Cercetătorii de la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale au reuşit pentru prima dată să secvenţieze ADN în spaţiul cosmic. Rezultatele obţinute de experţii americani demonstrează că microgravitaţia nu reprezintă o piedică în procesul de cercetare a materialului genetic.

Imaginea articolului Reuşită istorică a NASA. Este pentru prima dată când procesul a putut fi realizat în spaţiul cosmic

Potrivit Descoperă, testul a fost coordonat de astronautul NASA Kate Rubins, cu ajutorul unui dispozitiv care ar putea fi vital pentru protejarea sănătăţii viitorilor exploratori ai cosmosului, dar şi pentru identificarea unor forme de viaţă extraterestră.

Sistemul, denumit ,,MinION", a fost produs de compania britanică Oxford Nanopore Technologies şi le va perimte cercetătorilor să identifice secvenţe de ADN folosind tehnica secvenţierii nanopore. Aceasta constă în propagarea de curent electric prin porii membranelor celulelor pentru a produce schimbări la nivelul fluxului de ioni, pe parcurs ce moleculele de ADN se deplasează prin acei pori. Aceste schimbări sunt folosite apoi pentru a decodifica secvenţele de ADN.

Dispozitivul folosit de Kate Rubins are o dimensiune similară cu cea a unui baton de ciocolată şi poate realiza o secvenţiere în numai 10 minute. În spaţiul cosmic, MinION a fost folosit pentru a secvenţia material genetic prelevat de la şoareci, bacterii şi virusuri identificate la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale. Rezultatele obţinute au fost transmise apoi pe Pământ pentru a putea fi analizate.

O echipă de cercetători coordonată de Universitatea din California a studiat datele transmise de astronauţi, comparându-le cu probe secvenţiate până acum în laboratoarele de pe Terra. Rezultatele au coincis, fapt care demonstrează că microgravitaţia nu reprezintă o barieră în a identifica structuri genetice ce ar putea duce la apariţia unor forme de viaţă.

Specialiştii spun că acum vor putea analiza orice formă de bacterie sau organism care poate fi identificat la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale. Mai mult decât atât, dispozitivul fabricat de inginerii britanici ar putea fi folosit cu uşurinţă şi în alte zone ale Sistemului Solar.

,,Sistemul este folositor pentru orice tip de aplicaţii de microbiologie. Este mic, este uşor şi ar putea fi utilizat şi în alte locaţii din Sistemul Solar. Prin urmare, dacă ai vrea să ajungi pe Marte şi să cauţi noi forme de viaţă, ai putea lua cu tine un dispozitiv capabil să facă acest lucru", susţine Aaron Burton, cercetător NASA.

Sursa: http://bit.ly/2cepjdA.