzii) este mai scăzută în intestin.

Cercetătorii au demonstrat, in vitro, pe celule de cultură, că această bacterie are numeroase proprietăţi antiinflamatorii, datorită moleculelor pe care le secretă.

În cazul testelor efectuate pe şoareci, tratamentul bazat pe administrarea acestei bacterii sau a moleculelor secretate de ea a redus inflamaţiile intestinale şi a ameliorat simţitor speranţa de viaţă.

Administrarea acestei bacterii se poate face pe cale orală sau prin injecţii, iar absorbţia ei de către organism se realizează prin intermediul circulaţiei sangvine.

Cercetătorii spun că acest detaliu reprezintă un argument major, care susţine punerea la punct a unui nou tratament.

Continuarea acestor cercetări ar putea conduce la fabricarea unui nou tip de medicament probiotic şi la descoperirea unor noi tratamente pentru maladiile intestinale inflamatorii.